Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen enkele versie van ubuntu wil meer booten  (gelezen 2034 keer)

V-ernie-R

  • Gast
Geen enkele versie van ubuntu wil meer booten
« Gepost op: 2007/03/16, 14:35:09 »
Ik zit met een nogal vreemd probleem.
symptomen:
Edgy installatie (werkinstalatie) boot niet meer, blijft na grub staan op "boot".
Feisty installatie boot ook niet meer, blijft op soortgelijk punt staan met een iets andere tekst.
Dapper Live cd (harde schijven losgekoppeld) boot ook niet, blijft hangen bij "booting kernel".

Vorige week had hier ook al even last van, maar nadat ik de stekker uit de pc getrokken had starte deze weer normaal op. Nu werkt dat dus niet. Ik denk aan een of ander hardware probleem maar ik heb geen idee wat het probleem is.

Het vreemdste is nog wel dat Windows wel gewoon opstart.

Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen, of in welke richting ik kan zoeken.

Bij voorbaat dank.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Geen enkele versie van ubuntu wil meer booten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/16, 14:55:36 »
Doe eens een geheugen test, het lijkt op een defect RAM .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

V-ernie-R

  • Gast
Geen enkele versie van ubuntu wil meer booten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/16, 15:48:56 »
Memtest 86 draait momenteel, maar hoeveel passes moet ik m laten draaien. Hij is nu met de 5e bezig. Wordt er steeds wat anders getest, of doet hij steeds dezelfde tests? Nog geen fouten gevonden overigens.

V-ernie-R

  • Gast
Geen enkele versie van ubuntu wil meer booten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/16, 15:56:30 »
Ah volgens de site van memtest is 1 pass meestal voldoende. Ik zal voor de zekerheid beide modules eens om de beurt verwijderen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Geen enkele versie van ubuntu wil meer booten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/16, 16:04:17 »
Als Windows werkt zonder vast te lopen of rare foutmeldingen, dan zal je geheugen wel ok zijn.

Memtest kan je trouwens beter een hele nacht aan laten staan, hoor ik van heel veel mensen.
Heb je trouwens meer dan 1 geheugenmodule in je pc zitten? Dan zou je eens kunnen proberen wat er gebeurt als je er 1 uithaalt. Nog steeds problemen? Probeer de andere module dan eens.

V-ernie-R

  • Gast
Geen enkele versie van ubuntu wil meer booten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/16, 16:30:23 »
Citaat van: Johanvd
Dan zou je eens kunnen proberen wat er gebeurt als je er 1 uithaalt
Ja dat zei ik mn vorige post, beide modules er uitgehad, zelfde probleem. Het lijkt me dus geen geheugenprobleem. Het is sowieso raar dat windows geen enkel probleem heeft, en dat elke versie van linux die ik probeer met geen mogelijkheid boot.

Doet me denken, heb nog ergens n cd'tje van dreamlinux liggen. die eens proberen.

V-ernie-R

  • Gast
Geen enkele versie van ubuntu wil meer booten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/16, 17:09:50 »
Nee, blijft ook hangen tijdens boot. Nu met een zwart scherm. Ik snap er niks meer van....

V-ernie-R

  • Gast
Geen enkele versie van ubuntu wil meer booten
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/16, 17:42:46 »
Uit angst om de rest van mn leven weer aan Windows vast te zitten heb ik toch nog wat lopen spelen met Dreamlinux. Toen viel mijn oog op de optie om te booten zonder ACPI. en warempel hij boot. Deze bootoptie "acpi=off" ook aan edgy meegegeven en die boot nu ook.

De pc lijkt nu wel sloomer als normaal.

Het lijkt er dus op dat er iets kapot is in mn pc waardoor dat ACPI niet meer werkt. Ik heb verder geen idee wat ACPI inhoudt maar daar kom ik wel achter (hoop ik). Als iemand hier ervaringen met ACPI heeft hoor ik dat natuurlijk graag.

Ik hou jullie verder op de hoogte.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen enkele versie van ubuntu wil meer booten
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/16, 17:51:24 »
Bekend probleem, deze omzeiling is niet bezwaarlijk:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/21270#p21270
http://forum.ubuntu-nl.org/message/77185#p77185
http://forum.ubuntu-nl.org/message/52896#p52896

ACPI heeft te maken met energiebeheer op je klaptop:
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Configuration_and_Power_Interface

Wellicht is dit probleem al verholpen bij de volgende versie van Ubuntu, 7.04, die over een maand uitkomt. Hoe dan ook, zonder ACPI werken gaat ook prima!

Groet, Pjotr.

V-ernie-R

  • Gast
Geen enkele versie van ubuntu wil meer booten
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/16, 18:00:38 »
Ja, ik begin der ook steeds meer van te begrijpen, maar ik ben bang dat er iets mis is gegaan met mijn bios. Het gaat in de eerste plaats niet om een laptop (waarbij ACPI vaak niet werkt). En in de tweede plaats heeft het altijd gewerkt, en sinds vandaag werkt het opeens niet meer.

Ik heb gelukkig ongeveer een jaar geleden vanwege een mislukte biosflash een extra bioschipje aangeschaft. Ik denk dat ik eens een andere biosversie ga proberen of deze versie opnieuw flashen.

Bedankt voor alle hulp tot nu toe.

V-ernie-R

  • Gast
Geen enkele versie van ubuntu wil meer booten
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/16, 18:17:24 »
HAHAHAHA, niet grappig................


Blijkt het dus toch een geheugenprobleem...................


Gisteren vergeten mijn geheugenstickje uit de pc te trekken. Blijkt dat het kreng niet opstart met dat ding erin, en wel opstart met dat ding eruit.

5 uur lopen kloten en dan blijkt het zo'n stom ding te zijn aaaaaaaaaargh.

naja, tis nu wel opgelost.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen enkele versie van ubuntu wil meer booten
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/16, 18:22:26 »
lol

Gelukkig is het opgelost!  :-)