Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De uitdaging...  (gelezen 12434 keer)

De uitdaging...
« Gepost op: 2011/02/20, 15:27:39 »
Sinds enkele dagen heb ik Ubuntu op mijn computer gezet naast windows vista.
De uitdaging is het volgende:
De komende 4 weken ga ik werken met Ubuntu waarbij ik de zaken die ik normaal onder Vista doe, nu probeer in Ubuntu te doen.
Voor mij houdt dit het volgende in:

Films kijken (DVD en DivX).
Muziek luisteren (Cd's en MP 3)
Fotobewerking (RAW en JPEG ik heb een Olympus spiegelreflex E450).
E-mail en internet.
Filmbewerking (eenvoudig).
Beheer van mijn e-reader.

Ik ben benieuwd wat mijn conclusie gaat zijn over 4 weken. Is het te doen of niet.

Groeten,
Bart

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: De uitdaging...
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/20, 15:29:11 »
Ik ga van uit van wel :D

Films: VLC
Muziek: VLC
Fotobewerking: GIMP
E-mail en internet: Mozilla Thunderbird en Mozilla Firefox
Filmbewerking: openshot oid
Beheer e-reader: no idea.

En veel succes hè :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: De uitdaging...
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/20, 15:38:46 »
Zal wel lukken, denk ik.... En anders vraag je hier gewoon even om hulp.  :)

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: De uitdaging...
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/20, 15:40:32 »
Films: VLC
Muziek: Rhythmbox
Fotobewerking: GIMP
E-mail en internet: Gmail en Chrome
Filmbewerking: openshot oid
Beheer e-reader: ..........


just my 0,02€


Re: De uitdaging...
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/20, 15:45:39 »
Films kijken : vlc
Muziek luisteren : rythembox en totem
Fotobewerking :gimp
E-mail en internet. mozilla thunderbird en firefox
Filmbewerking :-
Beheer van mijn: -



weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline slowfox

  • Lid
Re: De uitdaging...
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/20, 15:49:17 »
Beheer e-reader: ..........Calibre

Offline Luuk58

  • Lid
Re: De uitdaging...
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/20, 16:22:00 »
Films kijken: Totem mediaspeler
Muziek luisteren: Totem mediaspeler / Rhythmbox muziekspeler
Fotobewerking: GIMP
E-mail en internet: Firefox
Filmbewerking (eenvoudig): Pitivi
Beheer van mijn e-reader: ??

Waarom allemaal software als VLC en OpenShot downloaden als er prima software standaard met Ubuntu mee komt ;D
« Laatst bewerkt op: 2011/02/20, 16:24:43 door Luuk de Leest »

Re: De uitdaging...
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/20, 19:49:00 »
Bedankt voor jullie vriendelijke commentaren.
Ik hoop dat jullie af en toe eens willen bijspringen.
Tot nu toe kan ik mijzelf nog behoorlijk redden.

Ik heb echter een vraag.
Hoe stel ik mijn toetsenbord zo in dat als ik op de shift+" en de e duw, ik een e met een trema erop krijg.
Ik kan het maar niet vinden hoe ik dit moet instellen.

Groeten,
Bart

Offline emiel1976

  • Lid
Re: De uitdaging...
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/20, 19:52:59 »
Film bewerking. Kdenlive.
Super programma. Ben er mee aan het spelen en het werkt makkelijk en ju kunt er ontiegelijk veel mee.

Ik typ gewoon en daarna als er een rode balk onder staat rechter muis knop en klaar. Dan zet hij het er zelf op. Wist niet eens hoe het in Windows moest XD

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De uitdaging...
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/20, 19:53:30 »
Als toetsenbordindeling moet je dan USA+dode toetsen gebruiken

Offline Roc.am

  • Lid
Re: De uitdaging...
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/20, 19:55:29 »
ë is " intoetsen en dan meteen de e erachteraan

- Roc

Re: De uitdaging...
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/20, 19:57:11 »
Ben er al uit.
Systeem stond op VS internationaal met dode toetsen maar om de een of andere reden moest ik zeggen dat tie het op het hele systeem moest toepassen.
Nu doet tie het: kijk maar ë, ï...

Bedankt hoor voor de hulp.

en we gaan weer verder.

