Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar is mijn 2de harde schijf?  (gelezen 2373 keer)

Offline Dump

  • Lid
Waar is mijn 2de harde schijf?
« Gepost op: 2008/03/09, 08:45:37 »
Hoi allen.
Na voor het eerst ubuntu op mijn comp. te hebben geinstalleerd ben ik nu op zoek naar de plek waar de 2 de harde schijf is gebleven. Ik zie hem nergens staan. Moet die soms eerst gangbaar worden gemaakt voor ubuntu? En zo ja, dan moet ik hem wel eerst kunnen vinden. Het zal wel simpel zijn maar toch pas ik even. Wat kun je anders verwachten van een nieuweling.
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Quatroking

  • Gast
Waar is mijn 2de harde schijf?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/09, 09:00:28 »
staan er belangerijke dingen op de 2de harde schijf?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Waar is mijn 2de harde schijf?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/09, 09:39:36 »
De 2e harde schijf zal wel aangeduid worden als /dev/sdb of /dev/hdb.
Met het commando sudo fdisk -l (kleine letter L op het eind) kan je alle schijven en partities laten zien.
Met het commando mount kan je laten zien waar elke partitie aangekoppeld is.
In het bestand /etc/fstab staat waar elke partitie gekoppeld moet worden.

https://wiki.ubuntu.com/OntwerpDocumentatie/PartitiesEnBestandssystemen
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/fstab/

Als je er niet uitkomt, moet je hier even posten wat het resultaat is van de bovengenoemde commando's en wat er in /etc/fstab staat.

Offline Dump

  • Lid
Waar is mijn 2de harde schijf?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/09, 13:07:44 »
Hoi, Quatroking. Nee, er staan geen belangrijke dingen op die schijf. Het betreft hier een kloon van de master maar dat heeft toch geen zin meer.
En Johanvd, ik weet niet waar ik kijken moet naar datgene dat je benoemd. Bij Windows heb je de boom structuur waar je deze zaken kan terug vinden maar hoe dat hier in elkaar zit dat weet ik (nog) niet. En zeker als hij niet gevonden wordt door ubuntu kan ik zoeken tot ik een ons weeg. Hahaha. Ik neem aan dat ik ergens bij --- locaties --- computer --- iets zou moeten kunnen vinden.
Als ik je --- sudo --- aan klik dan zie ik alleen een icoon verschijnen van de huidige schijf die in gebruik is. (p. s. ik heb zitten klieren en op ontkoppelen gedrukt en nu is hij dus pleitte. Dom? Zal wel meevallen maar hij komt nu niet meer tevoorschijn,. Sorry)
Ik ben benieuwd waar ik die commando's kan invoeren. Bij windows stond die onder start maar hier?
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Quatroking

  • Gast
Waar is mijn 2de harde schijf?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/09, 13:18:23 »
mocht je de 2de harde schijf dan ook niet meer gebruiken voor windows, dan zou ik hem als ik jou was gewoon omzetten in ext3 met het programma gparted.

Commando's kan je invoeren met de console. Hij staat geloof ik bij toepassingen>systeem.

Waar is mijn 2de harde schijf?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/09, 13:26:59 »
Dump, de commando's toets je in een Terminal staat onder Hulpmiddelen.
Sudo betekent dat je alle rechten hebt: Het commando van Johanvd toets je in een terminal in dan geef je ENTER, wachtwoord ingeven, je ziet geen sterretjes of zo, weer ENTER en dan krijg je jouw schijven te zien.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Dump

  • Lid
Waar is mijn 2de harde schijf?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/09, 14:05:47 »
schijf /dev/sda: 40.0 gig koppen - sectoren/spoor en bla, bla, bla
Apparaat opstart    begin
/dev/sda1                1
/dev/sda2              4662
/dev/sda5              4662

schijf /dev/sdb: 41.1 gig koppen - sectoren/spoor en ook bla, bla
Apparaat opstart    begin
/dev/sdb1                1       etc.etc

Hij is er dus wel maar moet waarschijnlijk geformateerd worden o.i.d. Bij de bovenste staat ergens achteraan --- Linux --- en bij de onderste --- HPFS/NTFS

Hoe nu verder?
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Waar is mijn 2de harde schijf?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/09, 15:05:32 »
ff dit intikken:
sudo mountEn checken wat er staat en hier ff plaatsen :)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Dump

  • Lid
Waar is mijn 2de harde schijf?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/09, 18:38:07 »
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline vanadium

  • Lid
Waar is mijn 2de harde schijf?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/10, 09:22:27 »
De output van je "sudo fdisk -l" vertelt dat je tweede schijf /dev/sdb noemt en één partitie heeft, /dev/sdb1, die volgens ntfs geformatteerd is.

De output van "mount" vertelt dat je /dev/sdb1 niet gemount is: je hebt met andere woorden voor het ogenblik geen toegang tot de gegevens.

Ik heb al een vermoeden dat de schijf niet gemount is omdat de ntfs partitie niet "clean" zal zijn. Nu heb ik de indruk dat je Windows niet meer staan hebt, en ook dat er geen gegevens moeten gerecupereerd worden van die tweede schijf. In dat geval zou ik het advies van Quatroking steunen, die aanraadt die partitie meteen maar te herformatteren naar ext3. Nadat je je schijf geherformatteerd hebt, zal je het configuratiebestandje "/etc/fstab" moeten aanpassen om de nieuw geformatteerde partitie automatisch te mounten.

Formatteren kan je via de commandolijn met

sudo mkfs -t ext3 /dev/sdb1

(sudo ken je al, mkfs staat voor "make file system", -t ext3 duidt het type bestandssysteem aan en /dev/sdb1 kennen we ook al). Je kan ook het grafische tooltje gparted gebruiken om te formatteren.

Daarna zal je een kleine aanpassing moeten doen in /etc/fstab. Je post best je huidige /etc/fstab eens hier, zodat we kunnen zeggen wat je moet aanpassen. Op je /etc/fstab op het scherm te krijgen kan je in een commandoprompt:

cat /etc/fstab

ofwel laden in gedit

gedit /etc/fstab

waarna je telkens de tekst door kopiëren en plakken hier in een forumbericht kunt zetten.

Offline Dump

  • Lid
Waar is mijn 2de harde schijf?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/10, 20:03:13 »
Ik zat wat te spelen op de computer en kwam dit tegen
--- http://img107.imageshack.us/my.php?image=schermafdruk5dw5.png ---
Hij ziet dus wel degelijk de 80gig alleen waarschijnlijk niet in de ubuntu stijl. Ahum.

Na het commando --- sudo mkfs -t ext3 /dev/sdb1 --- uitgevoerd te hebben
kreeg ik dit te zien
--- http://img107.imageshack.us/my.php?image=schermafdruk6zj7.png ---
Hoe nu verder?
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Waar is mijn 2de harde schijf?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/10, 20:45:45 »
Voor koppelen van schijven pysdm installeren, tip van Gandyman. Als het geinstalleerd is opstarten in de terminal met sudo pysdm of een starter aanmaken.
Voor formateren/partities maken Gparted live http://gparted-livecd.tuxfamily.org/ hier te downloaden en op een schijfje branden. Je kan ook gparted gebruiken van de Ubuntu live cd. Het aanpassen gaat makkelijker als het OS niet gebruikt wordt.
Hoop dat je hier verder mee kan.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.