Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig  (gelezen 2504 keer)

Offline juliaan

  • Lid
knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Gepost op: 2010/10/16, 11:07:32 »
Op het bureablad in 10.10 gebeurt het regelmatig dat de knop helemaal rechts boven niet zichtbaar is.
Naast de dag en het uur staat de naam van de pc soms tweemaal en zo is de knop die je aan klikt om de pc uit te zetten weg.
Ik kan de pc wel nog uit zetten door de start knop van de pc-zelf in te drukken.
Dan komt er een kader op het bureablad met de keuze: uitschakelen; herstarten ...

Er is al eens een waarschuwing gekomen op het bureablad met de vraag of een  programma moest uitgeschakeld worden, dat zorgde voor moeilijkheden.  Ik moet in een reflex iets aangetikt hebben en nu krijg ik die melding niet meer.

Offline juliaan

  • Lid
Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/16, 19:42:20 »
Om iets te doen aan het probleem heb ik de computer herstart in 'recovery mode'.
Het was een gok. Dat is natuurlijk geen goede manier van werken.
Ik ga me moeten herscholen. Intussen lijkt het of het geholpen heeft.

Offline juliaan

  • Lid
Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/17, 17:05:29 »
Nee, het heeft niet echt geholpen: regelmatig doet het zich voor.
Maar ik kan me wel verhelpen.

Offline heir4c

  • Lid
Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/17, 17:54:01 »
Dat gebeurd hier ook nog wel eens af en toe. Een bugje dat hardnekkig blijft bestaan ondanks dat het gemeld is.
Je kan wel iets heel simpel doen om het terug te roepen als het zich nog eens voordoet. Klik rechts op het paneel en kies voor eigenschappen. Klik daar het vinkje aan naast: "Verbergknoppen tonen".
Nu zullen er links en rechts van het panel een knop verschijnen waarmee je eigenlijk het paneel kan doen verdwijnen (inschuiven). Maar dit moet je niet doen. Verwijder gewoon weer het vinkje (de knoppen verdwijnen weer) en klaar is kees, de Afmeld/Uitschakel-knop is weer zichtbaar.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/21, 20:12:35 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline juliaan

  • Lid
Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/19, 09:34:58 »
Dank je voor de uitleg. Zohaast het zich weer voordoet zal ik het proberen.

Ik heb wat zitten zoeken in Systeem/Beheer/Logboekweergave, maar er zijn zoveel rubrieken.
En misschien staan dergelijke kleine dingen er niet in.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/19, 09:52:36 »
Wat ik altijd doe om af te sluiten is ctrl-alt-delete tegelijkertijd indrukken en dan krijg je het afsluitmenuutje....

Offline juliaan

  • Lid
Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/19, 10:09:29 »
OK, zo juist deed het zich voor en met de oplossing van heir4c was alles terug in orde.
De volgende keer zal ik ook de oplossing van valk eens proberen.
Het forum is een weelde voor de gebruiker!

Offline MKe

  • Lid
Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/19, 16:28:35 »
Het is volgens mij het probleem van de Ambiance theme. Als ik een andere theme kies treed het probleem hier niet meer op. Wel jammer, want ik vond Ambiance best mooi.

Offline Marc0

  • Lid
Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/19, 22:18:05 »
Hier regelmatig hetzelfde probleem. Ik had er ook in 10.04 last van. Wat mij opviel is dat het meteen ontstond nadat ik de Nvidea-driver had geinstalleerd. Zou het daar iets mee te maken kunnen hebben?

Offline heir4c

  • Lid
Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/19, 23:09:44 »
Misschien, of met de visuele effecten.
Het is alleszins een bugje maar in 10.10 is het wel van de baan. Waarom ze het dan niet fixen in 10.04 die toch een LTS is... ???
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline MKe

  • Lid
Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/20, 21:07:51 »
Heb het net nog gehad in 10.10, dus nog niet echt van de baan.

