Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fout bij downloaden  (gelezen 1192 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Fout bij downloaden
« Gepost op: 2016/07/29, 22:04:43 »
Hallo, ik wilde een cd gaan downloaden en daarna branden van Xubuntu voor mijn laptop. Dit wilde ik gaan doen op mijn desktop waar ik een dual boot van W10 en Xubuntu heb. Nu heb ik een fout gemaakt. Na het downloaden heb per vergissing gezegt 'openen' i.p.v. opslaan. nu is alles tussen 'home/Henk gekomen. ik denk alles waar vandaag achter staat. Mijn vraag is : hoe krijg ik dit weg?
Volgende probleem ik krijg de pc niet meer uit. Alleen aan de hoofdschakelaar of via terminal met sudo shutdown now. Weet iemand hier een oplossing voor of moet ik alles opnieuw installeren? Als ik Xubuntu opnieuw moet installeren hoe maak ik dan de keuze welke schijf? Ik heb namelijk op de SSD (C) W10 staan en op de HDD (sdb1) Xubuntu. Bij opstart maak ik een keuze tussen Xubuntu en W10. Doe ik niets dan start Xubuntu automatisch op na 10 sec.
Alle hulp is welkom want ik heb geen ervaring met Linux.
Henk
« Laatst bewerkt op: 2016/07/30, 10:13:11 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Frederik

  • Gast
Re: Fout bij downloaden
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/30, 21:37:29 »
Als ik het goed zie heb je een ISO geopend en zijn die uitgepakt in je HOME map. Probeer ze eens handmatig te verwijderen, begin daar eens mee.
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: zorg altijd dat je een recente backup of image bij de hand hebt, zodat je die vlot kunt terugzetten als er iets helemaal mis gaat.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Fout bij downloaden
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/30, 21:53:01 »
Hallo Frederik, dat heb ik al geprobeerd dmv slepen en ook met del. maar het lukt niet Om de pc uit te krijgen heb ik een noodmaatregel van iemand gekregen. In de terminal 'sudo shutdown now' en dat werkt wel. Dan gaat de pc tenminste uit.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Fout bij downloaden
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/30, 22:00:52 »
Misschien een goed idee in dit geval om alle "verdachte" bestanden naar een aparte (nieuw aan te maken) map te kopiëren in plaats van verwijderen. Dat is wat overzichtelijker als je wat moet terugzetten. En heb je straks die klus klaar, dan open je de bewuste CD in bestandsbeheer en vergelijk je beide mappen.

Foutje moet kunnen, Henk. Dit is wel een aparte, dat wel  :D .

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Frederik

  • Gast
Re: Fout bij downloaden
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/30, 22:08:49 »
Hallo Frederik, dat heb ik al geprobeerd dmv slepen en ook met del. maar het lukt niet Om de pc uit te krijgen heb ik een noodmaatregel van iemand gekregen. In de terminal 'sudo shutdown now' en dat werkt wel. Dan gaat de pc tenminste uit.
Henk

Probeer het anders eens met de bestandsbeheerder van de installatie CD, dan hoeft het systeem zelf niet op te starten. Je start de uitprobeerversie en benader dan je HOME om die bestanden te verwijderen.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Fout bij downloaden
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/30, 23:12:06 »
Frederik, de cd start niet op. Heb al in de bios gekeken en staat wel als eerste. Op de laptop heb ik hem nu nog geprobeerd en daar doet hij het wel. Dus cd is goed. Ik ga er morgen mee verder. Ik moet eerst weten waarom hij niet opstart als boottable.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Fout bij downloaden
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/30, 23:48:24 »
Frederik en Just, heb de cd aan de praat gekregen in de desktop maar ik kan de bewuste data niet verwijderen uit mijn Home.
Zit misschien niets anders op dan opnieu te installeren maar heeft hij dan geen last van de oude data want eerst stond Ubuntu erop en de desktop kon dat niet aan en toen kreeg ik het advies om met een bep. commando Xubuntu te installeren.
sorry maar ik denk misschien nog te veel in Windows.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Frederik

  • Gast
Re: Fout bij downloaden
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/31, 01:52:05 »
Formatteren en opnieuw beginnen :(

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Fout bij downloaden
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/31, 10:00:15 »
Hoi Henk,

Dat was te verwachten. Die bewuste data zal je vermoedelijk met beheerdersrechten moeten aanpakken. De andere data, die van jezelf, probeer die eens te kopieren naar een andere map. Eentje maar. Bijvoorbeeld een foto van Afbeeldingen naar Download?

Als dat lukt vallen je eigen bestanden te redden en is een herinstallatie prima te doen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: Fout bij downloaden
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/31, 10:57:46 »
Goede morgen Frederik en Just.
Allereerst de vraag van Just, Ik kan en heb al mijn persoonlijke data veilig gesteld. Die staan op een externe HD. Volgens mij kan ik nog bijna alles doen (mailen, surfen, data opslaan e.d.) behalve wat er van merk uitschakelen.
Het voorstel van Just om opnieuw te installeren weet ik niet of dit wel voldoende is maar dat kan ik niet beoordelen. Het voorstel van Frederik om te formateren is volgens mij wel rigoreus maar misschien wel het beste. Ook hierbij heb ik hier niet genoeg kennis van. In de beschrijving van Pjotr moet men heel voorzichtig zijn met het formateren.
Zowel installeren als formateren heb ik zelf nog nooit gedaan. De dual boot heeft iemand anders er voor mij er op gezet. Helaas is deze persoon voorlopig uit de running.
Misschien met hulp van jullie kan dit verhaal tot een goed einde gebracht worden Wat moet ik nu doen??
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Fout bij downloaden
« Reactie #10 Gepost op: 2016/07/31, 11:42:07 »
Steunpunt vragen om hulp?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline HWE64

  • Lid
Re: Fout bij downloaden
« Reactie #11 Gepost op: 2016/07/31, 12:11:01 »
Nou Maasnet, bij deze?? Wil je me misschien hierbij helpen?
Henk
« Laatst bewerkt op: 2016/07/31, 17:32:56 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Fout bij downloaden
« Reactie #12 Gepost op: 2016/07/31, 19:01:54 »
Ik heb je een PM gestuurd.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Nero

  • Lid
Re: Fout bij downloaden
« Reactie #13 Gepost op: 2016/08/01, 10:39:58 »
Die bestanden komen van een ISO, en zijn dus in principe read-only (alleen lezen). Om die te verwijderen zal je root rechten moeten gebruiken.

Frederik

  • Gast
Re: Fout bij downloaden
« Reactie #14 Gepost op: 2016/08/01, 11:15:10 »
Kun je al die losse bestanden dan in een map plaatsen en dan met sudo rm -r bestandsnaam alles in één keer verwijderen ?

Offline HWE64

  • Lid
Re: Fout bij downloaden
« Reactie #15 Gepost op: 2016/08/01, 11:55:11 »
Frederik, Ik heb een woensdag afspraak met Maasnet. Is misschien beter dat ik even er niets aan doe wat betreft veranderen programma maar ik zal het wel aan hem voorleggen. Ik denk zelf dat het wat jij gezegt heb 'formatteren en opnieuw beginnen' wordt.
In ieder geval bedankt voor alle suggesties en jullie horen nog van mij.
Henk

Ps. Toch nog even gekeken in mappen op eigenschappen. Zijn inderdaad alleen lezen. Kan mappen niet naar nieuwe map verplaatsen. Dus ik zou dit bestand voor bestand met sudo moeten doen. Effe wachten maar.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/01, 12:17:21 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Nero

  • Lid
Re: Fout bij downloaden
« Reactie #16 Gepost op: 2016/08/01, 16:49:28 »
Als alleen die bestanden hinderen dan is een herinstallatie nogal drastisch en tijdrovend. Gewoon met alt-f2 (werkt dat in Xubuntu?) gksu thunar, en daarna alle overbodige bestanden en mappen kiezen (CTRL indrukken en op de bestanden cq mappen klikken). Daarna 1x op DEL en alles is weg wat weg moet. Hooguit 30" werk.

Offline maartenbc

  • Lid
Re: Fout bij downloaden
« Reactie #17 Gepost op: 2016/08/01, 17:00:21 »
Hoe komen jullie erbij dat je root rechten moet hebben om deze bestanden te verwijderen?

Als je goed kijkt staan deze gewoon in de home directory.
Dus zou je gewoon vanuit thunar de files eerst gewoon van read only af moeten halen.
Daarna zal je ze kunnen verwijderen.

Mocht je gnome commander kan je dat ook voor de onderliggende bestanden doen.
Dus gewoon rechten wijzigen (geen read only) en dan verwijderen.


Frederik

  • Gast
Re: Fout bij downloaden
« Reactie #18 Gepost op: 2016/08/01, 19:54:30 »
Gewoon met alt-f2 (werkt dat in Xubuntu?) gksu thunar.
Dat werkt in Xubuntu, weer wat geleerd!

Offline HWE64

  • Lid
Re: Fout bij downloaden
« Reactie #19 Gepost op: 2016/08/03, 17:25:02 »
Allen, advies van maartenbc werkte niet. Bij Maasnet geweest en hij heeft op mijn verzoek Xubuntu opnieuw geinstalleerd. Werkt perfect en is veel sneller als voorheen omdat Xubuntu over Ubuntu geinstalleerd zat.
Allen bedankt voor jullie inbreng en vooral Maasnet die mijn computer weer in orde heeft gemaakt. En nu verder met het leerproces. Al hoewel, daar hoort vandaag natuurlijk bij want ik heb van hem al veel geleerd.
Gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Frederik

  • Gast
Re: Fout bij downloaden
« Reactie #20 Gepost op: 2016/08/03, 17:59:55 »
Hoe komen jullie erbij dat je root rechten moet hebben om deze bestanden te verwijderen?

Als je goed kijkt staan deze gewoon in de home directory.
Dus zou je gewoon vanuit thunar de files eerst gewoon van read only af moeten halen.
Daarna zal je ze kunnen verwijderen.

Mocht je gnome commander kan je dat ook voor de onderliggende bestanden doen.
Dus gewoon rechten wijzigen (geen read only) en dan verwijderen.

Zojuist geprobeerd. Xubuntu ISO bestand uitgepakt, de slotjes eraf gehaald door 'alleen lezen' te veranderen in 'lezen en schrijven' en vervolgens alle bestanden weggegooid.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Fout bij downloaden
« Reactie #21 Gepost op: 2016/08/03, 18:19:01 »
Dank je wel Frederik, we hebben dit niet meer geprobeerd omdat Ubuntu eigenlijk ook nog in de weg zat. Maar ik weet het nu voor de volgende keer.
Gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Fout bij downloaden
« Reactie #22 Gepost op: 2016/08/03, 18:54:59 »
Bij Maasnet geweest en hij heeft op mijn verzoek Xubuntu opnieuw geinstalleerd.
Geweldig, mede namens mij bedank Maasnet :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Fout bij downloaden
« Reactie #23 Gepost op: 2016/08/03, 19:15:22 »
Jij ook bedankt Ron met de EHBO.
Gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)