Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Forum ouderwets?  (gelezen 9092 keer)

Offline Tom

  • Lid
Re: Forum ouderwets?
« Reactie #25 Gepost op: 2011/07/17, 21:00:54 »
Voor alle duidelijkheid ik had het meermaals voorgesteld ,het idee kwam van onze Femke .. ere wie ere gebuurt. :-* :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Forum ouderwets?
« Reactie #26 Gepost op: 2011/07/17, 22:23:10 »
Wat is er nu weer mis met offtopic? Als dat deel van het forum je niet bevalt kun je er toch gewoon niet in reageren of het gewoon overslaan met lezen? Als anderen behoefte hebben om te laten weten wat ze hebben gegeten moeten ze dat vooral doen, wil je dat niet weten dan moet je dat topic niet lezen :)

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: Forum ouderwets?
« Reactie #27 Gepost op: 2011/07/17, 22:34:13 »
Dat is niet waar dit topic over gaat Erik.

Een forum zal wat mij betreft altijd, in welke vorm dan ook, waarde houden. Voor het bieden van support is het een prima medium, dat wat mij betreft naast andere media kan bestaan die er voor dit doel zijn.
Het laten blijken van waardering voor geboden hulp kan natuurlijk op allerlei manieren, maar een eenvoudig dankwoord is vaak al genoeg. Geeft blijk van waardering aan degene die hebben geholpen en daarbij tevens blijk van iets wat je 'goed fatsoen' zou kunnen noemen.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Forum ouderwets?
« Reactie #28 Gepost op: 2011/07/18, 12:36:36 »
femke inderdaad staat in mijn eerste bericht:

Citaat
Soort karma invoeren aan de hand van die thumbs-up.
Als een mogelijkheid om waardering te geven aan de oplosser van een vraag. De "klant" heeft alleen de mogelijkheid dat te doen he.
Verder heb ik in het vervolg al aangegeven in deze discussie, dat zoiets misschien wel niet past binnen onze forum cultuur. Dat zitten we nu in dit draadje uit te vinden. Waar kunnen we misschien veranderen, en waar niet.
Iedereen wil uiteindelijk een oplossing aandragen voor een vraag, maar misschien willen ook hulpzoekers een beeld krijgen van de competentie van de hulpverlener. Als ik andere forums bezoek, zie ik wel uiteenlopende manieren om duidelijk te maken wanneer iemand begint, gevorderd is, of een "senior" is.

Het Ubuntu karma zal niet ingevoerd kunnen op ons forum, omdat Ubuntu dat niet doet op forums, wel op veel andere gebieden.
(Dus het off. karma zal er nooit/niet komen hier.)

Verder "wil ik" niets. Ik zit nogmaals te bezien, waar we innovatief kunnen zijn, waar kunnen we veranderen, zonder dat dit ten koste gaat van onze identiteit en forumsfeer. Kijk de ontwikkelingen op supportgebied gaan gewoon door. En die moeten we denk ik niet zomaar negeren. Want het zou kunnen leiden tot (ik heb geen glazen bol hier) tot minder hulpzoekers hier.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/18, 12:41:17 door leoquant »

Re: Forum ouderwets?
« Reactie #29 Gepost op: 2011/07/18, 13:00:49 »
Het is niet ongewoon dat pertinent onjuiste antwoorden er uit worden gehaald. Dat heb ik bedoeld met "sociale controle". Dat is dan ook geen censuur of zoiets. En omdat het een technische kwestie is, wordt dit vrijwel nooit persoonlijk opgevat, maar eerder met een "bedankt voor de correctie en/of aanvulling" afgedaan.

Even een dom voorbeeld hoor, maar stel ik zou zeggen: "Open een Terminalvenster via ALT+F2>>>typ Terminalvenster>>>Enter" en iemand onder mij vind dat het via Toepassingen>>>Hulpmiddelen moet en geeft mijn antwoord daarom een negatieve score. En dan? Ja sorry voor dit domme voorbeeld, maar dit is dus wel praktijk als je zo'n systeem in gaat voeren.

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: Forum ouderwets?
« Reactie #30 Gepost op: 2011/07/18, 13:05:14 »
De quote die je aanhaalt en de uitleg die je erbij geeft sluiten niet helemaal op elkaar aan. Ik begrijp wat je bedoeld, maar het voorbeeld dat je geeft is niet 'pertinent onjuist'. Het is een andere manier om hetzelfde te bereiken.

