Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting  (gelezen 31185 keer)

Offline Faiz

  • Lid
Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Gepost op: 2008/04/26, 09:22:53 »
Hoi allemaal,

Aangezien de zoekfunctie op dit moment bij mij niet werkt, even wat kort en bondige vraagjes.
- Waar kan ik het lijstje met laptopleveranciers (HP, Toshiba, Asus) vinden die niet standaard Windows op je nieuwste aankoop mikken? Of kan ik het ook bij een Mycom of Paradigit proberen?
- Als je een laptop zonder OS koopt, scheelt dat dan ook in de aanschafprijs? Een licentie Windows kost ook geld, dus een laptop zonder die licentie moet in mijn ogen minder kosten. Anders riekt het naar koppelverkoop, en dat is weer in strijd met de regels van Tante Nelie Smit Kroes :-)

Bij voorbaat dank!
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

Offline kamelot

  • Lid
Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/26, 09:39:05 »
Enigste leverancier die ik kan zonder standaard windows is XXoDD me broer heb er 1 gekocht het lijkt duur maar wat er allemaal inzit is dit spot goedkoop
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/26, 12:17:44 »
www.ahtec.nl (zonder windows mogelijk)
www.mingos.nl (verkoopt een selectie van ahtec laptops die getest zijn met ubuntu)
dell verkoopt ook laptops met Ubuntu maar nog? niet in Nederland. Zie www.dell.com/ubuntu

Offline Faiz

  • Lid
Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/26, 21:22:39 »
Thanks voor de sites. XXoDD ken ik van wat folders die zo regelmatig via mijn brievenbus in de papierbak belanden, in het vervolg maar even bewaren dan :-)
Ahtec ziet er ook wel geinig uit, iets minder flashy dan XXoDD, maar moet de prijzen en specs nog tegenover elkaar zetten om tot (een voor mij) leuke deal te komen. Tsja dat Dell geen laptops zonder OS in NL kan leveren is opzich vrij vreemd.
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

Offline frits1954

  • Lid
Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/03, 23:59:09 »
Laptop met Ubuntu kijk eens op

WWW.OS4FREE.nl
www.MULTISAETPC.be
OF WWW.IKBENSTIL.nl
de bovenste 2 stonden in Amsterdam op de release party
Het prijsverschil tussen geen os en MS is +- 60 euros

Mvg Frits1954
Linux ook voor morgen
ik ben leesblind 
Mvg
Frits1954

Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/04, 10:44:36 »
Hoi,

In belgie biedt Tones PC's/notebooks aan zonder windows licentie.
Echter geldt dit enkel voor hun zelf samengestelde PC's. Je moet wel na samenstellen expliciet vragen om geen OS preinstalled te hebben. Er gaat dan +-100€ (vista premium) af van de prijs.

Arvid

Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/04, 12:10:35 »
Voor een EEE pc kun je ook hier kijken :
http://tweakers.net/pricewatch/cat/498?keyword=EEE+PC&priceMin=0&priceMax=&land=all&d820=&i355=&a355=&i359=&a359=&i357=&a357=&d802=&i437=&a437=&scoreMin=0&scoreMax=5&x=0&y=0

Maar ik denk dat dit topic over laptops gaat en niet over netbooks. Dus we dwalen een beetje af.

Offline frits1954

  • Lid
Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/19, 21:15:43 »
ik las een test goedkope notebooks onder 500.-eurs in computer totaal juli 2008
ZEPTO Znote 3215W
349.- +15.-Linux Mandriva  of 100.-voor vista
intel C M550( 2 GHz )
WG  1GB Grafisch kaart Intel X3100
H schijf  80GB
Als Mandrive er op draait is de kans groot dat Ubuntu het ook doet   www.Zepto.nl; www.zepto.com
Frits

Zie hier  /nl.zepto.com/Shop/Notebooks.aspx
Linux ook voor morgen
ik ben leesblind 
Mvg
Frits1954

djubu

  • Gast
Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/01, 13:13:26 »
Naar aanleiding van het computertotaalartikel heb ik de zepto besteld. Een dezer dagen verwacht ik hem in huis te hebben en dan wil ik inderdaad ubuntu installeren. Heb nog geen ervaring met Ubuntu, wel een beetje met OpenSuse. Maar aan de hand van deze link verwacht ik geen al te grote problemen.

to be continued...

Offline joop13

  • Lid
Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/01, 13:18:58 »
Mijn leverancier is een Linux leverancier die ook Windows machines verkoopt:

http://www.sefcom.nl

Hij heeft me al jaren voorzien van allerlei linux-varianten, zijn bedrijf draait zelf op Mepis.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/01, 13:59:18 »
Ik weet een zeer goede leverancier die levert zonder windows, nog nooit problemen mee gehad, zeer goede hardware trouwens.

http://www.apple.com

;)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/01, 14:02:39 »
Citaat van: SeySayux
Ik weet een zeer goede leverancier die levert zonder windows, nog nooit problemen mee gehad, zeer goede hardware trouwens.

http://www.apple.com

;)

- SeySayux
Hou er nou eens mee op, SeySayux. Dit apple-aanprijzen van je, irriteert me al veel langer, zoals je weet. Het is ongepast hier.

Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/01, 14:06:40 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: SeySayux
Ik weet een zeer goede leverancier die levert zonder windows, nog nooit problemen mee gehad, zeer goede hardware trouwens.

http://www.apple.com

;)

- SeySayux
Hou er nou eens mee op, SeySayux. Dit apple-aanprijzen van je, irriteert me al veel langer, zoals je weet. Het is ongepast hier.
Is het soms niet waar dat ze leveren zonder Windows? Maar goed, ik zal me wat intomen.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/01, 17:08:51 »
Hallo,

Weet iemand waar je in Belgie computers kunt kopen waar ubuntu voorgeinstalleerd is?
Dus nieuwe laptops en desktops met ubuntu als besturingssysteem.

Groeten,
Gaston

reactokrato

  • Gast
Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/02, 12:30:17 »
Ik ga binnenkort een laptop kopen.
En in België bestaat zoiets als verbod op koppelverkoop wet.
Dus ik zal (waarschijnlijk) een XPS kopen bij Dell. Daarop staat vooraf geinstalleerd windows. Maar wegens het verbod op koppelverkoop kan je dus bij het opstarten dan de laptop weigeren windows te installeren. En als je dan belt naar Dell dan zullen ze (mogelijks met veel tegenzin) je de prijs van uw windows terug leveren.
Citaat van: Dell verkoopsvoorwaarden
Dell heeft geen invloed of controle over de inhoud en toepasselijkheid van voorwaarden van derden. Indien u de voorwaarden voor het gebruik van de Software weigert te aanvaarden en als u een consument bent, accepteert Dell gedurende 7 werkdagen na de datum van aflevering van de Software retournering daarvan en zal Dell de daarvoor door u betaalde prijs terugbetalen. Deze mogelijkheid bestaat alleen dan indien het gaat om Software in een computer of indien de Software als een apart product is geleverd. Ontbinding is uitsluitend mogelijk voor Software waarvan de zegel niet is verbroken. Indien de Software geen apart product is, maar in de hardware is geïntegreerd en u een consument bent, kunt u gebruik maken van de bedenktijd van 7 werkdagen om de in de hardware geëntegreerde Software te retourneren.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/02, 13:20:25 »
Citaat van: Dell
Indien de Software geen apart product is, maar in de hardware is geïntegreerd en u een consument bent, kunt u gebruik maken van de bedenktijd van 7 werkdagen om de in de hardware geëntegreerde Software te retourneren.
http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx/emea/topics/footer/terms?c=nl&cs=nlbsdt1&l=nl&s=bsd#software
De vraag is hoe je software moet retourneren die al geintegreerd (geinstalleerd dus) is in hardware. Het zou uitgelegd kunnen worden dat je de gehele laptop op moet sturen. Het kan ook zijn dat je helemaal niets hoeft op te sturen, zie hieronder. Veel hangt dus af van de interpretatie van Dell specifiek op dit punt.

