Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04  (gelezen 1134 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
"grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Gepost op: 2020/07/12, 11:04:13 »
Hoi,
Ik ben Xubuntu 20.04 aan het installeren. Het standaard vensterthema is "greybird" maar daarbij kun je het venster heel moeilijk in de hoeken vast pakken om het wat uit te trekken. In het verleden heb ik dat ook wel eens bij een eerder vensterthema gehad en toen bleek het mogelijk om de randen en hoeken wat aan te passen zodat je ze makkelijker kon "vastpakken". Weet iemand waar daarvan een beschrijving staat?
Dank voor een reactie.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

nahjo

  • Gast
Re: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Reactie #1 Gepost op: 2020/07/12, 12:21:59 »
Ik volg dit even want loop daar ook altijd tegenaan  :)
Mijn huidige aanpassing om het te omzeilen is onder vensterbeheerder te kiezen voor de stijl default.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Reactie #2 Gepost op: 2020/07/12, 12:25:38 »
Ik gebruik Daloa, die heeft een iets smallere titelbalk en goede "grips". Maar Greybird (compact) vind ik op zich mooier, maar dan krijg je de rechter onderhoek niet te pakken zonder allerlei extra handelingen.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Curly

  • Lid
Re: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Reactie #3 Gepost op: 2020/07/12, 14:44:30 »
Yep, heb ik ook altijd mee gezeten, ik vang dit nu op door het venster in het geheel naar beneden te trekken, en dan de rechter boven hoek gebruiken.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Reactie #4 Gepost op: 2020/07/12, 14:47:07 »
@Curly: Er zijn inderdaad meerdere workarounds, maar liever heb ik gewoon een grip in de rechter onderhoek. Dus ik ben echt op zoek naar de beschrijving hoe ik eea kan wijzigen.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Reactie #5 Gepost op: 2020/07/12, 16:35:45 »
Yep, heb ik ook altijd mee gezeten, ik vang dit nu op door het venster in het geheel naar beneden te trekken, en dan de rechter boven hoek gebruiken.
Ja die ken ik, maar bij mijn thema is die plek rechtsboven maar enkele millimeters verwijderd van de sluitknop en dat gaat nog wel eens mis... Soms heb ik het vaak nodig om de venstergrootte te veranderen, bijvoorbeeld als ik bezig ben een responsive website te maken en te testen. Xubuntu is een heel fijn systeem, maar op dit punt ontlokt het me geregeld uitroepen die ik hier maar niet hardop zal herhalen. ;(

nahjo

  • Gast
Re: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Reactie #6 Gepost op: 2020/07/12, 17:13:25 »
Misschien moeten we oude aangeleerde gewoonten weer afleren  :)
Ben mij nu aan het aanleren om in het venster met Alt + rechter muisknop ingedrukt houden met de muis het venster te vergroten en te verkleinen in elke richting.

Offline Curly

  • Lid
Re: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Reactie #7 Gepost op: 2020/07/12, 20:58:50 »
@nahjo Die kende ik nog niet, is un goeie

Re: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Reactie #8 Gepost op: 2020/07/12, 23:35:20 »
Misschien moeten we oude aangeleerde gewoonten weer afleren  :)
Ben mij nu aan het aanleren om in het venster met Alt + rechter muisknop ingedrukt houden met de muis het venster te vergroten en te verkleinen in elke richting.
Dank u, dat werkt als een treintje! Nooit eerder opgemerkt.

« Laatst bewerkt op: 2020/07/15, 15:12:50 door Paul Matthijsse »

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Reactie #9 Gepost op: 2020/07/13, 16:36:22 »
Misschien moeten we oude aangeleerde gewoonten weer afleren  =)
Ben mij nu aan het aanleren om in het venster met Alt + rechter muisknop ingedrukt houden met de muis het venster te vergroten en te verkleinen in elke richting.

Ik ben het niet helemaal met je eens Nahjo, om zo vrij te zijn. Enerzijds kun je natuurlijk een andere werkmethodiek aanleren, maar aan de andere kant is een computer voor mij een hulpmiddel dat dienend aan mij moet zijn. Ik vind het vreemd dat een ontwerper van een thema gaat bepalen hoe ik met een computer moet werken. Dat is voor mij hetzelfde als een architect een volledig transparante woning  zonder scheidingswanden zou ontwerpen en dat jij in je blote toedeledokie voor de hele buurt zichtbaar in de badkamer staat, alleen omdat die architect dat mooier  vindt.

Maar goed, ik heb - denk ik - de links van destijds terug gevonden en daar ga ik me eens in verdiepen. Voor de liefhebber:
https://wiki.xfce.org/howto/xfwm4_theme
https://sevkeifert.blogspot.com/2014/12/increase-window-border-size-in-xubuntu.html?m=1
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

nahjo

  • Gast
Re: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Reactie #10 Gepost op: 2020/07/13, 17:38:55 »
Beste Poj,
ik hoop dat je een eenvoudige methode kunt vinden om die grip rand te kunnen verbreden (of versmallen). Laat het weten en ik zal het direct invoeren want op intuïtie pak ik toch eerst de schermrand om te verplaatsen (ook Windows gewoonte).

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Reactie #11 Gepost op: 2020/07/14, 00:46:07 »
Beste Nahjo,

Na een avondje prutsen heb ik het systeem door en het is best wel leuk. Ik denk dat ik veel vragen nu kan beantwoorden.

