Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: weergave beschikbare ruimte lokaal met sshfs aangebonden extern raid-apparaat  (gelezen 658 keer)

Beste mensen,

Ik zat eens te kijken naar een via sshfs aangebonden raidschijf van 500GB. Met de System Monitor zag ik slechts een partitie van 14.7 GiB, vrij nog 12.5 GiB.
Aangehangen was een raid-volume van 500 GB.
Is dit normaal om een of andere reden?

Ik schrok me een hoedje en vraag me nu af wat er gebeurt als je het raidvolume met een kopieeropdracht 'vol' laat lopen. Begint er dan wat te piepen, vliegen de waarschuwingen me om de oren?

Met ssh ingelogd op de raidpc geeft df -h:
Bestandssysteem Grtte Gebr Besch Geb% Aangekoppeld op
/dev/sda1             15G  2,2G   13G  16% /
none                  497M  256K  497M   1% /dev
none                  502M     0  502M   0% /dev/shm
none                  502M   80K  502M   1% /var/run
none                  502M     0  502M   0% /var/lock
none                  502M     0  502M   0% /lib/init/rw
/dev/sda2            46G  229M   45G   1% /home
/dev/md0           459G   66G  391G  15% /media/raid

b.v.d.
pablo k

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Je krijgt in Ubuntu een melding wanneer er op een partitie minder dan 2 GB vrij is... Ik weet niet of dat ook voor schijven die via SSH zijn aangekoppeld.

Verder snap ik je probleem niet helemaal. Er is toch 391 GB vrij op je externe schijf?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Het probleem is dat die weergave van dat raidvolume voor geen meter klopt met de werkelijkheid, voorzover ik dat kan nagaan.
De lokale System Monitor toont dat externe, maar aangekoppeld volume
/dev/md0           459G   66G  391G  15% /media/raid

als een partitie van
14.7 GiB, vrij nog 12.5 GiB.

Dat lijkt me vreemd en omdat 12,5 GB vrij niet echt heel ruim is voor mijn plannen vroeg ik me dus af wat er zou gebeuren als.....

m.v.g.
b.v.d.

pablo k