Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GUI Lubuntu 12.04 LTS start niet  (gelezen 969 keer)

GUI Lubuntu 12.04 LTS start niet
« Gepost op: 2013/06/24, 16:17:42 »
Ik heb net Lubuntu 12.04 LTS op een ouwe laptop geinstalleerd, waarbij ik zRAM (https://sites.google.com/site/computertip/snelheid#TOC-Bij-768-MB-RAM-of-minder:-schakel-zRam-in) heb ingeschakeld. Alles draait als een tierelier, echter wanneer ik de laptop opstart dan verschijnt soms de GUI, maar soms ook niet. Zit geen regelmaat in. Erg vreemd. Het scherm dat ik dan te zien krijg is een terminal/commando scherm. Wanneer ik daarop mijn username en password intik dan wordt de GUI ook niet gestart, maar blijft het terminal/commando scherm in beeld.
Zou dit door zRAM kunnen komen? Weet iemand misschien hoe ik de GUI standaard krijg bij het opstarten? 
Een boek doet het altijd...

Offline HarzG

  • Lid
Re: GUI Lubuntu 12.04 LTS start niet
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/24, 17:33:56 »
Zou dit door zRAM kunnen komen?
Ja, want zoals Pjotr al schreef, het is een nieuwe experimentele functie.
Weet iemand misschien hoe ik de GUI standaard krijg bij het opstarten?
a. Ja. Er staat bij de tip over zRAM omschreven hoe je dat weer kan verwijderen.
b. Nee, want het is onbekend hoeveel werkgeheugen je laptop heeft. Misschien draait die ook prima zonder zRAM.

Tip: Ik heb op een heel oude notebook ook het storende/geheugen-intensieve indexeren (apt-xapian-index) verwijderd.
Hierna kon ik de oude notebook wel gebruiken, daarvoor was het eindeloos wachten zelfs op het starten van een simpel programma.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Tom

  • Lid
Re: GUI Lubuntu 12.04 LTS start niet
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/24, 17:44:14 »
Wordt door mij altijd verwijderd .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: GUI Lubuntu 12.04 LTS start niet
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/24, 19:35:48 »
Wanneer je na het inloggen intikt "startx", gaat het dan wel?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: GUI Lubuntu 12.04 LTS start niet
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/25, 00:45:33 »
Wanneer je na het inloggen intikt "startx", gaat het dan wel?


Dan krijg je de melding dat X al draait en dat is logisch want X draait inderdaad al.

Offline jan11000

  • Lid
Re: GUI Lubuntu 12.04 LTS start niet
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/25, 05:39:54 »
ctrl alt + f7 indrukken , wat gebeurd dan.

Re: GUI Lubuntu 12.04 LTS start niet
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/25, 17:03:50 »
Wanneer ik ctrl alt + f7 indruk dan gaat de boel volledig op zwart en kan ik alleen via een harde reboot de laptop weer aan de gang krijgen.

Startx levert ook niet het gewenste resultaat op.

apt-xapian-index blijkt niet te zijn geinstalleerd. Wel een goeie tip trouwens. Thx! (https://sites.google.com/site/computertip/snelheid)

De laptop heeft 512MB geheugen  :-[ Zielig he?

Heb zRam (via Pjotr's site. Pjotr bedankt! Je instructies waren - zoals te doen gebruikelijk - wederom perfect!) weer verwijderd en de laptop enkele keren gereboot : geen problemen meer. Conclusie lijkt mij gerechtvaardigd dat inderdaad zRam de boosdoener is. Helaas. Wel leuk om even geprobeerd te hebben.

Allen dank voor jullie snelle reacties en hulp...
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: GUI Lubuntu 12.04 LTS start niet
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/25, 17:41:37 »
apt-xapian-index blijkt niet te zijn geinstalleerd. Wel een goeie tip trouwens. Thx! (https://sites.google.com/site/computertip/snelheid)
Alle eer komt toe aan HarzG.... Ik heb deze tip pas vandaag toegevoegd aan m'n webstek.  :)