Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Garmin Express  (gelezen 3593 keer)

Offline livino

  • Lid
Garmin Express
« Gepost op: 2019/07/27, 18:58:10 »
Hallo,

zijn hier mensen die Garmin Express gebruiken?

Voor mijn fiets-gps (Garmin Etrex 35 Touch) wil ik de software van dat beestje updaten, maar volgens de website van Garmin kan dit enkel met Garmin Express.

En Garmin Express draait enkel onder Windows of Mac (hurray!).

Geen probleem, zou je denken, met Wine o.i.d.

Dus probeerde ik uit wat Chris Titus op zijn website schreef: https://www.christitus.com/2019/02/15/garmin-express-linux/

Alles lijkt te werken, maar om de software te kunnen updaten moet ik inloggen met mijn Garmin Connect-profiel. En daar lijkt het (voorlopig?) mis te lopen: het duurt hééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééél lang eer ik ingelogd ben. Laten we zeggen dat ik ondertussen al 10 minuten zit te wachten tot ie verder wil.



Iemand ervaring hiermee? Hoort dit zo voor de eerste keer?

Zijn er eventueel andere manieren om Garmin Expr'ess te gebruiken. Heeft er misschien iemand ervaring met Virtual Box hierin?

Lieven

Offline rico70

  • Lid
Re: Garmin Express
« Reactie #1 Gepost op: 2019/07/27, 19:29:03 »
Welke software?
De firmware staat ook ergens op de site van Garmin en andere GPS sites. Even vragen op forum.gps.nl
Nieuwe kaart? Je kan OpenStreetMap kaarten gebruiken http://garmin.openstreetmap.nl/

Offline livino

  • Lid
Re: Garmin Express
« Reactie #2 Gepost op: 2019/07/27, 19:51:04 »
Welke software?
De firmware staat ook ergens op de site van Garmin en andere GPS sites. Even vragen op forum.gps.nl
Nieuwe kaart? Je kan OpenStreetMap kaarten gebruiken http://garmin.openstreetmap.nl/

Dank je voor de reactie. Het gaat niet om de kaarten, want daarvoor gebruik ik de kaarten van Freizeitkarte, maar eerder om het besturingssysteem. Mijn gps geeft aan dat hij draait op versie 2.60, en volgens de website van Garmin zitten ze al aan 3.75 o.i.d.

Zal de vraag ook eens stellen op dat forum, bedankt voor de tip.

Lieven

Offline Nero

  • Lid
Re: Garmin Express
« Reactie #3 Gepost op: 2019/07/27, 20:48:46 »
Ik gebruik Windows nog uitsluitend voor Garmin, voorheen met Virtualbox, nu met VMware Player. Deze laatste is sneller wat betreft allerlei bijwerkingen van Garmin.

Offline peer

  • Lid
Re: Garmin Express
« Reactie #4 Gepost op: 2019/07/28, 10:22:03 »
Toen ik nog een garmin had had ik windows in virtualbox draaien voor mapsource en basecamp en andere gps-software. De garmin kan je gewoon via usb aansluiten en het werkt prima.
Maar mijn garmin is inmiddels overleden.

Offline wowo

  • Lid
Re: Garmin Express
« Reactie #5 Gepost op: 2019/07/29, 13:04:31 »
Ik ben en blijf een Virtualbox fan en daar werkt Garmin Express prima in.
Voor het overzetten van mappen en/of routes kan je zoals gezegd de Garmin gewoon via USB aansluiten op een Ubuntu computer..
Voor de updates van de software en evt toevoegen van apps gebruik ik de Garmin Express met Windows 10 draaiend in Oracle Virtualbox.
Heb het zelf nooit geprobeerd maar je kan de software updates toch ook mbv Garmin Express mobiel op je mobiele telefoon doen?
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline livino

  • Lid
Re: Garmin Express
« Reactie #6 Gepost op: 2019/07/31, 17:39:26 »
Ik ben en blijf een Virtualbox fan en daar werkt Garmin Express prima in.
Voor het overzetten van mappen en/of routes kan je zoals gezegd de Garmin gewoon via USB aansluiten op een Ubuntu computer..
Voor de updates van de software en evt toevoegen van apps gebruik ik de Garmin Express met Windows 10 draaiend in Oracle Virtualbox.
Heb het zelf nooit geprobeerd maar je kan de software updates toch ook mbv Garmin Express mobiel op je mobiele telefoon doen?

Dat heb ik geprobeerd, maar ik heb een iPhone en ook daar Garmin Connect, die me weer naar de website leidt, waar ik kan kiezen tussen windows en mac. Zal eens zien of de Mac-versie me verder helpt. of VmWare...

Lieven

Offline livino

  • Lid
Re: Garmin Express
« Reactie #7 Gepost op: 2019/07/31, 17:43:19 »
Op het gps-forum kreeg ik dit als reactie.

"Het is toch niet nodig om een VM te gebruiken als je alleen de firmware van een GPS wilt updaten?

Je kunt toch de juiste firmware file downloaden, die hernoemen naar gupdate.gcd en dan dat bestand kopiëren naar de map /Garmin op de GPS. Zo heb ik volgens mijn aantekeningen in het verleden mijn Colorado gedowngrade na een niet zo geslaagde firmware upgrade."

en

"De firmwarebestanden kun je hier vinden: http://gawisp.com/perry/etrex/eTrex_Touch/"

Zitten hier misschien kenners die kunnen bevestigen dat dit coherent klinkt?