Groeten,
Bart

Offline Duckie

  • Lid
Re: De uitdaging...
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/20, 20:35:52 »
Voor RAW fotobewerking kan ik RawTherapee aanbevelen. Volgens mij tegenwoordig in de standaard repo's.
____________________________________________

Re: De uitdaging...
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/20, 20:58:06 »
Om dvd's af te spelen gebruik je totem alleen moet je nog wel eventjes die codec installeren staat beschreven op mij site en ook op de site van Pjotr.

http://simpelbuntu.nl
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: De uitdaging...
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/20, 21:22:42 »
Codec is al geïnstalleerd.
Via medibuntu...
Dus films kan ik al kijken.. gelukkig !

Bedankt.

Groeten,
Bart

Re: De uitdaging...
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/20, 23:48:10 »
als het goed is kan je die tegenwoordige gewoon gelijk bij de installatie mee krijgen.
je krijg dan een knopje "install this third-party software" en daarboven een uitleg dat het voor flash, dvd's, etc. is.
althans dat kon ik net wel in de kubuntu installer bij het herinstalleren van mijn laptop.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: De uitdaging...
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/21, 07:53:31 »
Voor films en muziek kan ik ook XBMC nog aanraden, vooral voor films is dat echt top! Veel info vind je op xbmcfreak.nl

Ik gebruik zelf voor muziek meestal Banshee (vanaf Ubuntu 11.04 de nieuwe standaard muziekspeler), dit is echt gericht op muziek en hierin is het makkelijker lijstjes te maken etc.

Verder heb ik geen aanvullingen op de overige suggesties. Weet zelf sinds dit weekend dat Calibre inderdaad briljant werkt voor het bijhouden van je e-books.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: De uitdaging...
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/21, 08:50:27 »
hier wat uit de praktijk

Films kijken (DVD en DivX).   ==========  de kwaliteit zal je vaak tegenvallen
Muziek luisteren (Cd's en MP 3) ===============  geen probleem
Fotobewerking (RAW en JPEG ik heb een Olympus spiegelreflex E450).   ======== mijn ervaring met raw is niet goed rest geen probleem
E-mail en internet.  ============= site van pjotr bezoeken en alles komt in orde alleen flash filmpjes kunnen niet in de schaduw van windows staan
Filmbewerking (eenvoudig). ============== matig maar als je geen hoge eisen hebt...
Beheer van mijn e-reader. =================Calibre werkt in Linux veel beter dan in Windows geen probleem dus

je gaat er zelf snel genoeg achter komen  =D

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: De uitdaging...
« Reactie #18 Gepost op: 2011/02/21, 09:40:57 »
Filmbewerking = Kdenlive hen ik goede ervaringen mee. Er komt wat KDE "rommel" mee maar dat stoort bij mij de goede werking van gnome niet.
Ik raad wel een recente versie aan via een ppa.

http://www.kdenlive.org/user-manual/downloading-and-installing-kdenlive/pre-compiled-packages/ubuntu-packages

Overigens deel ik de mening van Xarvaz dat de kwaliteit van filmpje tegenvalt in het geheel niet. Zeker met een nvidea kaart en vdpau is de kwaliteit buitengewoon goed.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Re: De uitdaging...
« Reactie #19 Gepost op: 2011/02/21, 12:20:17 »
Allereerst nog even terugkijken op de installatie.
De installatie van Ubuntu vond ik vrij eenvoudig. Het is dat ik een dualboot systeem wilde wat het wat ingewikkelder maakte, maar wil je dat niet, dan is het echt heel simpel. En wat is Linux vooruit gegaan zeg, mijn windows schijven (NTFS) partities kan ik gewoon benaderen en ervan lezen en schrijven. Daarna ben ik op zoek gegaan naar programmatuur om foto's te bewerken, films te kijken en muziek te luisteren. Ik stuitte al snel op de website van medibuntu en ook dat was zo geregeld. De grafische kaart (NVIDI Geforce 8400 M GS) was ook snel geïnstalleerd. Om mijn beeldscherm te kalibreren gebruik ik XCalib. Wel snel mijn bureaublad aangepast met Gnomenu en de Avant Dock. Thema ook aangepast, ik kon er maar niet aan wennen dat ik de vensters links moest sluiten, dus een thema gekozen waarbij dit rechts zit.

Ik heb op dit moment nog niks te klagen. Het is alleen dat ik moet wennen aan de andere software. Vooral aan Gimp moet ik wennen. Voor Raw gebruik ik RAW therapy, wat prettig werken is. Maar goed, we zijn nog maar 4 dagen onderweg. Internet was echt helemaal geen probleem, de draadloze verbinding was snel ingesteld en firefox was ik al gewend. Mijn mail moet ik nog instellen. Films kijken gaat prima alleen lijkt het beeld iets meer te flikkeren dan onder windows. Ik vind het jammer dat ik uitzendniggemist op RTL niet kan kijken. De publieke omroep is geen probleem.

