Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server zonder monitor bedienen met vnc 9.04  (gelezen 4663 keer)

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Server zonder monitor bedienen met vnc 9.04
« Gepost op: 2009/09/06, 12:37:10 »
Ha,

Ik heb een oude desktop met ubuntu 9.04 in de meterkast gezet. De bedoeling is hier vandaan media te streamen. NFS file sharing werkt (eindelijk). Het is dus vooral een leuk knutselproject. Als ik opstart met een monitor erin komt de mooie 9.04 desktop te voorschijn. Via vnc kan ik de desktop in de meterkast prima bedienen.
Maar nu. Er hoeft en past natuurlijk geen monitor in de meterkast dus monitor eruit toetsenbord eruit (teruggegeven aan dochterlief).
Als ik de desktop nu weer opstart detecteert ubuntu geen monitor, start geen grafische omgeving en kan kan niet meer verbinden via vnc.
Hoe zorg ik ervoor dat 9.04 opstart met grafische omgeving maar zonder dat monitor ingeplugd is?
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

hendrik-urk

  • Gast
Re: Server zonder monitor bedienen met vnc 9.04
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/07, 16:42:43 »
je zou kunnen proberen om de server op te starten met monitor dr aan en dan als hij is opgestart alles loskoppelen

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Server zonder monitor bedienen met vnc 9.04
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/07, 16:54:54 »
Als ik de desktop nu weer opstart detecteert ubuntu geen monitor, start geen grafische omgeving en kan kan niet meer verbinden via vnc.

Weet je dat zeker? Ik heb namelijk enige tijd geleden hetzelfde gedaan en dat werkte prima! Ik heb alleen wel alles zo ingesteld dat de PC start zonder dat ik gebruikersnaam/wachtwoord hoef in te tikken.

Ik kan nog steeds probleemloos deze "server" aanzetten zonder monitor. Wel een muis eraan hangen, anders deed hij bij mij niks.

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Server zonder monitor bedienen met vnc 9.04
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/07, 17:44:29 »
@Roel1963 Wonderlijk dat het jou wel werkt of gebruik je 8.04?
@hendrik-urk Opstarten en dan eruit trekken is idd een oplossing. Maar omdat ik nogal aan het experimenteren ben is een reboot soms wel welkom. En om dan iedere keer weer in de meterkast te kruipen.....

Ik ben nu nog aan het stoeien met de volgende link. Waar hetzelfde probleem aan de orde komt. Helaas eindigt de schrijver met een vnc client op de mac. Maar dat zou natuurlijk niet mogen uitmaken.
http://imthi.com/blog/linux/ubuntu-904-remote-desktop-using-vncserver-without-monitor.php

Is er niet een simpelere methode om ubuntu te foppen alsof er wel een monitor achterhangt? Xorg.conf aanpassen werkt  niet.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Server zonder monitor bedienen met vnc 9.04
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/08, 09:55:17 »
@Roel1963 Wonderlijk dat het jou wel werkt of gebruik je 8.04?

Ik gebruik 9.04 voor die computer-zonder-monitor (omdat ik alles draadloos heb, en in DIE computer zit een Ralink R61 die alleen werkt bij 8.10 of hoger.

De PC die ik gebruik om op die andere PC in te loggen is wèl een 8.04 comp.

Je kan ook niet via SSH op de server komen?

Offline woteb

  • Lid
Re: Server zonder monitor bedienen met vnc 9.04
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/08, 10:49:40 »
Je kunt een server heel makkelijk beheren met de volgende programma's:

Webmin (om de server in te richten)
MC (lijkt op het Norton Commander)
SSH om een verbinding op afstand te maken

En desnoods: PuTTY (om grafisch een server over te nemen).
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Server zonder monitor bedienen met vnc 9.04
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/08, 11:05:21 »
Met ssh lukt het wel de server te benaderen. :)
Als ik reboot zonder monitor en ik prik daarna de monitor erin staat er een " Low graphics mode " melding.
Vanavond maar eens verder googelen. Blijkbaar zijn er meer met dit "probleem".

Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Server zonder monitor bedienen met vnc 9.04
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/08, 18:58:15 »
Bedankt Woteb

(apt-get remove ubuntu desktop)=D

Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Re: Server zonder monitor bedienen met vnc 9.04
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/08, 21:13:48 »
Webmin Roolt, je kan nu alles doen op je server wat nodig is.
Je moet het proggie ff leren kennen, maar de leercurve is niet stijl.
Het leren waar wat staat en waar je wat kan instellen zal even duren omdat je zoveel kan instellen.

effin doe rustig aan en bekijk het rustig.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Menno_

  • Lid
Re: Server zonder monitor bedienen met vnc 9.04
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/09, 12:11:03 »
Waarom gebruik je eigenlijk VNC? Een veel leukere methode is xdmcp te gebruiken. Het voordeel is ten eerste dat je de eigenschappen van het scherm waarmee je je aanmeldt kan gebruiken en het voelt stukken minder slakkerig aan dan VNC, verder kan je met meerdere tegelijk werken of jezelf vanaf meerdere werkstations tegelijk aanmelden (dat laatste lijkt me niet zo nodig, maar kan handig zijn om te testen).
Om xdmcp te gebruiken moet je alleen in /etc/gdm/gdm.conf op de server 2 kleine instellingen wijzigen:

[security]
DisallowTCP=false
[xdmcp]
Enable=true

nu even de gdm op de server herstarten:
sudo /etc/init.d/gdm restart
Voortaan kan je nu vanaf een willekeurig werkstation in je netwerk op je server aanmelden door je sessie in ubuntu af te melden en te kiezen uit het opties-menu (linksonderin het aanmeldvenster) voor "aanmelden vïa xdmcp". Als alles goed is ingesteld dan kan je daar kiezen voor de pc die je wilt gebruiken. Je krijgt nu het aanmeldvenster van je server te zien ;)

Één opmerking over veiligheid: poort 177 wordt gebruikt door xdmcp, zorg ervoor dat je firewall deze poort niet doorlaat.
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

somsnietsomswel..

  • Gast
Re: Server zonder monitor bedienen met vnc 9.04
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/09, 20:33:18 »
xdmcp.... misschien ook wel een goede optie voor mij. Ik gebruik 9.04. Mijn Ubuntuserver is te benaderen over IP, maar is niet te bedienen op afstand. Als ik via mijn kvm switch ga checken of er daadwerkelijk niets gebeurt is op mijn server dan zie ik pardoes allerlei schermen openstaan. Het werkt dus wel, VNC, maar ik krijg "remote"niets te zien ( als ik remote werk vanaf mijn laptop bv.). Resultaten van mijn acties worden niet doorgezonden naar het "remote"station. Iemand die een mogelijke oplossing weet?. Heb poorten 5500,5800, en 5900 open staan op al mijn firewalls+ router.
Ik gebruik Real VNC op mijn XP machines en laptop.

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Server zonder monitor bedienen met vnc 9.04
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/09, 21:55:48 »
@somsnietsomswel..  http://www.coxiar.com/2009/06/ubuntu-904-xdmcp-access-from-windows.html

XDMCP heb ik nog niet aan de praat ??? Hij kan de host niet vinden.

/etc/gdm/gdm.conf
zegt:

# GDM System Defaults Configuration file.
#
# This file should not be updated by hand.  Since GDM 2.13.0.4, configuration
# choices in the GDM System Configuration file (/etc/gdm/gdm.conf) will
# override the default values specified in this file.


/etc/gdm/gdm.conf-custom
zegt:

# GDM Configuration Customization file.
#
# This file is the appropriate place for specifying your customizations to the
# GDM configuration.

Er is dus zeker een en ander veranderd sinds 8.04.

ssh'aaien gaat wel. Wat ik wel raar vindt is dat mijn sudo bij bv het onderstaande commando gewoon in beeld komt. (Nee mijn wachtwoord zijn niet die kruisjes :P)

fanf@LapFANF:~$ ssh -X frank@192.168.1.3 sudo gdmsetup
frank@192.168.1.3's password:
[sudo] password for frank: xxxxxxxx
« Laatst bewerkt op: 2009/09/09, 21:58:31 door dallco »
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline Menno_

  • Lid
Re: Server zonder monitor bedienen met vnc 9.04
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/10, 02:05:31 »
/etc/gdm/gdm.conf-custom
Dat is idd de correcte plek (al veel langer dan na 8.04; is  in 6.06 nl ook al zo) en niet gdm.conf zoals ik in mijn vorige posting zei.
fanf@LapFANF:~$ ssh -X frank@192.168.1.3 sudo gdmsetup
frank@192.168.1.3's password:
[sudo] password for frank: xxxxxxxx
Dit is denk ik omdat je eigenlijk een X-sessie hebt gestart. Welliswaar over ssh, maar daar heb je ook al een wachtwoord moeten geven (die je niet zag).
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline DJJo

  • Lid
Re: Server zonder monitor bedienen met vnc 9.04
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/10, 23:10:58 »
ooit telnet geprobeerd?

ook niet zo moeilijk en als je geen desktop heb. is het gewoon het zelfde