Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: codering en tekstverwerkers UTF-8 en ASCII  (gelezen 1705 keer)

Offline evarie

  • Lid
codering en tekstverwerkers UTF-8 en ASCII
« Gepost op: 2010/06/07, 21:51:51 »
Omdat ik veel gebruik maak van mijn ubuntu server systeem ( op een oude laptop van het jaar tweeduizend) En dus ook er mee wil kunnen lezen van bestanden uit windows. Wil ik graag weten hoe je het beste een tekst bestand kan opslaan in windows met de codering UTF-8 of ASCII , leesbaar kunt maken in ubuntu server met bijvoorbeeld nano of ViM ?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/09, 21:55:34 door evarie »

Offline BlueWolf

  • Lid
Re: codering en tekstverwerkers UTF-8 en ASCII
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/08, 23:51:00 »
Het maakt voor nano en vim als het goed is niet uit of het utf-8 of ascii. Zo ver ik weet detecteren ze de coding en laten ze het gewoon goed zien. Ik let normaal nooit op de codingsinstellingen en heb er nooit problemen mee gehad.

Heb jij er dan wel problemen mee?

[verwijderd door de beheerder]

Offline evarie

  • Lid
Re: codering en tekstverwerkers UTF-8 en ASCII
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/09, 22:04:44 »
Ja, ik had er problemen mee dat ik een html bestand in ubuntu server aan het lezen was. Maar dat
bestand begon met een hoop rommel codes. Daarna kwam pas leesbare tekst.
Ik wil dit heel graag weten om problemen voor te zijn. In windows heb ik met word een tekst bestand opgeslagen. Maar die was niet leesbaar. Nu heb ik er voor gekozen om edit in windows te gebruiken.
Dat bestand is wel leesbaar in nano.

Voor mij is het prettig dat ik dit kan bespreken op dit forum. Hopelijk is er iemand die
daar goede tips over heeft. Want onze windows computer met internet, heeft
word en wordpad en kladblok. Dat was me te veel om dat allemaal uit te
proberen, omdat het dan een rommel wordt.

Offline BlueWolf

  • Lid
Re: codering en tekstverwerkers UTF-8 en ASCII
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/09, 22:16:53 »
Kan Word zowiezo platte tekstdocumenten opslaan? Ik kan fout zitten, maar volgens mij kan dat niet. Zowiezo is Word denk ik niet zo'n handig programma om html-documenten op te slaan.

Als je platte tekstdocumenten (.txt/.html enzo) wilt opslaan kan je in windows beter Kladblok of Wordpad gebruiken. Of als je een gedit-achtig programma voor windows wilt is Notepad++ wel een aanrader.

Ikzelf gebruik namelijk een combinatie van dat alles en gedit op Linux en ik heb daarmee nog nooit problemen gekregen met encodingen. En zover ik het begrijp is niet de encoding, maar Word het probleem hier.

Re: codering en tekstverwerkers UTF-8 en ASCII
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/11, 22:57:51 »
Hoe las je het bestand in Ubuntu server? De enige reden die ik kan bedenken voor onleesbare tekst is als   een browser  op een ander encoding type is ingesteld dan het bestand zelf.