Misschien is het een goed idee als we, als forumteam zijnde, eens gaan kijken naar de mogelijkheden die SMF 2.0 hiervoor biedt. Uit de discussie hier lijd ik af dat er ergens toch behoefte is aan het scoren van antwoorden. Als er mogelijkheden voor zijn, dan kunnen we die in kaart brengen en hierover inhoudelijk discussieren. Daarna kan besloten worden een bepaald systeem al dan niet in te gaan voeren.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Forum ouderwets?
« Reactie #31 Gepost op: 2011/07/18, 13:08:04 »
Het is niet ongewoon dat pertinent onjuiste antwoorden er uit worden gehaald. Dat heb ik bedoeld met "sociale controle". Dat is dan ook geen censuur of zoiets. En omdat het een technische kwestie is, wordt dit vrijwel nooit persoonlijk opgevat, maar eerder met een "bedankt voor de correctie en/of aanvulling" afgedaan.

Even een dom voorbeeld hoor, maar stel ik zou zeggen: "Open een Terminalvenster via ALT+F2>>>typ Terminalvenster>>>Enter" en iemand onder mij vind dat het via Toepassingen>>>Hulpmiddelen moet en geeft mijn antwoord daarom een negatieve score. En dan? Ja sorry voor dit domme voorbeeld, maar dit is dus wel praktijk als je zo'n systeem in gaat voeren.

Nee dat gaat hier niet gebeuren. Want dat heeft niets met de kwaliteit van het antwoord te maken.Twee wegen die naar Rome leiden dus. (Je kunt elkaar natuurlijk op heel veel manieren dwarszitten, maar dat is niet aan de orde.)

Re: Forum ouderwets?
« Reactie #32 Gepost op: 2011/07/18, 14:30:04 »
Ik gooi mijn twee eurocenten ook maar even in het bakje  ;)

Volgens mij is het niet zozeer de vraag of een forum ouderwets is, dan wel of AskUbuntu, een wiki, of wat maar ook beter is. Mailinglists mag je bijna als antiek gereedschap beschouwen (op de voet gevolgd door IRC), maar het instrument vervult een centrale rol voor een specifieke groep gebruikers. Afhankelijk van wanneer en hoe je in het open source wereldje terecht bent gekomen, heb je meer of minder ervaring met de achtereenvolgende vormen van communicatie (met de bijbehorende wens aan knopjes, lampjes, duimpjes en padvindersschildjes van verdienste  XD ).

Mijns inziens moet de vraag eerder zijn: welke vorm(en) van hulp moeten we/ willen we aanbieden aan komende generaties gebruikers? Welke vaardigheden hebben ze om met IRC, mailing lists, forum, wiki, askubuntu of wat maar ook om te gaan? Gaan we tijd en moeite steken om die nieuwe gebruikers te leren om te gaan met ... (vul maar in) of willen we ze vooral helpen om Ubuntu en de applicaties beter te leren beheersen?

Daarbij heb je altijd een bandbreedte van meer en minder ervaren gebruikers, van mensen met een kortere of langere geschiedenis in Ubuntu-nl. De kunst is om niet zozeer uit te gaan van "Wat zou ik prettig vinden?", maar "Wat is nodig voor al die mensen die nu Ubuntu nog niet gebruiken?".

Re: Forum ouderwets?
« Reactie #33 Gepost op: 2011/07/18, 15:06:36 »
@femke: Typisch dat je zin over nieuwelingen geheel controversieel is op die van Jan en op jou laatste zin.
Die nieuwelingen zijn juist degene die Ubuntu nog niet gebruiken. Daarom zei Jan ook "NU nog niet gebruiken".

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: Forum ouderwets?
« Reactie #34 Gepost op: 2011/07/18, 15:17:57 »
Ik denk ook dat Jan niet bedoeld dat we er met een forum voor moeten zorgen dat iedereen die nu geen *buntu gebruikt dat wel gaat doen. Wat hij denk ik bedoeld is dat we na moeten gaan of het forum in de huidige opzet in voldoende mate toereikend is voor nieuwe (en uiteraard bestaande) *buntu gebruikers, of dat het nodig is (of wordt) dat we gaan innoveren met de manier waarop hulp geboden wordt.

Maar het lijkt me beste dat Jan hier zelf even op terugkomt, voordat we zijn bericht anders interpreteren dan hij heeft bedoeld.

Re: Forum ouderwets?
« Reactie #35 Gepost op: 2011/07/18, 15:28:23 »
@femke98

Zoals Vistaus en Brumm3l correct interpreteren gaat het er niet om om mensen die Ubuntu niet willen gebruiken te dwingen over te stappen, maar wel om ons even af te vragen of de volgende groepen nieuwe gebruikers van Ubuntu (die *nu* Ubuntu dus nog niet gebruiken) überhaupt wel uit de voeten kunnen met het forummodel als het gaat om het vinden en krijgen van de juiste hulp. Het antwoord moet dan minder gezocht worden in "Maar ik vind dat..." en meer in "Wat heeft die nieuwe gebruiker nodig?". Zeg maar, minder aanbodgericht, meer vraaggericht, en dan aansluiten bij de wijze waarop mensen hun vragen kwijt willen/ kunnen.

