Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: libre office vragen  (gelezen 749 keer)

Offline MartinV

  • Lid
libre office vragen
« Gepost op: 2017/06/03, 09:15:14 »
Beste,

Ik weet niet of ik hier goed zit, maar heb vragen over libre office

Ik gebruik MS Excel, Ms Word. IK dowload nu  alles (onedrive-d werkt niet). Opvallend is dat al mijn teksten die ik download of het nu excel is of word bestand is, in libre office altijd in minimaal 3 andere lettertypes is en in 3 verschillende grote. Die kan ik wel aanpassen, alleen ik zou graag zien dat ze er gewoon in staan. Ik heb op de hoofdcomputer ook libre offce gedownload en geïnstalleerd (windows 10), en als ik dan doet, is het helemaal niks aan de hand. Ligt dit gewoon aan ubuntu of is er handigheidje in?

Ik gebruik bij Excel veelvuldig de F4 key,(absolute reference key). Ik krijg dat bij libre office niet voor elkaar, elke keer gaat hij naar opslaan of bij shift versie doet hij niks of beeldscherm uit. Als ik dan de functie aanpas in extra-->aanpassen-->select f4, werkt nog steeds niet.  Is er een handigheidje in die ik over het hoofd zie?


groet

Re: libre office vragen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/03, 10:08:12 »
@ MartinV,

stel je deze vraag vanuit het besturingssysteem Windows10 of vanuit het besturingssysteem Ubuntu ?

Graag uw mededeling over het besturingssysteem waarmee je LibreOffice gebruikt, zodat er gericht verder kan geholpen worden.

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline vanadium

  • Lid
Re: libre office vragen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/03, 10:09:12 »
Ik gebruik MS Excel, Ms Word. IK dowload nu  alles (onedrive-d werkt niet). Opvallend is dat al mijn teksten die ik download of het nu excel is of word bestand is, in libre office altijd in minimaal 3 andere lettertypes is en in 3 verschillende grote. Die kan ik wel aanpassen, alleen ik zou graag zien dat ze er gewoon in staan. Ik heb op de hoofdcomputer ook libre offce gedownload en geïnstalleerd (windows 10), en als ik dan doet, is het helemaal niks aan de hand. Ligt dit gewoon aan ubuntu of is er handigheidje in?
Wees wat concreter. Welke lettertypes? Calc zal dezelfde lettertypes overnemen op voorwaarde dat die op je computer geïnstalleerd zijn. Indien een lettertype niet voorhanden is, wordt een alternatief gebruikt.
Citaat
Ik gebruik bij Excel veelvuldig de F4 key,(absolute reference key). Ik krijg dat bij libre office niet voor elkaar, elke keer gaat hij naar opslaan of bij shift versie doet hij niks of beeldscherm uit. Als ik dan de functie aanpas in extra-->aanpassen-->select f4, werkt nog steeds niet.  Is er een handigheidje in die ik over het hoofd zie?
Welke versie gebruik je? Vroeger meen ik dat je Shift+F4 moest gebruiken om dit voor elkaar te krijgen. In mijn versie, 5.3.3, gaat het, zoals in Excel, met de F4 toets.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: libre office vragen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/03, 10:11:07 »
Lettertypen: probeer dit eens:
https://sites.google.com/site/computertip/multimedia#TOC-Eerste-stap:-installeer-ubuntu-restricted-extras
(punt 1, links)

Bevat ook het pakket msttcorefonts, en daar gaat het om....

Als dat niet voldoende is, kun je simpelweg de lettertypen van Windows overkopiëren vanuit
C:\Windows\Fonts:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Hoe-installeer-ik-lettertypen-die-ik-heb-binnengehaald-gedownload-
(punt 12, links)

Offline MartinV

  • Lid
Re: libre office vragen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/03, 19:00:51 »
sorry voor de onduidelijkheid. Ik stel hier vragen altijd vanuit Ubuntu.

@ Vandanium Ik heb Ubuntu 16.4, en libre office pakket stond erop.