Lieven

Offline rico70

  • Lid
Re: Garmin Express
« Reactie #8 Gepost op: 2019/07/31, 18:50:26 »
De werkwijze klopt en werkt idd. Jarenlang gedaan voor mijn GPSen.
Of deze site dezelfde is als die ik gebruikte weet ik eerlijk gezegd niet meer, maar er zijn / waren meerdere sites die de firmware leveren / leverden

Offline wowo

  • Lid
Re: Garmin Express
« Reactie #9 Gepost op: 2019/07/31, 19:47:02 »
Klinkt goed, maar ik heb het zelf nog nooit geprobeerd. De volgende keer als er een nieuwe firmware komt zal ik erop gaan letten welk bestand erop de garmin gezet wordt, alvorens ik de garmin opnieuw opstart.

Als je zoekt op downgrade firmware in de garmin site zie je min of meer dezelfde antwoorden.
Een recente website waar dit in het Duits ook wordt uitgelegd:
https://gpsradler.de/ratgeber/garmin-firmware-manuell-aktualisieren-downgrade/

Dus ja, zoals ook door rico70 gemeld, kan het dus op deze manier.
Je moet natuurlijk er wel zeker van zijn dat de site waarvan je de firmware download betrouwbaar is.
Op deze site wordt trouwens ook verwezen naar:
http://www.gawisp.com/perry/
Dat zal meestal wel het geval zijn maar als je de firmware rechtstreeks van garmin krijgt voelt dat voor mij net iets betrouwbaarder. Ik heb daarnaast Windows 10 in Virtualbox draaien voor ook nog wat andere zaken, dus dat is voor mij best wel makkelijk.

Trouwens fijn om te horen dat het wat Garmin betreft ook helemaal gewoon zonder Windows kan. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Garmin Express
« Reactie #10 Gepost op: 2019/08/01, 11:23:43 »
Ik heb Garmin Express voor mijn vader draaiend in een gratis virtuele Windows. Geïnstalleerd als volgt.
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/virtualbox.html?m=1

Daarna gewoon Garmin Express binnen halen in Windows en installeren.

Offline livino

  • Lid
Re: Garmin Express
« Reactie #11 Gepost op: 2019/08/17, 12:37:42 »
De werkwijze klopt en werkt idd. Jarenlang gedaan voor mijn GPSen.
Of deze site dezelfde is als die ik gebruikte weet ik eerlijk gezegd niet meer, maar er zijn / waren meerdere sites die de firmware leveren / leverden

Dag Rico,

het lijkt bij mij niet meteen te werken. Ik heb, zoals jij aangaf en zoals ook omschreven wordt op die Duitse website, de laatste versie gedownload (3.80) en het .gcd-bestand naar de gps gekopireerd (in de map /garmin, niet in 1 vd submappen).

Maar dan koppel ik de gps los, zoals Mathias op zijn site omschrijft (met vertaalrobot, zo goed is mijn Duits ook weer niet) en bij het opstarten zou de gps, los van de pc, vanzelf de software moeten upgraden/updaten.

Ik kom echter vrij snel op het mij bekende startscherm (naar mijn gevoel veel te snel voor een software-update) en als ik dan ga kijken welke softwareversie er op staat, is dat nog steeds de oude (2.60).

Is het mogelijk dat ik niet in één keer van de 2.60 naar de 3.80 kan gaan. Of zou er iets anders aan de hand zijn?

Lieven

Offline livino

  • Lid
Re: Garmin Express
« Reactie #12 Gepost op: 2019/08/17, 12:52:14 »
Ok, vergeet mijn laatste opmerking. Ik was vergeten de naam van het .gcd-bestand aan te passen  :rolleyes: . Nu lijkt het wel te werken.

Lieven

De werkwijze klopt en werkt idd. Jarenlang gedaan voor mijn GPSen.
Of deze site dezelfde is als die ik gebruikte weet ik eerlijk gezegd niet meer, maar er zijn / waren meerdere sites die de firmware leveren / leverden

Dag Rico,

het lijkt bij mij niet meteen te werken. Ik heb, zoals jij aangaf en zoals ook omschreven wordt op die Duitse website, de laatste versie gedownload (3.80) en het .gcd-bestand naar de gps gekopireerd (in de map /garmin, niet in 1 vd submappen).

Maar dan koppel ik de gps los, zoals Mathias op zijn site omschrijft (met vertaalrobot, zo goed is mijn Duits ook weer niet) en bij het opstarten zou de gps, los van de pc, vanzelf de software moeten upgraden/updaten.

Ik kom echter vrij snel op het mij bekende startscherm (naar mijn gevoel veel te snel voor een software-update) en als ik dan ga kijken welke softwareversie er op staat, is dat nog steeds de oude (2.60).

Is het mogelijk dat ik niet in één keer van de 2.60 naar de 3.80 kan gaan. Of zou er iets anders aan de hand zijn?

Lieven

Offline UbuntuArd

  • Lid
Re: Garmin Express
« Reactie #13 Gepost op: 2022/09/21, 13:00:23 »
Bij het openen GarminExpress.exe
komt het volgende in beeld

¨
Microsoft .NET Framework is vereist voor installatie Garmin Express
klik op accepteren... etc.
¨
Ik accepteer, maar vervolgens gebeurt er niks en de installatie van Garmin wordt NIET voortgezet.

Welke Microsoft .NET Framework heb ik nodig?
Wat moet/ kan ik nog meer of beter doen?

Offline ajjp

  • Lid
Re: Garmin Express
« Reactie #14 Gepost op: 2022/09/21, 17:22:29 »
1 Deze vraag heeft niets met het in dit draadje aangesneden probleem van doen. Dus een nieuw topic aanmaken!
2 Een .exe bestand is een Microsoft-bestand. Daar kan Linux niet zo veel mee.