Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerkprobleem met switch.  (gelezen 1179 keer)

Offline Rakel

  • Lid
Netwerkprobleem met switch.
« Gepost op: 2008/01/08, 23:40:34 »
Hallo,

Ik werk met ubuntu 7.10 en mijn netwerkkaart is een Linksys EG1032.

mijn netwerk ziet er als volgt uit:
-Router+-Switch1+-PC1
       |        +-PC2
       |        +-PC3
       +-PC4
       +-Switch2+-PC5
                +-PC6
PC5 is mijn Vista-Laptop en PC6 is mijn Ubuntu-PC. PC1-4 zijn van kotgenoten.
Aan de Router en de switch1 kan ik niks aansluiten omdat er maar een kabel van de router naar mijn kot is. Ik heb zelf de switch2 in mijn kamer om zo het netwerk naar mijn 2 computers te kunnen verdelen.
Dit is eigenlijk een router die ik gebruik als switch.
Alles werkt ok op alle ander PC's.

Ik krijg wel een ip-adres vande router want als ik 'ifconfig eth0' in de terminal doe zie ik wel een ip-adres. Ik krijg echter geen verbinding met andere pc's; zelfs pingen werkt niet.
Als ik probeer om de pc rechtstreeks aan de router te plaatsen (zonder switch2); dan werkt het wel.

Mijn probleem is nu natuurlijk: Hoe krijg ik mijn netwerk terug op mijn beide pc's?

Alvast bedankt,
Rakel

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Netwerkprobleem met switch.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/08, 23:59:28 »
Je gebruikt een router als switch2?
Dan moet je letten op 2 dingen:
* Zet de dhcp server van die router uit.
* Plug alle draden in aan de LAN kant. De kant die je aan zou sluiten op bijv. een modem laat je leeg.

Offline Rakel

  • Lid
Netwerkprobleem met switch.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/09, 01:30:46 »
Alle pluggen zitten inderdaad aan de lan-kant, anders werkt het inderdaad niet.
Maar hoe zet ik die DHCP van die router dan uit? Normaal zou ik dit doen via de instellingen van de router (http://routerip) maar ik kan zo enkel op router1. (misschien doet hij dit automatisch)
Maar waarschijnlijk is dit het probleem toch niet aangezien de windowspc wel internet krijgt.

Offline Rakel

  • Lid
Netwerkprobleem met switch.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/09, 13:01:13 »
Als ik de linuxpc op de router aansluit, en daarna terug op de switch2; dan werkt het ook. Maar enkel totdat ik reboot.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Netwerkprobleem met switch.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/09, 13:33:29 »
Je moet in de instellingen van je switch2 je DHCP server uitzetten, maar aangezien je via http://'routerip' op router1 uitkomt, dan is de kans echter groot dat je je IP adres toch krijgt van router1 en niet van switch2.
Voor alle zekerheid: check even of de 'routerip' die je gebruikt overeenkomt met het ip-adres van de gateway (kan je ook vinden in de ifconfig). Het adres van de gateway is in een situatie als de jouwe namelijk het adres van de router die je je IP adres toewijst.  Als beide adressen overeen komen, dan zit je probleem elders.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Rakel

  • Lid
Netwerkprobleem met switch.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/09, 19:33:06 »
Gateway stond niet bij ifconfig maar bij netstat -rn (gewoon ter info)
Maar ze zijn wel allebei 192.168.1.1

Offline ruujan

  • Lid
Netwerkprobleem met switch.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/10, 12:28:40 »
Verbreek de verbinding eens tussen router1 en switch2. Herstart je pc en kijk dan eens wat je krijgt aan ip-adressen. Als het goed is moet nu switch2 als DHCP server werken en kun je hem benaderen vanuit de browser. Dan kun je DHCP utizetten en alles weer aansluiten.

Offline Rakel

  • Lid
Netwerkprobleem met switch.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/11, 00:06:47 »
Dat klinkt zo logisch, :)

Merci ruujan, Probleem opgelost.