Hier twee succesvolle restituties van Dell:
http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?id=28104
http://danieldk.org/Writings/DellVistaRefund

Belangrijk is om alles te documenteren, zo veel mogelijk via mail communiceren is dan handig want dan is alles zwart op wit vastgelegd. Probeer er ook achter te komen of er een vaste regeling bestaat hiervoor en dat niet alles ad hoc, per individu afgehandeld moet worden.

Succes en we horen het wel!

reactokrato

  • Gast
Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/02, 13:35:38 »
Ik heb gisteren ook al eens gebeld naar Dell om te vragen of dit mogelijk was.
De persoon aan de telefoon had gezegd van wel. Alhoewel ik daar geen bewijs van heb is het toch een indicatie dat het mogelijk zou zijn.

Een dell Latitude kan je normaal krijgen zonder windows op.

Bedankt voor die links trouwens!

Offline frits1954

  • Lid
Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #17 Gepost op: 2008/07/07, 15:41:59 »
Citaat van: Gaston6
Hallo,

Weet iemand waar je in Belgie computers kunt kopen waar ubuntu voorgeinstalleerd is?
Dus nieuwe laptops en desktops met ubuntu als besturingssysteem.

Groeten,
Gaston
Ja kijk maar op  www.linux-service.be    
of
www.ubuntushop.be

Mvg
frits1954
Linux ook voor morgen
ik ben leesblind 
Mvg
Frits1954

Offline frits1954

  • Lid
Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #18 Gepost op: 2008/07/07, 16:26:01 »
Djubu Schreef

Citaat van: djubu
Naar aanleiding van het computer totaal artikel heb ik de zepto besteld. Een dezer dagen verwacht ik hem in huis te hebben en dan wil ik inderdaad ubuntu installeren. Heb nog geen ervaring met Ubuntu, wel een beetje met OpenSuse. Maar aan de hand van deze link verwacht ik geen al te grote problemen.

to be continue...
Heb je je zepto al ??  En werkt het goed ? hoe is de afwerking ?
sorry veel vragen maar ik denk er over om er ook een te kopen

Frits1954
   =):)
Linux ook voor morgen
ik ben leesblind 
Mvg
Frits1954

Calimerubuntu

  • Gast
Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #19 Gepost op: 2008/07/08, 00:17:05 »
Citaat van: SeySayux
Ik weet een zeer goede leverancier die levert zonder windows, nog nooit problemen mee gehad, zeer goede hardware trouwens.

http://www.apple.com

;)

- SeySayux
die heel duur en bijna onhaalbaar zijn voor de gemiddelde kerel van minder dan 18

Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #20 Gepost op: 2008/07/08, 09:26:57 »
Citaat van: reactokrato
Ik heb gisteren ook al eens gebeld naar Dell om te vragen of dit mogelijk was.
De persoon aan de telefoon had gezegd van wel. Alhoewel ik daar geen bewijs van heb is het toch een indicatie dat het mogelijk zou zijn.

Een dell Latitude kan je normaal krijgen zonder windows op.

Bedankt voor die links trouwens!
Hier staat in de voorwaarden van Dell dat wanneer je binnen 7 dagen na ontvangst de software retourneerd dat je dan het bedrag dat je betaald hebt voor de software terugkrijgt.

http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx/emea/topics/footer/terms?c=nl&cs=nlbsdt1&l=nl&s=bsd#software

djubu

  • Gast
Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #21 Gepost op: 2008/07/12, 11:34:04 »
@Frits1954

Ik heb inderdaad de Zepto al een week binnen en Ubuntu 8.04 geinstalleerd. Alles lijkt het te doen behalve de WLAN. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet veel pogingen gedaan heb om dat aan de praat te krijgen omdat er sinds afgelopen dinsdag hier een baby geboren is...

