Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tvtime geen geluid  (gelezen 2238 keer)

Snoeker

  • Gast
tvtime geen geluid
« Gepost op: 2008/12/02, 21:50:44 »
Ik ben reeds 2 maanden op zoek naar een oplossing om mijn tvkaart: PCTV Stereo (saa7134 chipset) aan de gang te krijgen met geluid. heb al veel gezocht en uitgeprobeeerd maar kwam niet tot eind resultaat. Systeem:
Mobo: MSI P45 Neo3
CPU: Intel E8450 core 2 duo
Geluid: On board Realtek alc888
OS: Itrepid Ibex 8.10
Geluid driver: HDA Intel ALsa mixer (alles aan op 100%)

Heeft iemand een pasklare oplossing want het is al een oud probleem, te zien aan de datums van andere probleemstellingen met tvtime en deze tvkaart. Verder zou ik graag willen weten hoe je tv progammaś op zou kunnen nemen. Als dit lukt wil ik oude VHS banden opnemen en omzetten naar DVD

mvgr en alvast bedankt voor de assistentie
Snoeker

Offline Anco

  • Lid
Re: tvtime geen geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/02, 22:18:56 »
Wat bij mij voor een oplossing zorgde bij mijn pinnaclekaart is om audio kabeltje tussen de kaart en moederbord te doen.
Op de kaart zat een aansluiting die op de aux van mijn moederbord paste.
Linux user #485563

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: tvtime geen geluid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/02, 22:24:04 »
Ha Snoeker,

Ik heb een soortgelijk probleem bij de configuratie van Mythbuntu. Ook de saa7134 chip. Een hoop van deze fabrikanten schijnen een paar dollarcent te besparen door er geen eprom in te zetten wat het onmogelijk maakt de kaart te herkennen. Ik moest de saa7134 module verwijderen:
sudo rmmod saa7134Daarna de saa7134 module herladen met een nummer toegevoegd :
sudo modprobe saa7134 card=12toen was er beeld
Tot zover was je waarschijnlijk al gekomen want ik begrijp dat alleen het geluid ontbreekt. De volgende oplossing werkt bij mij.

sudo apt-get install soxsudo apt-get install libsox-fmt-allen dan
sox -c 2 -sw -r 32000 -t ossdsp /dev/dsp1 -t ossdsp /dev/dsp
bron:   http://forum.ubuntu.cz/index.php?topic=24372.0

Enne pasklaar de oplossing? Mythbuntu! Helaas werkt in mijn kaartje de hardware mpeg encoder niet met mythbuntu. TV kaarten en linux computers het blijft moeilijk. Ik ga gewoon naar een pvr 150 jagen die werken teminste vlekkeloos met mythbuntu.

Succes,
Frank
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Snoeker

  • Gast
Re: tvtime geen geluid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/03, 19:53:11 »
dallco

Bedankt voor de tips:
Heb het e.e.a uitgetest:
sudo rmmod saa7134 geeft ERROR Module saa7134 is in use by saa7134_alsa
Commando met dard=12 lijkt geen respons te geven
Met sox heb ik geluid zolang het laatste commando is uitgevoerd en de terminal niet uitgezet wordt

Heb jij geluid zonder de terminal, met de sox commando's.
Sta open voor andere suggesties en tips

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: tvtime geen geluid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/03, 22:28:28 »
Ha  Snoeker,

Werkt dit niet voor je?
Citaat
Wat bij mij voor een oplossing zorgde bij mijn pinnaclekaart is om audio kabeltje tussen de kaart en moederbord te doen.
Op de kaart zat een aansluiting die op de aux van mijn moederbord paste.
Dat is wel lekker recht toe recht aan.

Je gaat vrees ik dezelfde ervaring als ik beleven en veel tijd erin steken. Maar goed de aanhouder wint....
Dat nummer 12 is afhankelijk van je kaart . Ik heb hier http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=408654&highlight=SAA7134 een klein scriptje gevonden dat verschillende kaarten probeert (kaart 1 tot 69) Het werkt prima met TVtime. maargoed je moet er wel tijd en zin in hebben...
#/bin/sh
MAXTUNER=69
i=0

while [ $i -lt $MAXTUNER ];
do
  rmmod saa7134_alsa saa7134
  modprobe saa7134 card=$i
  echo "Actual card is:" $i
  sleep 1 # this is to make sure /dev/video is registered when tvtime starts
  tvtime
  i=$(($i+1))
done

Heelveel info kun je ook vinden op http://www.linuxtv.org/v4lwiki/index.php/Main_Page
Bijvoorbeeld http://www.linuxtv.org/v4lwiki/index.php/Saa7134-alsa

Sterkte,
Frank
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Snoeker

  • Gast
Re: tvtime geen geluid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/05, 11:57:37 »
Beste frank

kun je mij ook vertellen hoe ik dit script toepas. Ik ben nog niet zo bekend met deze zaken in ubuntu.

Alvast dank
Snoeker

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: tvtime geen geluid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/08, 17:43:55 »
Tja dit weekeinde moest de sint ontvangen worden dus ben ik hier ff niet geweest!

Een script toepassen doe je zoals in de link beschreven staat:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=408654&highlight=SAA7134

Just create a new file, called perhaps script1. Paste the text above into the file and save it. Then, change the permissions to make it executable, and execute it:
Oftewel in Nederlands: Maak een nieuw bestand, bv. script1. Plak de text in het bestand en sla het op. Zorg dat de rechten goed staan en het uitvoerbaar is. Dan uitvoeren.

$ sudo chmod 755 script1$ sudo ./script1
Wat het scriptje doet is steeds de saa7134_alsa module en de saa7134 module verwijderen.(rmmod)
Dan de saa7134 module weer laden (modprobe) maar steeds met de toevoeging van een kaartnummer tvtime starten zodat je kan zien of het nummer werkt.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10