Mijns inziens moet de vraag eerder zijn: welke vorm(en) van hulp moeten we/ willen we aanbieden aan komende generaties gebruikers? Welke vaardigheden hebben ze om met IRC, mailing lists, forum, wiki, askubuntu of wat maar ook om te gaan? Gaan we tijd en moeite steken om die nieuwe gebruikers te leren om te gaan met ... (vul maar in) of willen we ze vooral helpen om Ubuntu en de applicaties beter te leren beheersen?
De invalshoek om
vernieuwingen te zien in het licht van de hulpzoeker en ons dus meer klantgericht op te stellen. (zoals Jan dat later noemt)
Groepen benoemen:
- de mensen die zich eerst orienteren en nog niets van plan zijn, maar eerst willen zien wat voor vlees ze in de kuip hebben. Deze kijken eerst op de website en het forum denk ik. Wat willen we ze laten zien? Hoe moet "het" er uit zien. Komt onze first impression professioneel over?
- mensen die van plan zijn en live-cd uit te proberen. Waar/hoe download men deze.
- mensen die wubi willen proberen. Geen installatie/partitioneren gedoe.
- mensen die een dualboot willen opzetten. Best wel aan te raden eigenlijk. Wanneer het niet bevalt kan men terugvallen op het bekende systeem.
- mensen die over willen stappen naar Ubuntu. Op welke plek moeten die zijn. Hoe richten we die plek in.
- mensen die willen bijdragen aan Ubuntu NL.
- mensen die programma's ontwikkelen voor Ubuntu (verbeteren van het product Ubuntu)
In dit licht hebben we een mwanzo team, voor de laatste 2 groepen, opgericht.
Nu de eerst genoemde groepen.
Ubuntu forums heeft een categorie: beginners (vragen) Heel veel forums benaderen hun opzet didactisch. Hoe en met welke middelen leren we de mensen iets. Elke groep heeft een andere benadering nodig. Ik geloof dat Jan dit als eens op dit forum heeft neergezet: een didactische, op de vragensteller gerichte opzet. Ook van een forum, ook van de website misschien.
Deze invalshoek kan ons ook verder brengen imho.