Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen dual boot optie bij installeren 10.10 op Asus eee pc  (gelezen 3519 keer)

Offline Davied

  • Lid
Geen dual boot optie bij installeren 10.10 op Asus eee pc
« Gepost op: 2011/02/27, 12:02:21 »
Ik probeer Ubuntu 10.10 te installeren op een Asus eee pc (12 inch). Installatiebestand: ubuntu-10.10-netbook-i386.iso

De pc heeft nu Windows 7 erop staan en ik wil ze graag naast elkaar gebruiken.

Echter, ik krijg bij het installeren NIET de optie 'install alongside other operating systems', zoals hieronder:



Heeft iemand een idee hoe dit kan en wat ik eraan kan doen?

Online jolo

  • Lid
Re: Geen dual boot optie bij installeren 10.10 op Asus eee pc
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/27, 13:53:25 »
Als je de laptop/netbook vanaf de Ubuntu CD opstart, en kiest voor de optie: Ubuntu uitproberen zonder te installeren. En dan Systeem > Beheer > Gparted start. Zou je daarvan een screenshot kunnen posten? Of start het Terminalvenster en typ of kopieer en plak sudo fdisk -l [Enter] Zodat je de output daarvan via kopieer en plakken hier kunt posten.

Want mogelijk toont Ubuntu geen 'install alongside other operating systems' optie, omdat je er op je laptop/netbook harddisk vier primaire partities in gebruik zijn.
 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Geen dual boot optie bij installeren 10.10 op Asus eee pc
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/27, 14:21:12 »
Hallo Davied,

Welkom op het forum en bij Ubuntu.

Je bent niet de eerste met dit probleem. Ubuntu en windows7 matchen niet zo....

Ubuntu herkent de win7 partitie niet.

De oplossingen die ik heb gezien houden in dat je eerst opnieuw Windows 7 moet installeren en daarna Ubuntu. Zie bijvoorbeeld http://m.lifehacker.com/5403100/dual+boot-windows-7-and-ubuntu-in-perfect-harmony

Maar eh, waarom wil je Windows er naast houden? Ik werk al ruim 2 jaar zonder ;-) Behalve op kantoor dan :-( Als je openoffice vervangt door LibreOffice gaat de uitwisseling met office2010 ook goed.

Inmiddels heeft jolo ook geregaard zie ik. Wat die 4 primaire partities betreft kijk ook eens naar
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Ook handig, wat te doen na de standaard installatie om multimedia goed werkend te krijgen en andere tips
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen

Als je wilt kan ik je wel een keer helpen.

Re: Geen dual boot optie bij installeren 10.10 op Asus eee pc
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/27, 17:35:11 »
Hoi Dirk Jan

Vind je het erg als ik het niet met je eens ben? Ubuntu heeft geen enkel probleem met een Windows 7 partitie (i.e. de NTFS-partitie). Die wordt ook gewoon zichtbaar bij de keuze voor 'Specify partitions manually...'.

Het hangt er wel van af hoe Windows 7 is geïnstalleerd. De mogelijkheid is reëel dat Windows 7 een aparte bootpartitie in beslag heeft genomen van pakweg 100 MB (maar hou me dat ten goede). Met een beetje pech zijn dan gelijk drie primaire partities weg (boot, windows en een datapartitie). Dan nog een herstelpartitie en je bent klaar.

Op zich is dit probleem op te lossen. Is de datapartitie leeg (of zo goed als leeg), dan is het een kwestie van opnieuw formatteren als uitgebreide partities en daarbinnen logische partities maken. Maar goed, dat is even maatwerk.

Re: Geen dual boot optie bij installeren 10.10 op Asus eee pc
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/28, 14:35:32 »
Hallo Jan,

Nee hoor, niet erg ;-) Het is vooral vervelend dat dit zo werkt, of niet werkt. Hardware leveranciers houden er blijkbaar geen rekening mee dat je wellicht zou willen dualbooten.

Begrijp ik nou uit je antwoord dat als je kiest voor specify je wel kunt installeren? Blijft dan je win7 installatie intact? Het kan zo eenvoudig zijn....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen dual boot optie bij installeren 10.10 op Asus eee pc
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/28, 14:50:48 »
Komt waarschijnlijk gewoon omdat er al vier primaire partities op de harde schijf staan. Vanuit de fabriek dus. En een harde schijf kan slechts vier primaire partities bevatten.

De oplossing is het vernietigen van één der primaire partities. Uiteraard niet de twee Windowspartities (SYSTEM en de eigenlijke W.-partitie), en ook liever niet de Recoverypartitie. Je kunt het als volgt aanpakken:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren#TOC-Mogelijk-probleem:-maximum-van-vier

(rechterkolom, punt 6.1, de schuine letters)

Overigens heb ik zelf een netboekje (HP Mini), waar Ubuntu gebroederlijk naast Windows 7 staat. Geen enkel probleem, dat bijt elkaar beslist niet.  :)  Wel heb ik indertijd ook een primaire partitie moeten opofferen, net als jij nu "moet".
« Laatst bewerkt op: 2011/02/28, 14:52:54 door Pjotr »

Offline Davied

  • Lid
Re: Geen dual boot optie bij installeren 10.10 op Asus eee pc
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/01, 01:32:51 »
Dank voor alle bijdragen. Het bleek inderdaad te liggen aan de vier partities. Mede dankzij de computertip-site is dat opgelost. Al moet ik wel zeggen dat er heel wat meer stappen waren dan daar genoemd werden. Het definiëren van de nieuwe partities had ik niet zonder hulp gekund.

Gelukkig had ik die hulp. Desondanks zijn we nog niet helemaal klaar. Na het installeren bleek de laatste versie van Ubuntu niet goed op te starten: de grafische laag start niet op. Meer informatie staat hier: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1697390

Kortom, ik kan nu wel gebruik maken van een versie van Ubuntu, maar niet de laatste. Bij het opstarten van de computer moet ik dus opletten dat ik in het menu snel een andere versie kies. Al met al niet ideaal nog.

Re: Geen dual boot optie bij installeren 10.10 op Asus eee pc
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/01, 13:12:09 »
Hallo Davied,

Je kunt die laatste kernelversie verwijderen als je dat wilt. Die kernelversie is overigens iets anders dan de versie van Ubuntu. Het is een update binnen een versie. Ubuntu brengt 2x per jaar een nieuwe versie uit. Eens in de twee jaar is dat een zgn LTS. Die zijn nog stabieler en ontvangen 3 jaar updates zodat je minder vaak hoeft te upgraden. De andere releases ontvangen 18 maanden updates.

Op zich zou de nieuwe kernelversie geen problemen mogen geven, misschien is er iets mis gegaan met het updaten na de installatie.

Als het goed is heb je in je Grubmenu (lijst met besturingssystemen) ook een keuze staan waarbij vermeld staat 'gebroken pakketten repareren' Je start dan op in een veilige modus waarbij Ubuntu de geïnstalleerde pakketten controleert en daar waar nodig hersteld. Ik weet alleen niet zeker of dat voor de kernel ook werkt, dat is immers de kern van het besturingssysteem.

Een andere optie die je kunt proberen:
- boot via de wel werkende ('oude') kernel
- start via systeem, beheer, synaptic pakketbeheerder op;
- zoek via de zoekknop (niet het snelzoekvak) op het nummer van de kernelversie die niet goed werkt;
- je krijgt nu een lijst te zien met de pakketten van de kernel (o.a. Generic en Linux-headers) markeer die voor herinstallatie en klik toepassen. Ik zal thuis de naam van de pakketten even nazoeken voor je dat gaat niet op de iPad. Wellicht kan een van de andere forumleden dat sneller aanvullen....
NB let goed op dat je de juiste pakketten selecteert en NIET die van de kernelversie waarmee je bent opgestart.

Heb zelf zo al eens een gestrande kernelupdate weten te repareren. Les 1, stekker in het stopcontact.....

Mocht dit niet werken. Er staat elders op het forum hoe je de timer van het Grubmenu kunt aanpassen, dan heb je iig meer tijd om de juiste keuze te maken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen dual boot optie bij installeren 10.10 op Asus eee pc
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/01, 14:12:03 »
Zoals Dirk-Jan zegt. Doorfietsen met een oudere kernel is meestal geen bezwaar, hoor. De kernel zorgt er alleen voor, dat je toepassingen (Firefox, Open Office, ....) kunnen draaien. En om die toepassingen gaat het immers.

Vergelijk het met een auto. Je rijdt nog steeds in een Mercedes SLK, alleen met een iets oudere motor. Maar daar merk je dus niks van.

Offline Davied

  • Lid
Re: Geen dual boot optie bij installeren 10.10 op Asus eee pc
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/01, 15:36:35 »
Dirk Jan, dank voor de tips. Ga ik nog ff proberen later.

Probleem is inderdaad dat de eerste optie nu dus een foutmelding geeft bij het opstarten. Ook kan ik niet de computer dichtklappen en weer aanzetten. Ik moet dus altijd afsluiten en weer opstarten. Gelukkig gaat dat wel sneller dan bij Win7  ;-)

Offline Davied

  • Lid
Re: Geen dual boot optie bij installeren 10.10 op Asus eee pc
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/02, 20:19:06 »
En zo lost het probleem zich vanzelf op ... helaas bleek het voorstel van Dirk Jan niet te kloppen, maar er bleek wel een nieuwe kernelversie klaar te staan, de 2.6.35-27

Ook het probleem met het dichtklappen en weer aanzetten lijkt opgelost.

Kortom, met geduld kom je een heel eind  ;-)