Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printerkeuze  (gelezen 7354 keer)

Offline oo7

  • Lid
Printerkeuze
« Gepost op: 2008/10/21, 15:36:49 »
Hallo allemaal,
Ik wil graag een goedkoop printerje kopen, maar ik heb geen idee welke goed zal werken onder ubuntu.
hebben jullie ervaringen/adviezen?

alvast bedankt!!
http://www.000webhost.com/74168.html Beste gratis webhosting die er is!!!
Wie zich via deze link aanmeld helpt een arme student (ik dus)

Printerkeuze
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/21, 16:17:15 »
Zowat alle modellen van HP werken uitstekend, dus ik zou gewoon een simpel Deskjetje kopen. Aansluiten en Ubuntu maakt hem meteen gereed voor gebruik.

Offline estree

  • Lid
Printerkeuze
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/22, 15:45:37 »
Als je niet in kleur hoeft af te drukken is een laserprinter van samsung ook een prima keuze. Die van mij ml-2010 werkte perfect onder ubuntu. Zeer zuinig, snel en goedkoop!

Printerkeuze
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/22, 15:48:15 »
Citaat van: cumulus007
Zowat alle modellen van HP werken uitstekend
+1

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Printerkeuze
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/22, 15:49:31 »
Citaat van: cumulus007
Zowat alle modellen van HP werken uitstekend
+1

Offline oo7

  • Lid
Printerkeuze
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/23, 17:20:13 »
dat lijkt dus een hp te moeten worden
bedankt!
http://www.000webhost.com/74168.html Beste gratis webhosting die er is!!!
Wie zich via deze link aanmeld helpt een arme student (ik dus)

Offline rja

  • Lid
Printerkeuze
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/23, 17:57:07 »
Citaat van: cumulus007
Zowat alle modellen van HP werken uitstekend
+1.

Maar niet alle netwerk printers van HP werken onder Linux, daar kwam ik verleden jaar achter op het werk.

Offline brunod

  • Lid
Printerkeuze
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/24, 06:59:48 »
Geldig voor alle printer : (laser, met scanner, w/b...)
Om een printer te kiezen moet men een onder anderen kiezen maar voor het aankoop hier gaan kijken
http://openprinting.org/printer_list.cgi
Zo is men zeker hoe het werkt met linux : perfect, mostly, not at all; and which driver to use.
(PS deze site is door HP ondersteunt, maar alle printers zijn besproken.)
BD
U.B.U.N.T.U : U Better Use New Technics : UBUNTU
>>>------------------<3------------------->
Vergeef mijn fouten, ik ben franstalig...

Printerkeuze
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/24, 10:44:10 »
Citaat van: femke98
Citaat van: oo7
dat lijkt dus een hp te moeten worden
bedankt!
Niets moet, hoor!

Ik heb zelf 2 HP's maar ik vind foto's afdrukken met dat ding onder Ubuntu een ramp. Ten eerste zijn de kleuren niet zo als ze horen, ten tweede is de software voor de HP niet voor Ubuntu geschikt. Of het onder Wine werkt weet ik niet, daar begin ik niet aan.
Die software heb je ook helemaal niet nodig. Als de kleuren niet kloppen, kun je eens met de printinstellingen van Gimp knutselen. Er zal vast wel een optie zijn om het kleurenschema aan te passen.

Printerkeuze
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/25, 13:02:18 »
Heb ook een HP all-in-one, doch Ubuntu vind wel de printer doch print noch scant.
Heb voorlopig maar de oudere HP 845C en de HP Scanjet G3010 laten werken. Dit werkt goed.
Groet,
Artfreddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline Wasda

  • Lid
Printerkeuze
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/25, 14:28:10 »
Citaat van: cumulus007
Zowat alle modellen van HP werken uitstekend
+1

Hier http://hplipopensource.com/hplip-web/supported_devices/index.html kan je kijken als je hp printer er bij staat.

Printerkeuze
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/25, 14:38:17 »
Citaat van: Wasda
Citaat van: cumulus007
Zowat alle modellen van HP werken uitstekend
+1

Hier http://hplipopensource.com/hplip-web/supported_devices/index.html kan je kijken als je hp printer er bij staat.
Ga je goede raad direct opvolgen, een mens weet niet alles nietwaar... Dank.
Artfreddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

nom001

  • Gast
Printerkeuze
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/29, 12:43:34 »
Citaat van: oo7
Hallo allemaal,
Ik wil graag een goedkoop printerje kopen, maar ik heb geen idee welke goed zal werken onder ubuntu.
hebben jullie ervaringen/adviezen?

alvast bedankt!!
Ik heb een Epson DX3800 3-in-1 en die werkt uitstekend!
Geen extra drivers nodig, Ubuntu zag hem direct en herkende hem direct en installeerde zelf de juiste drivers.
Epson wordt zeker goed ondersteund door Ubuntu.

