Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe kan ik oude vista loader verwijderen  (gelezen 390 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
hoe kan ik oude vista loader verwijderen
« Gepost op: 2015/03/18, 21:23:20 »
Hoi,

Mijn computer had van oorsprong Vista. Nu is dat hele Vista er al jaren vanaf, maar de vistaloader staat nog steeds in de Grub en kennelijk ook op de eerste partitie van de harde schrijf die ik uit veiligheidsoverwegingen altijd ongemoeid heb geladen.

2 vragen
  • Kan ik de eerste partitie ongestraft verwijderen en samenvoegen met de tweede partitie, alwaar een nieuwe versie van Ubuntu op moet komen? Zonder dat het hele opstarten (GRUB) verdwijnt zodat ik nog mijn Ubuntu 12.04 die op de 3de partitie staat nog kan blijven gebruiken. Zoja, Waar moet ik allemaal rekening mee houden bij het verwijderen en samenvoegen van de partitie. Ik wilde via een live-cd opstarten en met GParted de 1ste en 2de partitie verwijderen en één nieuwe aanmaken.
  • Zo nee, kan ik dan minimaal de vistaloader uit GRUB verwijderen en zoja, hoe?

Alvast bedankt voor een zinvol antwoord,

Jop
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Nollie

  • Lid
Re: hoe kan ik oude vista loader verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/03/18, 21:47:46 »
Ik zou eerst alles maar es backuppen.

Waarschijnlijk lukt het via de live-cd (de 3e partitie is dan niet in gebruik). Maar hou rekening met de kans dat je alle opnieuw moet doen. If so... dan zou ik 14.04LTS erop zetten. Of straks 15.04.

Mijn voorkeur is dan met een losse data partitie (maar dat is een andere discussie).

Hoe heb je jou swap ? Afhankelijk van de grootte kun je sda1+2 ook samenvoegen tot 1 nieuwe swap.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: hoe kan ik oude vista loader verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/03/18, 21:54:49 »
@Nollie
Ja ik heb een backup. Maar verder graag een concreet antwoord op de vragen. En als het inderdaad zo'n groot risico is dat het fout gaat, dan graag antwoord op vraag 2.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Nollie

  • Lid
Re: hoe kan ik oude vista loader verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/03/18, 22:18:08 »
1e partitie verwijderen en https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

Maar wacht even tot er meer reageren. Samen weten we meer.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: hoe kan ik oude vista loader verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/03/18, 22:47:36 »
1e partitie verwijderen en https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair
Ja, daarmee kan je grub aanpassen en de LiveCD-versie heeft ook Gparted, dus dan kan je tegelijk die partitie opruimen/samenvoegen etc.