Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bestaande partitie op harde schijf verkleinen met gparted  (gelezen 1678 keer)

bestaande partitie op harde schijf verkleinen met gparted
« Gepost op: 2011/05/21, 21:53:05 »
Dames, heren
Ik heb 3 schijven in mijn linux pc, uiteraard sda, sdb en sdc. Ik heb de derde schijf sdc met grootte 500 Gb alleen in gebruik als backup ruimte. Ik heb nog 350 Gb in gebruik en wil nu kubuntu installeren naast windows/ubuntu. Ik wil daarom deze schijf sdc verkleinen van 500 naar 350 voor de bestaande backupgegevens (ik heb op mijn nas in raid nog een kopie, dus kan me wel wat permitteren) en de vrijkomende 150 besteden aan een installatie van Kubuntu.
Vragen
1 als ik met gparted de partitie resize van nu volledig 500 naar 350, blijven dan de gegevens er nog wel op staan? Of ben ik gelijk alles kwijt. Ik kon dit niet in de hulp schermen vinden....
2 Moet ik daarna wel gelijk een nieuwe partitie van 150 gb aanmaken alvorens kubuntu te installeren? en dan tijdens de installatie aangegeven dat Kubuntu daar moet worden geinstalleerd? OF kan dat gedurende de installatie gebeuren? Ik heb nl met Kubuntu geen ervaring (logisch he)
3 Wordt Grub automatisch bijgewerkt, zodat na afloopt wel kan kiezen wat ik wil opstarten?

Ik heb Kubuntu al onder virtualbox getest maar wil nu de volgende stap zetten door het echt te installeren. Live cd werkt wel maar levert ook beperkingen op, ik wil dus nu in het eggie werken.

ADviezen?
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: bestaande partitie op harde schijf verkleinen met gparted
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/21, 22:02:02 »
1: Als het goed is wel, maar dat is niet 100% gegarandeerd.
2: Dat kan, maar hoeft niet. Doe maar wat je zelf makkelijk vindt, het kan ook tijdens de installatie van Kubuntu.
3: Meerdere Linuxen en 1 GRUB kan nog wel eens voor problemen zorgen bij het upgraden van de kernel. Het kan dus zijn dat je met één of beide installaties met de oude kernel blijft werken.
Dit is op te lossen, maar daar moet je even een handleiding voor zoeken.

Iets anders waar je rekening mee moet houden: de UUID van de partitie kan veranderen als je hem verkleind. Heb je in /etc/fstab dus alles gekoppeld aan de UUID's, dan moet je die bijwerken.

Re: bestaande partitie op harde schijf verkleinen met gparted
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/21, 22:06:56 »
Dank ! ik heb in fstab niets gekoppeld, tenminste niet handmatig als je dat bedoelt. ik heb daar nooit lopen knoeien, kijk wel uit. Betekent dan dat niet daarmee een bron van ellende is?
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline heir4c

  • Lid
Re: bestaande partitie op harde schijf verkleinen met gparted
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/21, 22:12:11 »
Staan Windows en Ubuntu op één en de zelfde schijf? En heb je daar nog plaats over? Dan kan je daar eventueel Kubuntu naast installeren door de partitie van windows of ubuntu te verkleinen.
En anders lijkt het mij geen probleem om die 500GB te verkleinen. Verklein hem wel vanaf het einde van die schijf en NIET vanaf het begin.
Je kan die ruimte dan zo laten en tijdens de install naar ext4 formatteren. Of dat eerst doen via gParted.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/21, 22:13:46 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: bestaande partitie op harde schijf verkleinen met gparted
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/21, 22:16:42 »
Op sda staan zowel win7 als ubuntu en daar kan ik niet meer in veranderen, geen ruimte meer. Dus moet ik wel naar sdc overgaan. Oke, ik ga het dus nu proberen.
Dank ! als het misgaat ...: I'll be baaaack  8-)
Ik zal melden hoe het is gegaan !
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Re: bestaande partitie op harde schijf verkleinen met gparted
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/22, 20:41:27 »
Oke, alles is goedgegaan, de partitie is verkleind, alle data leven nu. KDE draait op een daaraan toegevoegde partitie. Dus operatie geslaagd. Nu nog wat 3d bureaublad effecten verkrijgen, jah,. eyecandy, I know. Daarna de software opzoeken en installeren.....leuke oefening weer, zolang het maar geen unity is.... XD
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: bestaande partitie op harde schijf verkleinen met gparted
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/22, 21:56:14 »
Kleine vraag: 150GB voor een Kubuntu installatie ?
Meestal (eigenlijk altijd) is 10GB voldoende, wanneer je geen gekke dingen doet.
Wat ik wel doe, alle data bewar ik op een aparte "data" partitie, dan kan ik daar altijd bij, vanuit alle installaties (=partities).
Een voorbeeld, mijn webserver heeft een grafische omgeving (LXDE) en de HD is maar 4GB !!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: bestaande partitie op harde schijf verkleinen met gparted
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/24, 21:24:06 »
Tja, eens, de partitie kan natuurlijk veel kleiner. Maar bij mij geldt meestal bigger is better, niet echt diep maar je weet maar nooit....:-) Jouw oplossing is zeker slimmer, maar ik ben meer een quick & dirty type..... =D
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb