Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB probleempjes?  (gelezen 915 keer)

USB probleempjes?
« Gepost op: 2016/05/12, 13:42:06 »
I heb hier een usb2 cardreader die voorheen gewoon gewerkt heeft.
Nu mount hij ineens niet meer maar heeft wel power.

Maar ik denk dat het in de usb aansluiting zit.
Dit omdat ik voorheen problemen had met het regelmatig niet automatisch opstarten van de muis. Deze is inmiddels geplugd in een ander usb-slot.
En nu mount die cardreader dus niet meer, naar ik inschat omdat deze nu in die 'foute usb' zit.

lsusb geeft dezelfde waardes, ongeacht of de reader ingeplugd is of niet. De reader wordt dus gewoon niet gevonden.

Allereerst mijn vraag: wat was het terminal commando voor handmatig mounten?? (als noodgreep)

En richting een volwaardige probleemoplossing.
Het lijkt wel dat er met de driver van die ene usb-bank iets niet goed is. Of met de instellingen ervan, het automatisch mounten?
Hoe kan ik dit nakijken? En oplossen?
« Laatst bewerkt op: 2016/05/12, 13:49:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: USB probleempjes?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/12, 13:56:08 »
Aanvullend:
Met het ompluggen naar een ander usb-slot is het alsnog gelukt. De cardreader werd gemount.

Maar met de strubbelingetjes soms rondom usb zou ik toch graag eens willen uitzoeken of alles wel goed staat en gaat.
Uw hulp hierbij wordt op prijs gesteld.  ^-^

En de noodgreep, handmatig mounten, zou ik ook nog graag aangereikt krijgen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: USB probleempjes?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/12, 21:32:09 »
Vanuit je verhaal krijg ik de indruk dat de betreffende usb-poort geheel stuk kan zijn.
Dat heb je dus eerst uit te zoeken.

Als je een usb-toetsenbord hebt sluit deze dan eens eerst op een werkende poort en probeer in de BIOS/(U)EFI te komen via dat toetsenbord.
Als dat werkt. Sluit dan het toetsenbord aan op de haperende poort en kijkt of het nog steeds lukt.

Mocht dat dan niet lukken dan licht het niet aan Ubuntu en is de kans groot dat de usb-poort stuk is.

Re: USB probleempjes?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/12, 22:21:51 »
Vanuit je verhaal krijg ik de indruk dat de betreffende usb-poort geheel stuk kan zijn.
Dat heb je dus eerst uit te zoeken.

Dat zal ik eens doen.
Maar kan dat dan? Volgens mij zitten mijn 4 usb poorten 2 aan 2, ook als ik de drivers zo zie. In elk geval zit de betreffende usb naast werkende usb's. Kan dan 1 usb in hetzelfde blok (en electronica en driver) kapot zijn en een andere niet?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: USB probleempjes?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/13, 08:49:00 »
Wat vaak gebeurt, is dat b.v. Een externe schijf te veel stroom verbruikt, waardoor er een weerstandje uitbrandt.
Nier erg, tenzij het apparaat dat je wilt aansluiten een spanning nodig heeft.
Met een losse USB hub is het dan ook opgelost.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: USB probleempjes?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/13, 10:34:18 »
De voedingspanning van USB kan soms zeer kritisch zijn.
Een 0.01V te lage voedingspanning op de bus kan al tot problemen leiden.
Oorzaak bijv. de voeding van je PC of een te lange of niet goed aangeknepen voedingkabel, spoortjes beschadigd op je mobo of ooit eens overbelaste beveiligings weerstandjes in de USB 5V line.
Dan kunnen ook dezelfde problemen optreden op de data lijnen, iets vervormde of te kleine data pulsen kunnen de oorzaak zijn dat sommige usb apparaten op die bepaalde poort niet (meer) werken.
Door verouderde capacitoren kunnen ook data pulse verschuivingen optreden, ook niet bevordelijk voor de compatibiliteit.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL