Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 12.10 Na inloggen, alleen achtergrond en home map files slotje ervoor.  (gelezen 529 keer)

Ik heb eergisteren geprobeerd bij iemand Ubuntu 12.04 weer tot leven te weken.
Na het inloggen met de gebruikersnaam komt er een leeg scherm, geen balken, geen icoontjes alleen de achtergrond.
Als ik via het gast account inlog, start Unity gewoon op. Opgestart via een oudere kernel, gnome-session-fallback en cairo-dock geinstalleerd, na inloggen met de gebruikersnaam was er weer van alles terug. Alleen het opstarten van welk programma dan ook lukt niet. Als ik op de harde schijf kijk dan staan er voor elke file en map slotjes ervoor in de gebruiker home map. Is dit gekomen door een update? En hoe verander ik de rechten van de files en mappen met een live-cd.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline heir4c

  • Lid
Zo zou het moeten gaan: Start op via live-sessie. Ga in de home map en klik daar met de rechtermuistoets op de gebruikersmap en kies "Eigenschappen". Daar onder 'Rechten' kan je dan alles onder de gebruiker plaatsen. En dan de onderste knop gebruiken waar op staat: "Rechten wijzigen voor bestanden in de map... toepassen".
Via command line kan je het ook doen. (Ken de commando's niet uit het hoofd hoor, er zullen hier wel anderen zijn die ze zo even uit hun mouw schudden).
Maar eigenlijk zou dit in de eerste plaats niet mogen gebeuren. Het lijkt wel dat je als een andere basis gebruiker ingelogd bent en de home van de rootgerechtigde gebruiker niet inkunt. Raar. Misschien eens denken om een herinstallatie te doen?
Backup doen en kijken wat er zoal geïnstalleerd is noteren enzo. Maar dat weet jij beter dan ik.  :D
« Laatst bewerkt op: 2014/03/09, 18:14:16 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Bedankt voor de reactie heir4c. Ik kon Nautilus ook niet opstarten en de cli ook niet op de geïnstalleerde installatie.
Ik dacht eigenlijk dat er veel meer moest gebeuren om vanaf de live-cd wijzigingen aan te brengen, maar dat zal wel met grub zijn. :|
Mocht het niet lukken doe ik een herinstallatie.
Dit was de zoveelste keer dat ik een leegbeeldscherm te zien krijg. Vanmiddag was ik even aan het rommelen op een test PC ook een leeg beeldscherm en na installatie van gnome-fallback het zelfde effect, een leeg beeldscherm. Na wat aanpassingen had ik wel het normale gnome scherm, helaas zonder randen erom. Is een probleem met Compiz ben ik wel achter, nu nog de fout in het sh bestand vinden. Op mijn hoofd PC heb ik Emerald staan daarmee heb ik geen problemen. Ach zo worstelt men voort. =D

@Femke, nee de gebruiker heeft dit niet gedaan, waarschijnlijk toch door een update gekomen. Nadat ik een oudere kernel had gekozen in Grub kwam er al meer leven in de brouwerij. Het is niet de eerste keer dat ik een probleem tegen kom na een kernel update. Zelf ook al het genoegen mogen hebben dat ik na een kernelupdate geconfronteerd werd met zwarte schermen etc. Herinstalleren is wel de makkelijkste weg, alleen probeer ik een probleem eerst zo op te lossen, daar leer ik meer van. :-)
« Laatst bewerkt op: 2014/03/09, 19:03:55 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline petervs

  • Lid
Betreffende het veranderen van de rechten van de files en mappen met een live-cd, moet je eerst de rechten aanpassen in die van live-sessionuser (of zoiets), anders lukt het niet.
Zoiets doe je door met de live-cd naar zoiets als places computer te gaan en aan te koppelen (dubbelklikken). Dan map sluiten. In de terminal geef je het commando "gksudo nautilus", en dan navigeer je naar /media waar je je schijf ziet, en met de rechtermuisklik de rechten kunt aanpassen in livesessionuser. Nu ken je wel rechten aanpassen.
(Zoiets heb ik het in het verleden gedaan, misschien zal het nu ietsjes anders zijn).
Ubuntu MATE 16.04

Oke, dat ga ik proberen petervs.

@Femke, ik heb het ook niet eerder meegemaakt. Ik denk alleen niet dat de gebruiker het zelf heeft gedaan. Hoe het wel is gekomen weet ik (nog) niet
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Dat laatste is zeker waar.............!!! Je leert er ontzettend veel van.

Maar als het door een update komt, dan zou je toch meer mensen moeten hebben die dit ervaren en dat lees je dan nergens.

Ik zelf heb dit nog niet eerder meegemaakt via een update.
Ik heb het ook een keer gehad na een update,dat er gevraagd werd aan mij of ik in low graphics wilde opstarten.Gewoon weer opnieuw opgestart en toen was het over.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.