Nou dat was het tot zover...

Ik houd  jullie op de hoogte..

Groeten,
Bart

Re: De uitdaging...
« Reactie #20 Gepost op: 2011/02/21, 12:37:07 »
Allereerst nog even terugkijken op de installatie.
De installatie van Ubuntu vond ik vrij eenvoudig. Het is dat ik een dualboot systeem wilde wat het wat ingewikkelder maakte, maar wil je dat niet, dan is het echt heel simpel.

Er goed om te horen, het is normaal gesproken ook een fluitje van een cent, soms wil de hardware nog wel eens het gemak verstoren waardoor handmatig ingrijpen nodig is, maar daar word hard aan gewerkt.

Citaat
Wel snel mijn bureaublad aangepast met Gnomenu en de Avant Dock. Thema ook aangepast, ik kon er maar niet aan wennen dat ik de vensters links moest sluiten, dus een thema gekozen waarbij dit rechts zit.


Corrct me if i am wrong,
Maar voor zover ik weet kan je dit nog steeds met een paar handelingen wijzigen zodat het rechts komt te staan, hiervoor hoef je niet een andere theme te installeren.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: De uitdaging...
« Reactie #21 Gepost op: 2011/02/21, 13:43:50 »
Films kijken gaat prima alleen lijkt het beeld iets meer te flikkeren dan onder windows.
Groeten,
Bart

dat bedoelde ik dus en dit ga je behoorlijk  vaak tegenkomen al heeft de ene kaart er meer last van dan de andere, maar dat uitzending gemist..was dat niet met moonlight (ofzoiets ) op te lossen ?

(edit dubbel heeft  :rolleyes:  )
« Laatst bewerkt op: 2011/02/21, 13:45:47 door Xarvaz »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: De uitdaging...
« Reactie #22 Gepost op: 2011/02/21, 14:11:16 »
Films kijken gaat prima alleen lijkt het beeld iets meer te flikkeren dan onder windows.
Groeten,
Bart

dat bedoelde ik dus en dit ga je behoorlijk  vaak tegenkomen al heeft de ene kaart er meer last van dan de andere, maar dat uitzending gemist..was dat niet met moonlight (ofzoiets ) op te lossen ?

(edit dubbel heeft  :rolleyes:  )

Omdat je een geschikte Nvidia kaart hebt (ik heb um zelf ook...), kan je VDPAU gebruiken in XBMC. De video beelden worden dan via de videokaart hardware matig versneld en belasten je processor dus veel minder.

En moonlight werkt inderdaad wel voor de publieke omroep maar helaas niet voor RTL uitzending gemist, die gebruiken een nieuwere versie van silverlight die nog niet onder de huidige versie van moonlight werkt. Binnen XBMC zijn er overigens wel plugins om toch RTL gemist te kunnen kijken, maar dan wordt een niet silverlight stream bekeken. Volgens mij is dat de iPad stream, die gebruiken HTML 5 ipv silverlight.

Re: De uitdaging...
« Reactie #23 Gepost op: 2011/02/21, 14:20:30 »
Enig pas op de plaats is wel noodzaak VDPAU aangezien het niet alle VGA kaarten ondersteund.

Citaat
Each hardware video GPU capable of VDPAU video acceleration requires an X11 software device driver to enable these features. Currently only second generation of PureVideo HD bit-stream processor in some of NVIDIA's GeForce 8 series and later graphics cards hardware that has support since the Beta device driver version 180.06.[4] Unsupported hardware from the GeForce 8 series includes the 8800GTS 320/640MB editions and the 8800GTX. Later cards based on the G9x series cores e.g. the 8400GS and the 8800GTS 512mb (G92 core) are supported. Nvidia currently has no plans to introduce support for the unsupported hardware.[8] All supported graphic devices are listed in Nvidia PureVideo.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: De uitdaging...
« Reactie #24 Gepost op: 2011/02/21, 14:33:59 »
Klopt, maar TS gaf aan dat hij een nvidia 8400GS heeft en die kaart ondersteunt VDPAU.

Ik heb zelf die kaart in mijn HTPC en daarmee worden HD films perfect afgespeeld. Mits de films gecodeerd zijn in een gangbaar HD formaat, maar daar staat een overzichtje van in het wikipedia artikel.