Offline Francois

  • Lid
Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/18, 08:09:13 »
Ik heb het in 10.04 LTS al heel lang niet meer gehad en dacht dat het nu was opgelost

Offline JvH

  • Lid
Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/18, 08:18:18 »
Ik zie het, net als MKe, ook nog met enige regelmaat gebeuren in 10.10.
Als ik nou nog zou weten waardoor het getriggerd wordt...

Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/18, 09:50:26 »
Is nooit opgelost, doet zich al voor sinds 2006. https://bugs.launchpad.net/gnome-panel/+bug/44082. Volgens mij is het ook niet echt afhankelijk van je thema heb het thema toen veranderd van Ambiance naar NewWave en kreeg nogsteeds hetzelfde gedoe met icoontjes op het paneel. De enige oplossing die ik ken zijn de trucjes in dit topic of killall gnome-panel in de terminal.

Offline MKe

  • Lid
Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/18, 10:27:12 »
Is nooit opgelost, doet zich al voor sinds 2006. https://bugs.launchpad.net/gnome-panel/+bug/44082. Volgens mij is het ook niet echt afhankelijk van je thema heb het thema toen veranderd van Ambiance naar NewWave en kreeg nogsteeds hetzelfde gedoe met icoontjes op het paneel. De enige oplossing die ik ken zijn de trucjes in dit topic of killall gnome-panel in de terminal.
Probeer Clearlooks maar eens. Die heeft er bij mij geen last van.

Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/18, 11:08:31 »
Is nooit opgelost, doet zich al voor sinds 2006. https://bugs.launchpad.net/gnome-panel/+bug/44082. Volgens mij is het ook niet echt afhankelijk van je thema heb het thema toen veranderd van Ambiance naar NewWave en kreeg nogsteeds hetzelfde gedoe met icoontjes op het paneel. De enige oplossing die ik ken zijn de trucjes in dit topic of killall gnome-panel in de terminal.
Probeer Clearlooks maar eens. Die heeft er bij mij geen last van.

Nee dankje  =D Ambiance is mooi. Af en toe "panelreset" (mijn alias voor kilall gnome-panel) inkloppen in de terminal vind ik niet zo erg. Hoe lang gebruik je clearlooks al? De paneelprobleempjes kunnen best een paar dagen niet optreden dus dan denk je soms dat een nieuw thema het probleem heeft opgelost en dan is het zo opeens weer mis.

Offline JvH

  • Lid
Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/18, 12:10:27 »
Is nooit opgelost, doet zich al voor sinds 2006. https://bugs.launchpad.net/gnome-panel/+bug/44082. Volgens mij is het ook niet echt afhankelijk van je thema heb het thema toen veranderd van Ambiance naar NewWave en kreeg nogsteeds hetzelfde gedoe met icoontjes op het paneel. De enige oplossing die ik ken zijn de trucjes in dit topic of killall gnome-panel in de terminal.
Speelt dit al zo lang? Ik werk sinds 7.10 met Ubuntu, maar heb het eigenlijk pas vanaf 10.04 opgemerkt.

Offline MKe

  • Lid
Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #17 Gepost op: 2011/03/18, 15:12:56 »
Nee dankje  =D Ambiance is mooi. Af en toe "panelreset" (mijn alias voor kilall gnome-panel) inkloppen in de terminal vind ik niet zo erg. Hoe lang gebruik je clearlooks al? De paneelprobleempjes kunnen best een paar dagen niet optreden dus dan denk je soms dat een nieuw thema het probleem heeft opgelost en dan is het zo opeens weer mis.
Op een server gebruik ik sinds mei vorig jaar Clearlooks (10.04), speciasal vanwege het probleem met afsluiten. Heb nooit problemen meer.

Op 2 desktops  (10.04 64bit op het werk en 10.10 32bit thuis) waar ik veel achter zit wilde ik Ambiance gebruikt (het is idd erg mooi). Had daar steeds het probleem met de afsluitbalk, dus als tussenoplossing heb ik Dust gebruikt en vervolgens de vensterkaders van ambiance. Als je de kleuren wat tweaked ziet het er niet zo heel anders uit en in 4 maanden nooit meer het probleem met de afsluitknop gehad.

