Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Bestanden per ongeluk verwijderd  (gelezen 5705 keer)

Offline livino

  • Lid
[OPGELOST] Bestanden per ongeluk verwijderd
« Gepost op: 2009/08/12, 11:44:45 »
Na mijn hoofd vier keer tegen de muur gebonkt te hebben  :-[ toch hier maar een berichtje geplaatst: ik heb per ongeluk mijn vakantiefoto's verwijderd ipv ze te herbenoemen. 'k Heb ze verwijderd door in Gnome Commander F8 aan te klikken en vind ze niet terug in mijn prullenbaK. 'k Heb ook geprobeerd via de verborgen bestanden [.nautilus] maar ook daar niet direct iets dat er op wijst.

Ik lees op het forum over testdisk en photorec, heb testdisk geïnstalleerd maar geraak er niet echt wijs uit. 'k Zal voorlopig mijn computer niet afsluiten, maar is er een kans dat ik ze terugvind?

Ik gebruik Jaunty en de bestanden stonden op een externe harde schijf.

Lieven
« Laatst bewerkt op: 2009/08/13, 16:01:10 door livino »

Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/12, 11:45:39 »
Onmiddellijk afsluiten en de harde schijf in een andere computer hangen. Dan loop je de minste kans op overschreven data.

Offline livino

  • Lid
Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/12, 11:49:00 »
Onmiddellijk afsluiten en de harde schijf in een andere computer hangen. Dan loop je de minste kans op overschreven data.

'k Heb m'n post wat aangepast, bestanden stonden op een externe harde schijf. Dus die afsluiten? En daarna?

Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/12, 11:50:38 »
Als het een andere schijf is, dan kunt ge het pakket testdisk installeren via Synaptic. Daarna in de terminal opstarten met:
sudo photorec

Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/12, 11:52:23 »
In dat geval zou ik hem afkoppelen en eerst uitzoeken wat je moet doen om de bestanden te ehrstellen en hem daarna weer aankoppelen.

Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/12, 11:52:55 »
Misschien dit in wine: http://www.recuva.com/
 :D

Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/12, 11:54:29 »
Misschien dit in wine: http://www.recuva.com/
 :D
Ik denk dat het erg onverstandig is om dit soort dingen te verhelpen met Wine, je weet maar nooit...

Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/12, 11:56:33 »
Inderdaad, ik zou eerst native Linux programma's proberen.

Wine werkt niet perfect voor veel programmas. Stel u voor dat sommige opties in dat programma maar half werken en daardoor meer wissen inplaats van terug halen.

Offline livino

  • Lid
Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/12, 11:59:06 »
Als het een andere schijf is, dan kunt ge het pakket testdisk installeren via Synaptic. Daarna in de terminal opstarten met:
sudo photorec

Met of zonder afgekoppelde externe harddisk?

Als ik de harddisk wil afkoppelen, krijg ik de vraag of ik de prullenbak wil leegmaken. Wat ik dus niet gedaan heb. Ben daarop naar de verborgen bestanden beginnen zoeken op de externe hd, maar niks teruggevonden behalve (veel) oudere bestanden die er blijkbaar nog wel staan.

Kan het zijn dat het een extra probleem is dat ik het via Gnome Commander heb verwijderd?

En anders: welke stappen moet ik volgen na "sudo photorec"?

Lieven

Babertje

  • Gast
Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/12, 12:18:42 »
gnome commander wist bestanden door ze naar /dev/null te verplaatsen met andere woorden ze zijn in een diepe afgrond geworpen waar ze nooit meer uitkomen  :(

Offline livino

  • Lid
Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/12, 12:20:36 »
Op dit moment is photorec aan 't lopen en een gigantische hoeveelheid bestanden aan 't terugvinden. Ik blijf hopen dat ze er tussen zitten...

Lieven

Offline livino

  • Lid
Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/12, 13:21:16 »
Op dit moment is photorec aan 't lopen en een gigantische hoeveelheid bestanden aan 't terugvinden. Ik blijf hopen dat ze er tussen zitten...

Het duurt wel èrg lang. Bestaat er met photorec de mogelijkheid om bijv. alleen de verwijderde bestanden van de laatste 24 u terug te vinden?

Lieven

Offline maxpower

  • Lid
Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/12, 15:06:59 »
Ik ken het pakket zelf niet.. maar ben bang van niet.. dit soort proggies  werken vaak door rechtstreeks de hdd te scaannen..

Offline livino

  • Lid
Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/12, 23:03:44 »
't Programma heeft ondertussen zijn werk gedaan, t.t.z. de ganse harde schijf doorzocht maar niks gevonden :-(
Bijkomend probleem: alle gerecupereerde bestanden zijn ondergebracht in mappen met de naam recup.xx (waarbij xx staat voor een getal). Ik dacht deze bestanden 'gewoon' te verwijderen omdat ik er toch niks mee kan doen, maar hij wil ze niet verwijderen (niet via Nautilus, niet via Gnome Commander en niet via BSC). Hoe kan ik deze bestanden toch verwijderen?

Lieven

Offline track

  • Lid
Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/13, 02:48:13 »
Hoi livino,

je werkt met een ext3 toch ?  Daar is een echte undelete dankzij het journaal absoluut onmogelijk,
maar net door dit journaal past er een geheel andere aanpak, met het progje ext3grep !

Een discussie daarover en ook over de gewone aanpak met photorec hebben wij hier al gehad: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/help!-ubuntu-8-04-per-ongeluk-bestend-gedeleted-en-prollenbak-leeggemaakt/

Lees vooral de links met de HowTo's over ext3grep.  Die zit trouwens vanaf  Jaunty in de pakketten.

Vooral hoop ik dat er na de gehele actie met photorec deze oplossing überhaupt nog mogelijk is.
(en niet alle journalen overschreven)
Want dit zou eigenlijk de enige oordeelkundige aanpak voor een ext3 zijn ...

Vriendelijke groet,

track

p.s: nog een nieuwe handleiding ontdekt: http://gergap.wordpress.com/2008/07/18/how-ext3grep-can-save-you-hours-of-work/
« Laatst bewerkt op: 2009/08/13, 02:55:07 door track »

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/13, 03:50:26 »
Vooral hoop ik dat er na de gehele actie met photorec deze oplossing überhaupt nog mogelijk is.
(en niet alle journalen overschreven)
Mensen niet onnodig schrik aanjagen. PhotoRec werkt in read-only modus en zal dus nooit iets (kunnen) overschrijven op de partitie waarvan gegevens worden gerecovered.

Want dit zou eigenlijk de enige oordeelkundige aanpak voor een ext3 zijn ...
PhotoRec is ook een prima tooltje. Het ligt er maar aan wat je moet recoveren. Journal back-rolling kan wel handig zijn om de meest recente bestanden terug te halen, maar PhotoRec is een meer volledige oplossing die op een veel dieper niveau bestanden kan terugvinden (van verschillende bestandssystemen alsook van corrupte bestandssystemen)

Wat je ook probeert, veel succes ermee!

Ik vraag me wel af waarom PhotoRec de bestanden die je kwijt was niet heeft teruggevonden. Je hebt de juiste mimetypes aangeduid en alle gerecoverde bestanden individueel nagekeken, toch? Indien je de schijf nog lang in gebruik hebt gehad na het verwijderen van de bestanden kan het zijn dat de data reeds is overschreven en daardoor onherroepelijk is verwijderd... (hoewel ook dan - door zéér dure hardwarematige recoverytechnieken waarbij je hele harde schijf kapot zal gaan toe te laten passen - bepaalde gegevens nog terug te halen zijn)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/13, 06:45:27 »
Ik dacht deze bestanden 'gewoon' te verwijderen omdat ik er toch niks mee kan doen, maar hij wil ze niet verwijderen (niet via Nautilus, niet via Gnome Commander en niet via BSC). Hoe kan ik deze bestanden toch verwijderen?
Vreemd, ik kan die bestanden gewoon via gksudo nautilus verwijderen.

Offline livino

  • Lid
Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/13, 08:44:15 »
Ik vraag me wel af waarom PhotoRec de bestanden die je kwijt was niet heeft teruggevonden. Je hebt de juiste mimetypes aangeduid en alle gerecoverde bestanden individueel nagekeken, toch?

Daar heb ik nog wel wat werk aan: 't gaat om 153 mappen... Ik maakte die (hopelijk voorbarige) conclusie omdat ik dacht dat de recentst verwijderde bestanden in de laatste mappen zouden zitten en ze daar zeker niet in zitten, maar ik werk geduldig verder.

Ik dacht deze bestanden 'gewoon' te verwijderen omdat ik er toch niks mee kan doen, maar hij wil ze niet verwijderen (niet via Nautilus, niet via Gnome Commander en niet via BSC). Hoe kan ik deze bestanden toch verwijderen?
Vreemd, ik kan die bestanden gewoon via gksudo nautilus verwijderen.

'k Zal dat iig eens proberen. 'k Hou jullie op de hoogte.

Offline livino

  • Lid
Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/13, 09:52:49 »
Ik dacht deze bestanden 'gewoon' te verwijderen omdat ik er toch niks mee kan doen, maar hij wil ze niet verwijderen (niet via Nautilus, niet via Gnome Commander en niet via BSC). Hoe kan ik deze bestanden toch verwijderen?
Vreemd, ik kan die bestanden gewoon via gksudo nautilus verwijderen.

Als ik nautilus via deze weg opstart, krijg ik een foutmelding:

lieven@lvn-desktop:~$ gksudo nautilus
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' gaf fout 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Bestand of map bestaat nietPlease ask your system administrator to enable user sharing.

led: 'net usershare' gaf fout 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Bestand of map bestaat niet
** (nautilus:7864): WARNING **: Unable to add monitor: De bewerking is niet mogelijk


Er opent dan wel een nautilus-venster dat me direct naar de root-folder brengt. Ik ga ervan uit dat dat normaal is. De gerecupereerde bestanden heb ik echter onder mijn home-folder laten brengen. Kan dat er iets mee te maken hebben.

