Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerk opstarten BEGINNER  (gelezen 4540 keer)

Offline G-Style

  • Lid
Netwerk opstarten BEGINNER
« Gepost op: 2010/02/16, 00:10:25 »
Goedenavond allemaal,

eerst en vooral wil ik meedelen dat ik dit een super forum vind. Heb al veel topics doorlopen gehad en heb zo ook al veel bijgeleerd!
Ik val direct met de deur in huis. Ik zou een netwerk willen opstarten:
  • Server: Ubuntu 8.04
  • Client: Ubuntu 9.10

Het netwerk moet te vergelijken zijn met een schoolnetwerk: de leerling logt in op een pc en krijgt zo toegang tot zijn documenten.
Mijn vraag: hoe doe ik dit?
Ik heb al veel forums en topics doorlopen. Ik heb ook al mijn server meerdere keren geïnstalleerd gehad. Ik heb de server verbonden, mbv crosskabel, met de client.
Maar ik heb geen flauw idee hoe ik met de client kan inloggen met de gebruikers en wachtwoorden vanuit de server...
Als iemand een kort overzicht kan geven ben ik al veel geholpen. Ook trefwoorden, zoals LAMP-server en dergelijke zijn van harte welkom! Zo kan ik mijn zoekacties beter specificeren.
Oh ja, de server beschikt momenteel maar over 1 netwerkkaart. Ik heb dus al begrepen dat ik eerst de server moet installeren door hem met mijn router te connecteren en naderhand de link pas te maken met de client.

In het kort:
  • Netwerk = schoolnetwerk
  • Server = Ubuntu 8.04. Welk soort server moet hiervoor geïnstalleerd worden?
  • Client = Ubuntu 9.10. Moet inloggen via server.
  • Naderhand misschien PXE-server bijzetten om zo clients te installeren?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Netwerk opstarten BEGINNER
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/16, 00:30:23 »
Welkom!

Het belangrijkste is om even duidelijk te krijgen wat je nu precies wilt gaan doen met die server.
Volgens mij wil je dat verschillende mensen (met verschillende computers) hun bestanden op 1 server hebben staan. Klopt dit?

En hebben deze mensen dan een eigen inlognaam en wachtwoord waarmee ze op elke computer kunnen inloggen?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline G-Style

  • Lid
Re: Netwerk opstarten BEGINNER
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/16, 13:32:45 »
Wazzzaaa alvast bedankt voor je snelle reactie!

Wat je vermeld hebt klopt voor 100%. De gebruikers krijgen een gebruikersnaam met bijhorend paswoord.
Ook krijgt iedere gebruiker zo'n 50 tot 100mb opslagplaats.
Hierna zou ik ook nog een partitie op de server willen aanmaken waarin alle gebruikers bestanden kunnen plaatsen en verwijderen (een publieke schijf).

Alvast bedankt!

G-Style

Offline G-Style

  • Lid
Re: Netwerk opstarten BEGINNER
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/16, 16:22:34 »
Hier ben ik weer...
Ik heb al wat opzoekwerk gedaan en ben zo te weten gekomen dat ik het best een SAMBA-server installeer.
Aangezien ik de server al heb geïnstalleerd volgens de cd-procedure, met bijhorende componenten (LAMP, Mail, Print, DNS, Samba), ben ik al wat bezig geweest hierop.
Zo heb ik WEBMIN ook toegevoegd voor het beheer van mijn server.
Ik lees langs vele kanten dat ik er ook nog een DHCP-server moet opzetten, voor het uitdelen van ip-adressen aan de clients. Klopt dit?
Ik heb dus sudo apt-get install dhcp3-server geïnstalleerd, maar op het einde krijg ik een melding dat het opstarten van de server niet gelukt is [FAIL].
Na wat zoeken vond ik dit http://www.ubuntugeek.com/how-to-install-and-configure-dhcp-server-in-ubuntu-server.html.
Hoe moet ik dit nu configureren? Ik zit in de /etc/dhcp3/dhcpd.conf en zie er heel wat in staan...

Alvast bedankt!