Op de 64 bit Lucid gebruik ik nu Balazan als thema sinds december vorig jaar en die heeft ook niet het probleem.

Er is dus iets met de op Ambiance gebaseerde thema's Radiance heeft er ook last van en waarschijnlijk nog wel meer.

Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #18 Gepost op: 2011/03/19, 11:04:34 »
om ubuntu uit te schakenen of opnieuw op te starten druk ik gewoon 1malig op de power toets
dan krijg ik een klein schermpje met al mijn mogenlijkheden en word zelf automatisch uitgeschakeld na 60 seconden als je niets selecteerd
Windows, the only virus with manual and recovery disk
Proud Ubuntu 14.04 gebruiker
Laptop: i5 + 4 gb ram & ati radeon hd5600 (17")/ 2*500Gb

Offline emiel1976

  • Lid
Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #19 Gepost op: 2011/03/19, 11:08:02 »
om ubuntu uit te schakenen of opnieuw op te starten druk ik gewoon 1malig op de power toets
dan krijg ik een klein schermpje met al mijn mogenlijkheden en word zelf automatisch uitgeschakeld na 60 seconden als je niets selecteerd

Dat ga ik zo ook eens proberen.
Dat is nieuw voor mij. Weer wat geleerd.

Dat is handig. Net getest en werkt goed.
Handig als je haast hebt.
ff snel indrukken en weg wezen.
Dank u voor de goede tip.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/19, 11:10:12 door emiel1976 »

Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #20 Gepost op: 2011/03/19, 11:13:40 »
om ubuntu uit te schakenen of opnieuw op te starten druk ik gewoon 1malig op de power toets
dan krijg ik een klein schermpje met al mijn mogenlijkheden en word zelf automatisch uitgeschakeld na 60 seconden als je niets selecteerd

Dat ga ik zo ook eens proberen.
Dat is nieuw voor mij. Weer wat geleerd.

Dat is handig. Net getest en werkt goed.
Handig als je haast hebt.
ff snel indrukken en weg wezen.
Dank u voor de goede tip.


geen dank
ik heb dit zelf opgemerkt in de les toen iemand dacht dat ik onder windows bezig was en hem zou wou uitzetten om mij liggen te hebben
een voordeel hieraan is dat je nooit meer moet zoeken naar dat verdomde knopje dat zich altijd verplaatst
Windows, the only virus with manual and recovery disk
Proud Ubuntu 14.04 gebruiker
Laptop: i5 + 4 gb ram & ati radeon hd5600 (17")/ 2*500Gb

Offline Gamer

  • Lid
Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #21 Gepost op: 2011/03/20, 10:26:47 »
Ik heb hier af en toe in ubuntu 10.04 het zelfde probleem.
Echter is het bij mij soms verschillend. De ene keer staat mijn naam er twee keer. En de andere keer staat de tijd er twee keer en dan is mijn naam en de knop om de komputer uit te zetten er niet meer zichtbaar.
Het heeft nu al een tijdje niet meer voor gedaan. Ik wilde eerst even een screenshot maken en daar na de vraag stellen. Maar die is al gesteld door een ander. Ga dit zeeker even volgen.

Offline stephan65

  • Lid
Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #22 Gepost op: 2011/03/20, 11:08:26 »
Wat bij mij werkt is, rechtsklikken op de balk, kiezen voor eigenschappen en dan even het aantal beeldpunten vergroten.
Dan springt het menu weer naar hoe het zou moeten zijn.

Probeer het maar even uit.
Stephan.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: knop om Ubuntu uit te schakelen is niet altijd aanwezig
« Reactie #23 Gepost op: 2011/03/20, 12:24:58 »
De bug die in het begin word aangehaald, gaat volgens mij ergens anders over (namelijk het verplaatsen van de iconen). De bug hier vermeld gaat over het niet zichtbaar zijn. De volgende bug is erover gemaakt:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gnome-panel/+bug/629527

Plaatje:


Graag even aangeven bij deze bug dat je er ook last van hebt
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gnome-panel/+bug/629527/+affectsmetoo
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal