Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen internet onder Ubuntu, wel met Vista  (gelezen 2814 keer)

PaulRS2300

  • Gast
Geen internet onder Ubuntu, wel met Vista
« Gepost op: 2008/05/07, 09:07:25 »
Ik ben op aanraden van een vriend van mij mezelf es gaan verdiepen in Ubuntu. Ik heb Ubuntu 8.04 naast windows Vista geinstalleerd en in het begin deed internet t goed en van het een op t andere moment kon die geen internet pagina's meer openen, maar start ik de pc opnieuw op met vista heb ik wel internet!
Het is net of er iemand af en toe internet onder Ubuntu uitzet?!
Ik heb geen wireless verbinding dus gewoon kabel....
Wie o wie kan  mij helpen?

Zou het jammer vinden als ik geen internet op Ubuntu heb, want ik wil World of Warcraft erop zetten omdat ik gehoord heb dat deze beter moet draaien op Ubuntu als op Vista?

Offline petervs

  • Lid
Geen internet onder Ubuntu, wel met Vista
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/07, 09:48:10 »
Ubuntu MATE 16.04

Offline vanadium

  • Lid
Geen internet onder Ubuntu, wel met Vista
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/07, 10:03:42 »
Ik zou zeggen: zeer zeker dit!

Geen internet onder Ubuntu, wel met Vista
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/07, 10:48:08 »
Het allerbeste is je pc een vast ipadres te geven in windo.
En vervolgens in Ubuntu ook, alhoewel dit laatste niet perse moet.

Even wat onderbouwing wat er gebeurd.
Jouw modem/router heeft een DHCP die de ipadressen uitdeelt.
Er staat ingesteld dat dit ipadres een bepaalde lease tijd heeft.
Dit kan zijn van 5 min, of 1 uur tot max 7 dagen.

Deze lease tijd staat in een lijst, en dat is MAC adres + IP adres.

Stel dat:

Je start op in windo en alles word geregeld tusse PC en modem/router.
De lease tijd staat op 7 dagen.

Na 1 uur sluit je windo af en start je Ubuntu op.

Dit is een andere OS en meld zich anders aan bij de DHCP en dus geeft hij of wil hij een nieuw IP adres geven.
Kijkt in zijn lijst of het er niet al instaat, en nee het staat er niet in, maar ziet wel dat het MAC adres er al instaat met een ander IP adres.

Op dit moment zal de DHCP jouw Ubuntu geen nieuw IP adres geven omdat het MAC adres er al in staat.
Je zult dus moeten wachten totdat de lease tijd voorbij is van dit MAC adres wat  je in windo gekregen hebt.

Indien je een release opdracht geeft komt het MAC adres vrij en zal de DHCP je wel een nieuw ipadres geven.

Dit probleem is niet te omzeilen omdat netwerken nu eenmaal zo werken.
En dit voorkomt botsingen (collisions) op het netwerk indien 2 computers hetzelfde IP adres krijgen.

Om dit voorgoed te voorkomen is het dus beter alle computers op jouw netwerk een vast ip adres te geven.
De gemiddelde Modem/router kan tussen de 145 en 254 computers een IP adres geven en zoveel computers zal je thuis niet hebben staan.

Om toch het gemak te houden van de DHCP ( als er iemand op visite komt met een PC) stel je de DHCP terug in je modem/router.

Stel hij begint bij 192.168.1.100 dan stel je hem in dat hij maximaal 5 PCtjes een ipadres mag geven.
dus hij blijft dan werken tussen 192.168.1.100 en 192.168.1.105.

Alle computers die je nu thuis op jouw netwerk hebt aangesloten geef je nu een IPadres hierboven.
dus vanaf 192.168.1.106 -> 192.168.1.107 -> 192.168.1.108 enz enz.

Je blijft nu buiten de DHCP werken en bent van al het gezeur af.

Zoals ik het hierboven omschrijf heb ik geprobeerd het zo simpel moegelijk uit te leggen.
In werkelijkheid komen er nog wat meer krachten bij kijken echter dit is niet relevant en te ingewikkeld.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Geen internet onder Ubuntu, wel met Vista
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/07, 11:49:24 »
Goede uitleg Gandyman, ik ga vanavond de boel instellen, jouw post staat nu bij de bladwijzers.
:)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Geen internet onder Ubuntu, wel met Vista
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/07, 12:46:15 »
NP graag gedaan :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Geen internet onder Ubuntu, wel met Vista
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/07, 19:51:19 »
Gandyman, nog een vraagje als ik de windows pc via dhcp een nummer laat toewijzen in de range 192.168.0.2 t/m 192.168.0.10 en mijn Ubuntu een vast adres toe ken vanaf 192.168.0.11 etc. kan dit ook of sla ik de plank mis?
192.168.0.1 is het adres van mijn router.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ivo

