Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 12.04: Nederlandse vertalingen Xubuntu en Lubuntu  (gelezen 4007 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
12.04: Nederlandse vertalingen Xubuntu en Lubuntu
« Gepost op: 2012/04/05, 10:04:00 »
In 12.04 zijn de Nederlandse vertalingen voor Xubuntu en Lubuntu, weer iets completer dan in 11.10. Nog niet helemaal zo compleet als ik het zou willen, maar de weg om bovenstroomse vertalingen benedenstrooms te krijgen, is soms hobbelig en kronkelig....  :P

Vandaar dat ik ook weer voor Xubuntu 12.04 en Lubuntu 12.04, voor enkele slechtvertaalde pakketten volledige en actuele Nederlandse vertalingen heb klaar gezet op mijn webstek. In de vorm van machineleesbare bestanden, die je simpelweg in je systeem kunt gooien. Minder bestandjes dan in 11.10, want zoals gezegd, er is vooruitgang.

Xubuntu 12.04:
http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu#TOC-Nederlandse-vertaling:-pas-een-verbetering-toe

Lubuntu 12.04:
http://sites.google.com/site/computertip/lubuntu#TOC-Zet-de-boel-meer-op-Nederlands:-stap-2

Ik zal trouwens eens kijken of ik er een terminaltoverspreuk bij kan zetten in de handleiding, want de ingreep via de grafische omgeving (klikkerdeklik) is in dit geval nogal omslachtig....
« Laatst bewerkt op: 2012/04/29, 13:01:34 door Pjotr »

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: 12.04: Nederlandse vertalingen Xubuntu en Lubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/06, 11:10:33 »
Ik denk dat het beter is om het zonder commaondo's te laten, je wilt gebruikers niet aanleren dat ze zomaar allerhande commando's met sudo mv bla bla van internet plukken en uitvoeren ;)

Nog wat kleine puntjes over de website: bij de link voor lubuntu verwijs je naar /usr/share/locale/, ipv /usr/share/locale/nl.  Ook zou ik gebruikers niet aanraden om java standaard te installeren, er zijn veel beveiligingsproblemen met java, en ik heb al jaren geen site gezien die java nodig heeft om goed te werken.

Edit:
Oja, en misschien kan er bij dat ze na het kopiëren de bestandsbeheerder met root rechten afsluiten, voordat ze iets stuk maken?
« Laatst bewerkt op: 2012/04/06, 11:31:17 door redmar »

Re: 12.04: Nederlandse vertalingen Xubuntu en Lubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/06, 11:28:57 »
Ben het volledig met redmar eens op Java na. Ik kom zo af en toe wel eens een site tegen die Java gebruikt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 12.04: Nederlandse vertalingen Xubuntu en Lubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/06, 12:15:35 »
misschien kan er bij dat ze na het kopiëren de bestandsbeheerder met root rechten afsluiten, voordat ze iets stuk maken?
Dank voor het meedenken. Het afsluiten van de bestandbeheerder na de ingreep, is inderdaad aan te raden. Ik zal eens kijken of ik er een zinnetje aan ga wijden....

Citaat
bij de link voor lubuntu verwijs je naar /usr/share/locale/, ipv /usr/share/locale/nl.
Inderdaad.... Dat pas ik gelijk even aan.

De overige zaken: daar denk ik iets anders over.   :)
« Laatst bewerkt op: 2012/04/06, 12:18:09 door Pjotr »

Re: 12.04: Nederlandse vertalingen Xubuntu en Lubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/06, 20:32:27 »
Ook zou ik gebruikers niet aanraden om java standaard te installeren, er zijn veel beveiligingsproblemen met java, en ik heb al jaren geen site gezien die java nodig heeft om goed te werken.

[OFFTOPIC]
Een heel juiste opmerking: onlangs (bron: ZDnet.be) is nog een heel groot beveiligingsprobleem geweest met OSX en Java ook daar lag Java aan de basis van een heel grote exploit.
Voor Ubuntu is de impact van die Java nog wat onduidelijk, maar ik zou in geen enkel geval op mijn twee oren slapen; wetende dat via Java ongeveer alles mogelijk is.
Nog een bijkomend probleem is dat veel pseudo-hackers zich vooral amuseren met het maken van kleine java-scripts (kwaadaardig) die, ondanks alle updates, je systeem behoorlijk kunnen aantasten en gegevensdiefstal mogelijk maken. Erger nog is dat je in een botnet geraakt (vooral Windows is dat mogelijk).

Er wordt de illusie gewekt dat updaten een veiligere Java op je systeem creëert, maar in héél veel gevallen komen die updates veel te laat en ze patchen zeer zeker niet alles wat uitgebuit wordt.

Een gouden advies is: heb je geen Java nodig, installeer het dan in geen geval.

Nodig ? Ook daar durf ik aansluiten dat Java in feite voor een surfervaring compleet overbodig is.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/09, 22:09:18 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 12.04: Nederlandse vertalingen Xubuntu en Lubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/06, 20:41:39 »
Gaat dit draadje inmiddels niet wat teveel een zijspoor in? Dit draadje betreft een aankondiging over de Nederlandse vertalingen van Xubuntu en Lubuntu.....

Graag weer terzake.  :)