Verder krijgen de gerecupereerde bestanden in het 'nautilus-beeld' een slotje. Ik kan wel bestanden kopiëren naar andere mappen als ik ze versleep, niet met ctrl-x of ctrl-c.

Tenslotte: de foutmelding is er één dat het individuele bestand niet verwijderd kan worden (bv. f158474.jpg kan niet worden verwijderd). Het lijkt dat de bestanden beschermd zijn, maar hoe kan ik die bescherming dan ongedaan maken?

Lieven

p.s. Reeds 54 van de 153 gerecupereerde mappen nagekeken, nog niet gevonden wat ik zocht...

Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/13, 10:37:10 »
hallo,

Ik heb ook nog maar weinig succes gehad met photorec, bv grote bestanden als films die gewoon in stukken teruggevonden worden.
Bestandsnamen worden ook veranderd enz..
Wel heb ik al eens een ganse harde schijf moeten recoveren, maar heb deze dan in een windows machine geplugd en met R-linux heb ik de meeste bestanden kunnne terughalen.
http://www.blogsdna.com/1264/recover-deleted-files-folders-on-linux-with-freeware-r-linux-data-recovery-software-30.htm


Deze bestanden kan je enkel verwijderen als root, dus als je in de terminal "sudo nautilus" doet en daarna navigeert naar de map waar photorec alles opgeslagen heeft kan je alles wissen.


Offline track

  • Lid
Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #20 Gepost op: 2009/08/13, 10:50:59 »
...
Daar heb ik nog wel wat werk aan: 't gaat om 153 mappen... Ik maakte die (hopelijk voorbarige) conclusie omdat ik dacht dat de recentst verwijderde bestanden in de laatste mappen zouden zitten en ze daar zeker niet in zitten, maar ik werk geduldig verder.
Dat is net het probleem met zo'n "brute force"-aanpak zoals het PhotoRec gebruikt.

Maar voorlopig zou ik die bestanden gewoon laten staan en volgens http://gergap.wordpress.com/2008/07/18/how-ext3grep-can-save-you-hours-of-work/  proberen om de bestanden terug te halen.
Als dat lukt heb je meteen alles weer op een rij inklusief de goede namen.  (zo niet hoef je tenminste die photorec niet nog een keer draaien)

Vooral hoop ik dat er na de gehele actie met photorec deze oplossing überhaupt nog mogelijk is.
(en niet alle journalen overschreven)
Mensen niet onnodig schrik aanjagen. PhotoRec werkt in read-only modus en zal dus nooit iets (kunnen) overschrijven op de partitie waarvan gegevens worden gerecovered.  ...
Als dat zo is, akkoord.  Ik was niet van plan om de schrik uit te dragen.  Maar je moet heel duidelijk weten dat je echt niets moet prutsen met zo'n schijf tenzij zij is read-only gemount !  Anders zijn de gegevens naar de soep voor je hen kunt redden.  Dat is een feit en alleen dàt wilde ik benadrukken.

Vriendelijke groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/08/13, 10:53:47 door track »

Offline track

  • Lid
Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #21 Gepost op: 2009/08/13, 10:59:24 »
Vreemd, ik kan die bestanden gewoon via gksudo nautilus verwijderen.
Als ik nautilus via deze weg opstart, krijg ik een foutmelding ...
In nautilus kun je met een rechterklik de [eigenschappen] van de bestanden bekijken,
en daar ook onder [rechten] wie de eigenaar is enz.   Misschien levert dat een beetje verheldering op.

track

Offline livino

  • Lid
Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #22 Gepost op: 2009/08/13, 14:27:51 »
Vreemd, ik kan die bestanden gewoon via gksudo nautilus verwijderen.
Als ik nautilus via deze weg opstart, krijg ik een foutmelding ...
In nautilus kun je met een rechterklik de [eigenschappen] van de bestanden bekijken,
en daar ook onder [rechten] wie de eigenaar is enz.   Misschien levert dat een beetje verheldering op.

track

Daaruit leer ik dat "root" de eigenaar is van de bestanden en dat ik daar dus niks aan kan veranderen. Wat valt daar aan te doen?

Lieven

Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #23 Gepost op: 2009/08/13, 14:30:08 »
Zoals hierboven gezegd, nautilus als root opstarten (gksudo nautilus). Dan kunt ge ze wel verwijderen.

Offline livino

  • Lid
Re: Bestanden per ongeluk verwijderd
« Reactie #24 Gepost op: 2009/08/13, 14:45:20 »
Zoals hierboven gezegd, nautilus als root opstarten (gksudo nautilus). Dan kunt ge ze wel verwijderen.

Dat lukt inderdaad. Daar had ik blijkbaar overgelezen tussen alle andere info!

(Edit om 16u00) Heb ondertussen de foto's teruggevonden! Ze stonden wel in de geerecupereerde mappen, maar had net die ene map nog niet bekeken.

Ik vermoed dat het gelukt is omdat ik wel een paar keer de map van externe naar interne hd verplaatst heb en dat er zodoende sporen te vinden waren.

Allen bedankt voor de tips!

Lieven
« Laatst bewerkt op: 2009/08/13, 16:03:27 door livino »