Om het even volledig te houden (je moet toch iets om misverstanden te voorkomen  :D ): dit wil niet zeggen dat het forum geen nut meer heeft, geen doel meer dient (of zelfs opgeheven moet worden). Immers, mailing lists en IRC dienen nog steeds een goed doel, zijn nog steeds nuttig (alleen niet voor alle op dit forum actieve Ubuntu-leden).

Re: Forum ouderwets?
« Reactie #36 Gepost op: 2011/07/18, 16:22:37 »
Jan +1

On a sidenote: daarbij zullen we ons ook af moeten vragen wat de plaats van andere *buntu's binnen Ubuntu-NL gaat doen. Aangezien Pjotr straks op Xubuntu overgaat met zijn webstek, zullen veel mensen op Xubuntu overstappen hier in Nederland. Ook Kubuntu krijgt meer aandacht om Unity niet geheel aan de verwachtingen voldoet. Wat gaan we daar eigenlijk mee doen? Askubuntu zou daarvoor weer niet gek zijn omdat het een algemene vraagbaak betreft, terwijl het forum ingedeeld is in categorieën en de website zich toespitst op Ubuntu.

Offline Tom

  • Lid
Re: Forum ouderwets?
« Reactie #37 Gepost op: 2011/07/18, 16:33:37 »
Zie daar geen probleem Xubuntu , Ubuntu en lubuntu in princiep hebben ze de zelfde motor.
Daarbij wie zegt dat Pjotr zijn webstek gaat omstellen op alleen Xubuntu ,heb dat nog niet gelezen.
Mijn stek ja dat is alleen Xubuntu en dan nog is het ook voor Ubuntu te gebruiken (het grootste deel toch).
Maar wat heeft dat met de vraag ,,Forum ouderwets,, te doen.
Op dit Forum aparte deeltjes voor specifieke vragen wat betreft Xubuntu of Lubuntu of Ubuntu  zou misschien interessant kunnen zijn.
Op het Duitse Forum is dat al .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Forum ouderwets?
« Reactie #38 Gepost op: 2011/07/18, 16:55:51 »
Citaat
Mijns inziens moet de vraag eerder zijn: welke vorm(en) van hulp moeten we/ willen we aanbieden aan komende generaties gebruikers? Welke vaardigheden hebben ze om met IRC, mailing lists, forum, wiki, askubuntu of wat maar ook om te gaan? Gaan we tijd en moeite steken om die nieuwe gebruikers te leren om te gaan met ... (vul maar in) of willen we ze vooral helpen om Ubuntu en de applicaties beter te leren beheersen?

De invalshoek om vernieuwingen te zien in het licht van de hulpzoeker en ons dus meer klantgericht op te stellen. (zoals Jan dat later noemt)
Groepen benoemen:

- de mensen die zich eerst orienteren en nog niets van plan zijn, maar eerst willen zien wat voor vlees ze in de kuip hebben. Deze kijken eerst op de website  en het forum denk ik. Wat willen we ze laten zien? Hoe moet "het" er uit zien. Komt onze first impression professioneel over?
- mensen die van plan zijn en live-cd uit te proberen. Waar/hoe download men deze.
- mensen die wubi willen proberen. Geen installatie/partitioneren gedoe.
- mensen die een dualboot willen opzetten. Best wel aan te raden eigenlijk. Wanneer het niet bevalt kan men terugvallen op het bekende systeem.
- mensen die over willen stappen naar Ubuntu. Op welke plek moeten die zijn. Hoe richten we die plek in.

- mensen die willen bijdragen aan Ubuntu NL.
- mensen die programma's ontwikkelen voor Ubuntu (verbeteren van het product Ubuntu)

In dit licht hebben we een mwanzo team, voor de laatste 2 groepen, opgericht.

Nu de eerst genoemde groepen.
Ubuntu forums heeft een categorie: beginners (vragen) Heel veel forums benaderen hun opzet didactisch. Hoe en met welke middelen leren we de mensen iets. Elke groep heeft een andere benadering nodig. Ik geloof dat Jan dit als eens op dit forum heeft neergezet: een didactische, op de vragensteller gerichte opzet. Ook van een forum, ook van de website misschien.
Deze invalshoek kan ons ook verder brengen imho.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/18, 19:50:44 door leoquant »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Forum ouderwets?
« Reactie #39 Gepost op: 2011/07/18, 17:02:21 »
Aangezien Pjotr straks op Xubuntu overgaat met zijn webstek

Helemaal niet! Dat is beslist niet het geval.  :o

Wat ik zelf gebruik en waarvoor ik handleidingen aanbied, hoeft niet steeds hetzelfde te zijn.