  • Lid
Geen internet onder Ubuntu, wel met Vista
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/07, 22:02:40 »
Citaat van: Gijsbert
Gandyman, nog een vraagje als ik de windows pc via dhcp een nummer laat toewijzen in de range 192.168.0.2 t/m 192.168.0.10 en mijn Ubuntu een vast adres toe ken vanaf 192.168.0.11 etc. kan dit ook of sla ik de plank mis?
192.168.0.1 is het adres van mijn router.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Waarom geef je niet alles een fixed adres, dan ben je van het geleuter af. DHCP is handig voor netwerken met veel PC's. Voor een thuis situatie voegt het niet zoveel toe. Is mijn mening.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Geen internet onder Ubuntu, wel met Vista
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/07, 22:05:37 »
Citaat van: Gijsbert
Gandyman, nog een vraagje als ik de windows pc via dhcp een nummer laat toewijzen in de range 192.168.0.2 t/m 192.168.0.10 en mijn Ubuntu een vast adres toe ken vanaf 192.168.0.11 etc. kan dit ook of sla ik de plank mis?
192.168.0.1 is het adres van mijn router.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Sorry, ik vergat nog te zeggen "Ja, dat kan". Ik neem tenminste aan de je je netmask op 255.255.255.0 hebt.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

PaulRS2300

  • Gast
Geen internet onder Ubuntu, wel met Vista
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/08, 08:51:52 »
Thanks voor de reactie's heb net de link van Sciemanski geprobeerd maar dat hielp niet, zal vanavond mijn pc onder windows vista een stat IP adres geven en daarna bij Ubuntu ook en zien wat er dan gebeurt?!

Ik hou jullie op de hoogte

Offline Dave

  • Lid
Geen internet onder Ubuntu, wel met Vista
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/08, 09:16:58 »
Citaat
Zoals ik het hierboven omschrijf heb ik geprobeerd het zo simpel moegelijk uit te leggen.
blijkbaar toch nog te ingewikkeld voor mij of beter gezegd ik mis nog wat.
(allereerst ik heb er zelf nog nooit een probleem mee gehad, maar wie weet kom ik dit eens tegen thuis of elders)
de router geeft dus een ip adres uit aan een macadres van het netwerk kaartje.
dat kaartje blijft dezelfde, welk OS je ook opstart.
Moet ik het dan zo intepreteren dat Ubuntu een bepaald aan windows uitgegeven  IP niet accepteerd van de router?
En waarom moet het een vast gegeven zijn dat een uitgedeeld IP voor een bepaalde tijd moet blijven staan en niet gewoon opnieuw bij een aanmelding.

Want zoals ik het lees zou iedereen met een dualboot dit dan tegen komen en dat is dus niet zo.

PaulRS2300

  • Gast
Geen internet onder Ubuntu, wel met Vista
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/09, 08:21:47 »
Heb Vista gister een statisch IP adres gegeven en Ubuntu heb ik er ook een gegeven zoals Gandyman zei en hij draait nu lekker!

Ik ben een beginnend Linux gebruiker en heb er nog vrij weinig verstand van iemand misschien nog tips en trucs??

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen internet onder Ubuntu, wel met Vista
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/09, 11:18:29 »
Citaat van: PaulRS2300
Heb Vista gister een statisch IP adres gegeven en Ubuntu heb ik er ook een gegeven zoals Gandyman zei en hij draait nu lekker!

Ik ben een beginnend Linux gebruiker en heb er nog vrij weinig verstand van iemand misschien nog tips en trucs??
Jawel....   :-)
http://computertip.googlepages.com/ubuntulinux

Offline Petervdw

  • Lid
Geen internet onder Ubuntu, wel met Vista
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/10, 21:32:09 »
Over DHCP
Misschien mag ik hieraan uit eigen ervaring nog een tip toevoegen. Ik gebruik DHCP omdat ik vaak vreemde computers ter reparatie op mijn LAN-netwerk aansluit voor internet. Die krijgen dan automatisch een IP-adres. Makkelijk.

In het begin had ik de range IP-adressen die konden worden uitgedeeld op 10 gezet. Nooit de lease tijd bijgesteld en die stond op: januari 2033 default. Als je dan een paar computers had nagekeken waren de IP-nummers op en zocht je je ongans waarom er nu weer geen internetverbinding tot stand kwam. Even het modem spanningsloos maken loste het probleem op, en kreeg iedere computer weer een nieuw nummer. Maar dat zit bij mij in de kelder ...........

De tip die ik hiervoor wil geven: Als je DHCP gebruikt, neem een ruime range IP-nummers, bijv. van 192.168.80.50 tot en met 192.168.80.250 (200 stuks), en zet de lease tijd op 24 uur. Als een PC afstaat vervalt dan na 24 uur het ooit uitgegeven IP-nummer en is dan weer beschikbaar.

Vr.groet, peter