G-Style

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Netwerk opstarten BEGINNER
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/16, 16:37:24 »
Ik lees langs vele kanten dat ik er ook nog een DHCP-server moet opzetten, voor het uitdelen van ip-adressen aan de clients. Klopt dit?
Ik heb dus sudo apt-get install dhcp3-server geïnstalleerd, maar op het einde krijg ik een melding dat het opstarten van de server niet gelukt is [FAIL].
Dat ligt eraan hoe jouw netwerk in elkaar steekt. Thuis is elke computer met mijn router verbonden. Mijn router is hier de DHCP server. Dus mn router geeft de ip adressen uit. Dus je hoeft geen DHCP-server op te zetten. Maar het kan wel. Laat dit dus ff buiten beschouwing voorlopig.

Samba kan gebruikt worden om mappen te delen ja. Ik heb verder niet zoveel verstand van hoe je dit handig kunt doen door op elke computer in te loggen met je naam+wachtwoord. En dat je dan je eigen documenten kunt bewerken.
Daar is vast wel een handig systeem voor. Misschien dat iemand anders daar meer van weet.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline G-Style

  • Lid
Re: Netwerk opstarten BEGINNER
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/16, 16:47:34 »
Wazzzaaa,

merci voor de alweer snelle reactie. Heb jij misschien andere voorstellen om dit dan te doen? Of eventuele documentatie?
Ik zou dus mijn server nu willen laten dienen als DCHP-server... en voor de rest zoals je vermeld: inloggen op iedere computer met jou gebruikersnaam/wachtwoord
en hierop jou documenten aanpassen..

G-Style

Offline bram103

  • Lid
Re: Netwerk opstarten BEGINNER
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/16, 19:43:41 »
Ik denk dat je de onderwerpen even duidelijk moet scheiden. Een DHCP server is een ding, het gebruik maken van gedeelde schijven en printers is echt weer iets anders.

Zoals Wazzzaaa terecht opmerkt, bijna elke router van 3 tientjes heeft tegenwoordig een DHCP server. Daar zou ik zeker gebruik van maken. Aansluiten en hobbelen maar.

Voor het andere verhaal was je al op SAMBA uitgekomen. SAMBA is een kloon van SMB. SMB is het protocol wat Microsoft gebruikt om computers met elkaar te laten communiceren. Als je dus op een LINUX server SAMBA draait kun je dus ook met een Windows PC van de gedeelde bronnen van de server gebruik maken. Je kunt zelfs zover gaan dat je de server de rol van Domain-server geeft. Als je een Domain opzet is het op de windows client een kwestie van deze in het Domain hangen en dan heb je volgens mij precies wat je zoekt. Met een linux client kun je ook op het Domain inloggen, of je dat ook kunt op het moment van inloggen op de client zoals bij windows heb ik geen ervaring mee.

Volgens mij heb je hiermee weer een richting waarin je verder kunt zoeken.

Gr,
Bram   

Offline G-Style

  • Lid
Re: Netwerk opstarten BEGINNER
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/16, 20:09:37 »
Dankjewel Bram.

Dus als ik goed volg moet ik het zo opsplitsen:
  • Print server
  • LAMP server
  • SAMBA server (is het mogelijk om enkel deze server te installeren om te kunnen werken met zowel windows als linux clients?)
  • DHCP server
  • DNS server
  • LDAP server

Als dit het zowat is, raad je me dan aan om dit allemaal apart te installeren nadat de server geïnstalleerd is mbv de cd? Of toch al installeren tijdens de cd-installatie?

Alvast bedankt!

Groetjes
G-Style

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Netwerk opstarten BEGINNER
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/16, 20:45:11 »
Dus als ik goed volg moet ik het zo opsplitsen:
  • Print server
  • LAMP server
  • SAMBA server (is het mogelijk om enkel deze server te installeren om te kunnen werken met zowel windows als linux clients?)
  • DHCP server
  • DNS server
  • LDAP server

Als dit het zowat is, raad je me dan aan om dit allemaal apart te installeren nadat de server geïnstalleerd is mbv de cd? Of toch al installeren tijdens de cd-installatie?
Wat Bram en ik je duidelijk proberen te maken is kijken naar wat je nodig hebt. Tot nu toe is dat alleen inloggen op elke PC en bestanden delen. Welke technieken of pakketten je nodig hebt deze doelen te bereiken is een tweede.