Ik zal ernaar blijven streven om handleidingen te maken voor de hoofdversie van Ubuntu, straks met Unity dus. Zelfs al gebruik ik zelf geen Unity.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/07/18, 17:05:40 door Pjotr »

Re: Forum ouderwets?
« Reactie #40 Gepost op: 2011/07/18, 17:12:19 »
@leoquant: "Ubuntu forums heeft een categorie: beginners (vragen)"

Die hebben wij ook gehad, alleen die hebben we op een gegeven moment afgeschaft.

@Pjotr: Ow, dat spijt me dan. Dan heb ik dat even verkeerd begrepen.

Re: Forum ouderwets?
« Reactie #41 Gepost op: 2011/07/18, 18:13:26 »
Ik durf het niet meer opperen maar ik denk dat een onderdeel voor professionals ook moet bestaan. (Als subboard ergens ...)

Een beetje aanleunend aan het citaat van hierboven gezet antwoord.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Forum ouderwets?
« Reactie #42 Gepost op: 2011/07/18, 19:33:02 »
Over een onderdeel professionals is al eens een discussie gevoerd, http://forum.ubuntu-nl.org/forum/ubuntu-voor-professionals/25/
Er kan best eens gekeken worden of dit op dit forum ingepast kan worden. Ik zie wel voordelen, maar ook nadelen.
Maar wel buiten dit draadje de discussie voeren, misschien een idee om een apart draadje aan te maken voor innovatieve ideeën.
Zal er een starten. :) Hier dus http://forum.ubuntu-nl.org/forum/innovatiefe-ideeen-voor-het-forum/new/#new
« Laatst bewerkt op: 2011/07/18, 19:57:35 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Forum ouderwets?
« Reactie #43 Gepost op: 2011/07/18, 19:59:18 »
Zoals Jan Stedehouder aangeeft heeft elke doelgroep zijn eigen manier van werken en daardoor ook een eigen manier van informatie vergaren en problemen oplossen.

Ik weet nog de tijd dat ik met Ubuntu begon, op dat moment heb ik erg veel gehad aan het forum en de manier waarop het forum werkt. Je wordt er begeleid om je vraag te verduidelijken en daaruit ontstaat dan een oplossing. Bij het zoeken naar gelijke problemen op het forum lees je een aantal draadjes door, daar leer je als beginner erg veel van.

Nu ik alweer een hele tijd met Ubuntu bezig ben weet ik hoe ik een vraag het best kan stellen, welke informatie de oplossers nodig hebben om deze vraag te beantwoorden. In dat geval heb ik genoeg aan het goede antwoord. Ook bij het zoeken naar gelijke problemen kom ik erg vaak op Q&A sites uit en zie je in één oogopslag of de vraag opgelost is en welke oplossing daarbij hoort. Bij forums heb je wel eens dat je 3 pagina's door moet lezen om te ontdekken dat de geboden oplossing niet werkt.

Ik denk dat beide systemen prima naast elkaar kunnen bestaan, met elk een eigen groep gebruikers.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Forum ouderwets?
« Reactie #44 Gepost op: 2011/07/18, 21:04:46 »
Over een onderdeel professionals is al eens een discussie gevoerd, http://forum.ubuntu-nl.org/forum/ubuntu-voor-professionals/25/
Er kan best eens gekeken worden of dit op dit forum ingepast kan worden. Ik zie wel voordelen, maar ook nadelen.
Maar wel buiten dit draadje de discussie voeren, misschien een idee om een apart draadje aan te maken voor innovatieve ideeën.
Zal er een starten. :) Hier dus http://forum.ubuntu-nl.org/forum/innovatiefe-ideeen-voor-het-forum/new/#new

prima idee.


moderator-edit: linkje hersteld door tikfout terug te plaatsen...
« Laatst bewerkt op: 2011/07/18, 21:47:47 door Prosper »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Forum ouderwets?
« Reactie #45 Gepost op: 2011/07/23, 20:47:08 »
Citaat
Ik denk dat beide systemen prima naast elkaar kunnen bestaan, met elk een eigen groep gebruikers.

Ja +1 nu de doelgroepen definieren. En bezien af daar aparte media bij gebruikt kunnen worden.