Printerkeuze
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/29, 14:38:47 »
Ik houd het ook bij Brother. Ik heb zelf een heel goedkope multifunctional, DCP135, gekocht voor 29,95 (ex. BTW) en het ding print en scant prima onder Linux. De drivers zijn prima ondersteund maar wel wat lastig te installeren. Ik heb het hele installatie verhaal van het forum geplukt en kan dat eventueel wel weer doorgeven.

HP heeft ook prima drivers maar is duur in gebruik omdat de cartridges altijd inclusief printerkop zijn. Bij o.a. Brother en Canon hoef je alleen het tankje te vervangen en dat is ongeveer een factor 3 goedkoper.

Offline myniesp

  • Lid
Re: Printerkeuze
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/01, 17:16:57 »
aan paultje of iemand anders
die lastige installatie verhaal is die in het Nederlands ? Want gewoon conversatie engels dat gaat, maar de rest.......
Ik had het gezien op de site van brother , die was in het Nederlands, tot je aan de terminal termen kwam natuurlijk

Groetjes 
Oneiric Ocelot ; gmail ; chromium ; ; Skype
Intel quad core cpu q 9400 2.66 ghz;
4 Gig memory ; 2 x HD 320 gig,
Grafische kaart Gigabyte Geforce 9600GT
Wil nog wel eens een schijfje met de mint :-)

Offline eendje

  • Lid
Re: Printerkeuze
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/01, 18:09:50 »

HP heeft ook prima drivers maar is duur in gebruik omdat de cartridges altijd inclusief printerkop zijn. Bij o.a. Brother en Canon hoef je alleen het tankje te vervangen en dat is ongeveer een factor 3 goedkoper.

Mij HP C6280 All in one heeft losse tankje zonder printkop, dus dat is niet altijd waar.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Printerkeuze
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/01, 20:57:20 »
De mythe dat HP het altijd goe doet met Ubuntu is een mythe. Bovendien is HP duur. Zowel in aanschaf als in onderhoud (inkt) Voorts is HP ook niet de meest zuinige. Veel Epson's en Canon's doet het ook prima, evenals Brother's volgens de reacties hier.

Openprinting.org is ook niet zaligmakend. Vaak werken meer apparaten dan daar beweerd wordt of ze doen het beter dan aangegeven. Als er bijv. nieuwe drivers zijn die beter werken vergeet men vaak dit aan te geven.

Waar "moet" je op letten (niet in volgorde van belangrijkheid):

1 Werkt ie met Linux (steeds minder belangrijk omdat er steeds meer ondersteuning is, of kort na release komt. Vaak doet ie het niet bij aanschaf en twee weken later weer wel, omdat iemand een oplossing heeft geknutseld)

2 Aanschafkosten.

3 All-in-one-of niet (ik zeg All-in-one vanwege meer vrije ruimte)

4 De prijs van de cartridges

5 Wat zeggen de reviews (kwaliteit)

6 Gescheiden cartridges (en ik bedoel niet slechts drie verschillende kleuren, ook dit drukt de prijs)

Ik heb zelf een All-In -One Canon MP520. Doet het prima. Ik heb een handleiding geschreven voor scanner installatie in 64 bit. De handleiding voor de printer is bijna af. Deze handleidingen werken voor een aantal printers. De 32 bit doet het al prima met de officiele Canon drivers (printer en scanner). Vanaf de MP620 is het inktverbruik notabene gehalveerd.

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,34959.0.html

Hoe ie het doet met foto's weet ik niet, ik adviseer om foto's naar de HEMA of zo te brengen. Die zijn goedkoper en beter.

Als ik de reacties hier lees en ik vergelijk de prijzen zou ik zeggen: alles behalve HP.


Offline eendje

  • Lid
Re: Printerkeuze
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/01, 21:04:47 »

Als ik de reacties hier lees en ik vergelijk de prijzen zou ik zeggen: alles behalve HP.


en geen Lexmark...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Printerkeuze
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/01, 21:08:45 »
@mcgyver:
Het klopt wel aardig wat je zegt. De prijzen van inkt zijn echt belachelijk hoog, en dat is precies waar HP (en andere fabrikanten) hun winst vandaan halen. De printers geven ze bijna gratis weg, om daarna veel te veel voor de inkt te vragen.
Als je al een HP wil kopen, koop dan een goede printer, met verschillende patronen voor de verschillende kleuren. Zo'n printer kost dan waarschijnlijk enkele honderden euro's, maar dat heb je er zo uit als je veel print, want de inkt voor die modellen is veel goedkoper.

Het probleem van Canon is meer de drivers, die zijn niet optimaal. Mijn Canon doet bijvoorbeeld maar 600 DPI in linux, terwijl 1200 of zelfs 2400 DPI mogelijk is in Windows. Wat dat betreft doet HP het een stuk beter met hun open drivers.

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Printerkeuze
« Reactie #19 Gepost op: 2008/12/01, 21:19:39 »
Klopt, daarom zei ik: foto's elders laten doen.

Wat doe je maximaal thuis? Beetje scannen en een sollicitatiebrief (die je tegenwoordig ook mag mailen) of werkstukken van je kinderen (die het ook op school kunnen doen vaak)?

Ben je (semi)professioneel bezig koop dan een goede printer. Voor huis tuin en keukenwerk: Brother's, Canon's, Epson's, etc.

Trouwens, tegenwoordig is de 600 DPI grens ook in Linux al verschoven, zal ook in de toekomst verder verschuiven.

Uit gierigheid heb ik hier lang op gestudeerd.  XD XD

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Printerkeuze
« Reactie #20 Gepost op: 2008/12/01, 21:23:03 »
Vertel eens hoe je meer dan 600 DPI krijgt? Dat heb ik met mijn Pixma IP4000 nog niet voor elkaar gekregen...

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Printerkeuze
« Reactie #21 Gepost op: 2008/12/01, 21:27:28 »
Hangt een beetje van je model af.

Dit vond ik voor de scanner:

These drivers (officiele van Canon) are limited (in the case of MP610) to 1200dpi, so you cannot get the full performance of MP610, at 4800dpi (maybe you don't need it) ..  De Sane drivers doen dat wel.

Ik las gister ook iets over de printdichtheid van printers. Ik zoek het nog op.

Edit:

http://mp610.blogspot.com/2008/02/canon-mp210-and-mp520-join-party.html

en lees de laatste post. Het kan dus wel. Ik zoek verder.

edit2:

Toen ik een oplossing zocht bij Openprinting.org voor mijn 64 bit stond er dat ie niet ondersteund werd.

Toen ik verder zocht vonk ik een link naar... Openprinting.org !!!! ?????

http://www.openprinting.org/show_printer.cgi?recnum=Canon-MULTIPASS-MP520

Hij werkt prima!!
« Laatst bewerkt op: 2008/12/01, 21:46:02 door mcgyver »

Offline eendje

  • Lid
Re: Printerkeuze
« Reactie #22 Gepost op: 2008/12/01, 21:32:17 »
Hangt een beetje van je model af.

Dit vond ik voor de scanner:

These drivers (officiele van Canon) are limited (in the case of MP610) to 1200dpi, so you cannot get the full performance of MP610, at 4800dpi (maybe you don't need it) ..  De Sane drivers doen dat wel.

Ik las gister ook iets over de printdichtheid van printers. Ik zoek het nog op.

Edit:

http://mp610.blogspot.com/2008/02/canon-mp210-and-mp520-join-party.html

en lees de laatste post. Het kan dus wel. Ik zoek verder.

Daar staat ook iets over in onderstaande post van het ubuntuforums.org forum: http://ph.ubuntuforums.com/showthread.php?s=d5148965a352454574056a45ecb31931&t=38995

Citaat
5.Edit .ppd file
To allow printing quality options to be accessed through cups' printer properties you must edit as root the printer's ppd file.(This applies only to the ip4000. I don't know the settings for ip3000 or ip8600.Backup and try it)
$ sudo gedit /usr/share/cups/model/canonpixusip4100.ppd
Add these lines:
*OpenUI *CNQuality/Quality: PickOne
*DefaultCNQuality: 3
*CNQuality 2/High: "2"
*CNQuality 3/Normal: "3"
*CNQuality 4/Standard: "4"
*CNQuality 5/Economy: "5"
*CloseUI: *CNQuality

You can also replace these lines:
*OpenUI *Resolution/Output Resolution: PickOne
*DefaultResolution: 600
*Resolution 600/600 dpi: "<</HWResolution[600 600]>>setpagedevice"
*CloseUI: *Resolution
with:
*OpenUI *Resolution/Output Resolution: PickOne
*DefaultResolution: 600
*Resolution 600/600 dpi: "<</HWResolution[600 600]>>setpagedevice"
*Resolution 1200/1200 dpi: "<</HWResolution[1200 1200]>>setpagedevice"
*Resolution 2400/2400 dpi: "<</HWResolution[2400 2400]>>setpagedevice"
*CloseUI: *Resolution

Save the file
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Printerkeuze
« Reactie #23 Gepost op: 2008/12/01, 21:52:40 »
Die .ppd file heb ik niet, en de packages van Canon installeren gaat ook niet echt, want ik draai op 64 bit.
Bovendien heb ik zelf in dat topic op pagina 5 al een handleiding geschreven ;)
Het probleem is dat veel informatie te oud is of niet werkt op mijn systeem.

nearus magnus

  • Gast
Re: Printerkeuze
« Reactie #24 Gepost op: 2008/12/01, 23:26:58 »
heb zelf ervaring met een lexmark en een brother printer. Beide werken ze onder Ubuntu maar ik raad de lexmark toch af omdat het vrij lastig is om hem werkend te krijgen.
De brother DCP 115C kreeg ik werkend door het pakket "brother-lpr-drivers-extra" via Synaptic te installeren. Daarna kon ik de gewone procedure volgen (systeem-afdrukken en de aanwijzingen volgen. Ook printen via het netwerk werkt dan. Ben al met al zeer tevreden. ((de scanner heb ik nog niet geprobeerd maar ook hier zijn pakketten voor te krijgen via synaptic dus ik verwacht dat het ook werkt))