Ik heb te weinig ervaring om je precies te ondersteunen met je doelen. Maar LAMP heb jij volgens mij niet nodig. LAMP is een webserver, dus om websites te hosten. DNS heb je denk ik ook niet nodig. En DHCP hoef je voorlopig niet aan te denken lijkt me.

Maak dus een lijstje met wat je wilt. En de daarbij behorende techniek/pakket. Dat lijkt mij veel makkelijker. Dit is wat ik weet:

  • Print server - cups
  • Bestanden delen - SAMBA
  • Overal kunnen inloggen - ...
  • ...

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline G-Style

  • Lid
Re: Netwerk opstarten BEGINNER
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/16, 20:59:27 »
Ok,

Merci. Ik maak er werk van  ;)

G-Style

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Netwerk opstarten BEGINNER
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/19, 11:18:42 »
Dit is denk ik wel interessant voor jou: https://help.ubuntu.com/community/Desktop/PXE
En dan vooral:
Citaat
- NFS mounted home directories
- authentication/authorisation via Kerberos/LDAP

Het is nog niet af en de uitleg erbij is een beetje mager. Let wel:
Citaat
IMHO this is not a beginners howto.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline G-Style

  • Lid
Re: Netwerk opstarten BEGINNER
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/20, 20:29:58 »
Hier ben ik weer!

Ondertussen is het mij gelukt om een server op te zetten.
Hierbij kunnen de clients mbv PXE-boot inloggen op de server en ja, iedere gebruiker heeft zijn/haar eigen homemap.
De volgende stappen die ik ga ondernemen zijn:
  • Windows computers toevoegen aan het netwerk (mbv Samba)
  • De home-map limiteren in MB (weet nog niet hoe, heb iets opgenomen van QUOTA?)
  • Printer delen over het netwerk.
  • Een publieke schijf maken
  • Vaste programma's (zoals Firefox en OpenOffice) op de client plaatsen zodat de server minder moet verwerken
  • ...

Ik hou jullie op de hoogte! Zodra het klaar is zal ik een handleiding online plaatsen  ;)

Wazzzaaa, alvast bedankt voor de link. Ik ga ze eens doornemen!

Groetjes
G-Style

Offline jvd

  • Lid
Re: Netwerk opstarten BEGINNER
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/23, 04:49:12 »
kijk eens bij het onlangs vernieuwde LTSP: http://www.ltsp.org/

Maar ik denk dat dat teveel is voor wat je echt wil. Vandaag heb ik ook een boel zitten puzzelen om het voor elkaar te krijgen, maar je kunt met samba ook op basis van users inloggen.

Ik weet niet of je het hele ding van scatch opnieuw op kunt bouwen, maar het klinkt alsof je ook de home folder van de gebruikers op de server kunt hebben. Dan moet je met samba de rechten goed regelen, en zorgen dat er voor iedere gebruiker dezelfde inloggegevens zijn op de client computers als op de sambaserver. Afhankelijk van hoeveel gebruikers je hebt, kun je daar een geautomatiseerde oplossing voor vinden als ldap of ook kerberos.

Maar al dat lamp, dns en dhcp gedoe heb je absoluut niet nodig.

Pret ermee!

Offline G-Style

  • Lid
Re: Netwerk opstarten BEGINNER
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/23, 12:59:20 »
Hey,

jvd, al heel fel bedankt voor je antwoord!
De basis server is ondertussen al klaar. Iedere client logt in met zijn/haar gegevens via PXE-boot. Ook heb ik er al voor gezorgd dat bepaalde programma's lokaal, dus op de client, gebruikt worden ipv op de server.
Wat Samba betreft ben ik nog aan wat leeswerk toe. Ik was al tot de conclusie gekomen om de Ubuntu-gebruikers te koppelen aan de Samba-gebruiker, zodat de Home-map bij beide hetzelfde blijft.
De DHCP-server wordt automatisch mee geïnstalleerd met LTSP, deze dien je nadien aan te passen om de IP-adressen over de clients te verdelen.
LAMP daarentegen heb ik nog niet gebruikt. Misschien dat dit in de toekomst nog gebeurt.
Ik hou jullie op de hoogte en eventuele suggesties zijn altijd welkom!

Groetjes