De service van Zepto is prima, ik heb ze twee keer gebeld voor aanvullende info en zonder in de wacht te staan ofzo naar de tevredenheid antwoord gehad. Ook had ik een sleeve erbij besteld en ik blijkbaar een te kleine want ik werd gebeld met de vraag of ik geen grotere (passende) wilde, zo ja dan moest ik €15,- bijbetalen. Intussen werd de laptop wel al op de post gedaan in een ruime doos vol papiersnippers tegen het stoten.

Over de afwerking ben ik prima tevreden alleen het merkje op het laptopdeksel zit er lekker scheef op.  Nogal lullig maar ik heb daar persoonlijk geen last van. Ik heb een 9-cells accu en die houd het echt uren uit.

Wat mij betreft een aanrader.

ps. mocht iemand nog ideeën hebben hoe ik die wlan aan de praat krijg houd ik mij aanbevolen.

Offline frits1954

  • Lid
Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #22 Gepost op: 2008/07/12, 14:08:39 »
Om te beginne gefeliciteerde met de gezinsuitbreiding =) heb je al edubuntu geïnstalleerd voor de nieuwe wereld burger? ;)
veel gezondheid en zegen voor moeder en kind
 bedankt voor het vrijmaken van je tijd om mij/ ons te beantwoorde

Nieuw vandaag op twieker ubuntu op del
http://tweakers.net/nieuws/54677/dell-voorziet-linux-pcs-van-hardy-heron.html

Mvg Frits1954
Linux ook voor morgen
ik ben leesblind 
Mvg
Frits1954

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #23 Gepost op: 2008/09/26, 16:27:00 »
Citaat van: markba
Citaat van: Dell
Indien de Software geen apart product is, maar in de hardware is geïntegreerd en u een consument bent, kunt u gebruik maken van de bedenktijd van 7 werkdagen om de in de hardware geëntegreerde Software te retourneren.
http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx/emea/topics/footer/terms?c=nl&cs=nlbsdt1&l=nl&s=bsd#software
De vraag is hoe je software moet retourneren die al geintegreerd (geinstalleerd dus) is in hardware. Het zou uitgelegd kunnen worden dat je de gehele laptop op moet sturen. Het kan ook zijn dat je helemaal niets hoeft op te sturen, zie hieronder. Veel hangt dus af van de interpretatie van Dell specifiek op dit punt.
Omdat ik mogelijk geinteresseerd ben in een Dell M1330 die bijvoorbeeld in Frankrijk wel met Ubuntu wordt geleverd maar in Nederland niet, heb ik even gebeld met de Dell-helpdesk. Na eerst een ontkenning van het bestaan van een restitutieregeling kreeg ik bij een tweede keer bellen en na verwijzing naar de algemene leveringsvoorwaarden bevestigd (na een verdacht lang intern overleg) dat er inderdaad restitutie kan plaatsvinden!

Het bedrag zou rond de e. 50,- zijn. Procedure: ná de bestelling, contact opnemen met de helpdesk, verwijzen naar de algemene voorwaarden (zie link hierboven) en dan wordt het bedrag teruggestort. Er wordt gesproken over het terugsturen van de CD, als die er niet is (moet vaak zelf aangemaakt/gebrand worden vanuit het OS), dan hoeft zelfs dat niet; mooi, want het scheelt weer postzegels en moeite. Jammer dat het alleen telefonisch is, maar op een of andere manier heb ik er wel vertrouwen in.

Of ik dit doe, weet ik nog niet (moet de exacte keuze voor de laptop nog bepalen), maar dit is zeker goed nieuws, zeker ook omdat het geldt voor álle Dell-modellen, dus ook de Mini Inspiron die, naar goed gebruik, in Nederland alleen met XP te verkrijgen is.

Lijstje laptop leveranciers zonder Windows verplichting
« Reactie #24 Gepost op: 2008/09/26, 16:53:04 »
Bij Alternate kun je ook laptops bestellen zonder Windows. Ze verkopen er o.a. Comppal laptops onder eigen merknaam. Compal is een fabriek waar ze voor alle grote merken laptops bouwen, ook de Zepto meen ik.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066