Bij de extra staat
Versie: 5.1.6.2
Build ID: 1:5.1.6~rc2-0ubuntu1~xenial2
CPU Threads: 4; Versie besturingssysteem:Linux 4.8; UI Render: standaard;
Locale: nl-NL (nl_NL.UTF-8); Calc: group

@ Pjotr; De fonts en lettertype is verholpen bedankt!

« Laatst bewerkt op: 2017/06/03, 19:04:29 door MartinV »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: libre office vragen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/03, 20:36:04 »
Graag gedaan.  :)

Libre Office 5.3.x installeer je als volgt:
https://sites.google.com/site/computertip/libreoffice#TOC-Problemen-met-Libre-Office-Installeer-een-nieuwere-Libre-Office
(punt 10, rechterkolom)

Offline MartinV

  • Lid
Re: libre office vragen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/03, 23:00:58 »
nieuwe office staat erop. dat is gelukt. bedankt Pjotr.

Echter de F4 functie werkt niet. Ik ben er al achter dat hij de " tweede"  functie van de knop gebruikt. echter als ik die uitschakel via toepassingen toetsenbord dan onthoud hij het niet. ALs ik de F4 niet op F4 doet maar een andere F1 tot f12 probeer dan nog steeds doet hij de functie niet pakken, ondanks ik hem steeds instel. Wat zie ik over het hoofd?

Offline vanadium

  • Lid
Re: libre office vragen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/06/04, 11:27:36 »
nieuwe office staat erop. dat is gelukt. bedankt Pjotr.

Echter de F4 functie werkt niet. Ik ben er al achter dat hij de " tweede"  functie van de knop gebruikt. echter als ik die uitschakel via toepassingen toetsenbord dan onthoud hij het niet.
Je gebruikt wellicht een laptop? Kijk eens naar de handleiding van je laptop. Op mijn Dell XPS 13 kan ik <Fn><Esc> indrukken om te wisselen tussen de "tweede" functie. Ook kan dit in bios veranderd worden.

Als hij de "tweede" functie gebruikt, dan moet je nog steeds F4 kunnen aanroepen door tegelijk ook (wat bij mij) de Fn toets (heet,) in te drukken. Lukt het dan?   

Citaat
Als ik de F4 niet op F4 doet maar een andere F1 tot f12 probeer dan nog steeds doet hij de functie niet pakken, ondanks ik hem steeds instel. Wat zie ik over het hoofd?
Je doet dit dan in LibreOffice, onder "Tools - Customize", Keyboard tab? De functie noemt (bij mij) "Cycle Cell Reference Types" en is althans in mijn versie standaard toegewezen aan F4. Heb je al geprobeerd of Shift+F4 het niet doet? 

Offline MartinV

  • Lid
Re: libre office vragen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/06/07, 09:17:51 »
Beste,

sorry dat ik wat later reageer maar door deze onhandigheid ben ik wat achter gelopen op mijn werk.

Ik heb de functie FN geprobeerd, maar ook hier geen resultaat,
ook niet met FN ESC en dan F4
Aparte is, dat handmatig de codes invoer ook net werkt. In sommige berekeningen is na de code, copy/paste en dan neemt hij hem ook niet over.
Als ik in Ubuntu zelf het toetsenbord instelt moet ik bij F4 een uitvoer opgeven, ik kan die blijkbaar niet leeg houden. Bij shift F4 wel, echter die werkt ook niet in Libre office

Ik snap het niet, waarom libre office onder windows daar geen probleem mee heb (zelfde laptop,duoboot) en libre office onder ubuntu daar wel enorm ingewikkeld om moet doen. Er is blijkbaar een verschil tussen libre office voor Ubuntu en Windows. Al staat alles wel hetzelfde ingesteld in LIbre office.

ik wil jullie bedanken voor jullie inzet, en ga zeker een keer kijken in de bios, maar voorlopig moet ik mijn andere werk doen ;-)