Wat heb ik zelf gedaan:

Basisdocumentatie:
https://sevkeifert.blogspot.com/2014/12/increase-window-border-size-in-xubuntu.html?m=1
https://wiki.xfce.org/howto/xfwm4_theme
https://en.wikipedia.org/wiki/X_PixMap

De laatste is van belang om te begrijpen hoe de XPM files in elkaar zitten.

Zelf vond ik Daloa wel fijn om mee te werken wat betreft het pakken van de hoeken en randen. Voor het design vond ik GreyBird-dark het mooiste. Die heb ik ook voor mijn "Uiterlijk" ingesteld.

Stap 1:
Ik heb de map /usr/share/themes/Greybird-dark gekopieerd naar ~/.themes/Greybird-dark-thick.

Stap 2:
Uit de map /usr/shere/themes/Daloa/xfwm4 de volgende bestanden gekopieerd naar ~/.themes/Greybird-dark-thick/xfwm4:
bottom-active.xpm
bottom-inactive.xpm     
left-active.xpm   
left-inactive.xpm   
right-active.xpm   
right-inactive.xpm   
bottom-left-active.xpm
bottom-left-inactive.xpm   
bottom-right-active.xpm   
bottom-right-inactive.xpm

[bestanden vervangen]

Hiermee vervang je de active en inactive randen links, linksonder, onder, rechtsonder en rechts voor de randen met het thema Daloa.
Misschien moet je even de computer opnieuw opstarten, maar anders kun je nu bij Instellingen->Vensterbeheerder het thema Greybird-dark-thick zien staan en kiezen. Zoals je zult merken ziet het nu er een beetje raar uit. De zijranden sluiten niet mooi aan op de bovenrand en bij het actieve scherm zijn de zij- en onderranden blauw terwijl dat niet bij de bovenrand het geval is.

Maar hoe je dat aan moet passen schrijf ik morgen.

 
« Laatst bewerkt op: 2020/09/11, 21:43:17 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Reactie #12 Gepost op: 2020/07/14, 15:37:11 »
2de deel, het aanpassen van de XPM bestanden.

Dit stuk kostte me wat meer hoofdbrekens. Het eerste was de kleurcodering en het tweede de opbouw van de XPM bestanden. Maar laten we eerst kijken naar de opbouw van een bestand. Ik heb gekozen voor ~/.themes/Greybird-dark-thick/xfwm4/bottom-inactive.xpm (bestand openen in een tekstverwerker als mousepad):
/* XPM */
static char * bottom_inactive_xpm[] = {
"24 5 5 1",
"     c None",
"+    c #E0E0FF s inactive_hilight_1",
"@    c #A0A0FF s inactive_shadow_1",
"$    c #B0B0B0 s inactive_mid_2",
"#    c #C0C0C0 s inactive_color_2",
"########################",
"########################",
"########################",
"++++++++++++++++++++++++",
"@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@"};

Dit is de weergave van een stukje onderrand als het venster niet actief is. Als we bij regel 3 beginnen, dan staan er 4 getallen. Dit betekent dat het stukje rand wat wordt beschreven [24px breed][5px hoog][5 kleuren bevat][1 teken per pixel] is.

Vervolgens worden er 5 regels (dus regel 4 t/m 8) waarin een symbool aan een kleur wordt gekoppeld. Hier kom ik straks nog op terug. De spatie is gekoppeld aan "none" en geeft transparant weer.

En vervolgens een blok waarin weergegeven wordt welk pixel welke kleur moet krijgen. In dit geval moeten er 5 regels zijn  (5px hoog) en elke regel moet 24tekens breed zijn (excl de aanhalingstekens en komma's).

Kanttekening 1:
Voor een onderrand is de breedte van een XPM volgens mij niet van belang. Bij de Daloa is deze 24px breed, maar bijvoorbeeld bij de Greybird-dark is deze origineel maar 2px breed. Ik heb nog niet gemerkt dat een mindere breedte niet zou werken. De hoogte is in dit geval wel van belang.

Je zou het kunnen gebruiken om een repeterende versiering op de rand te kunnen maken. Zie bijlage waarin ik een paar pixels transparant heb gemaakt.  :D


Bij de zijranden gaat het dus juist dat de breedte wel van belang is, maar niet de hoogte. Maar dat lijkt me evident.

Bij de hoeken is de breedte en hoogte wel van belang.

Kanttekening 2:
De kleuren zijn opgebouwd uit een symbool, dan de c voor color, de hex code van de kleur en bij Daloa een s en een verwijzing naar een standaardkleur van het thema. Hier heb ik wat mee zitten worstelen, omdat ik niet heb kunnen vinden waar deze kleuren gedefinieerd worden. Wat ik heb gelezen zou het in de gtkrc bestand van het thema moeten staan. Voor Greybird-dark, het thema dat ik gebruik, heeft inderdaad een ~/.themes/Greybird-dark_thick/gtk-2.0/gtkrc. Helaas heb ik nog niet uitgevonden wat dan de standaardkleuren van het thema zijn. Het merkwaardige is dat in de XPM bestand van Greybird-dark de verwijzing naar het thema niet worden gebruikt, maar Daloa er wel gebruik van maakt. Waarschijnlijk om de vensters van Daloa beter bij een gekozen thema aan te laten sluiten.

In de volgende bijdrage zal ik in gaan op hoe ik het XPM bestand heb bewerkt.




« Laatst bewerkt op: 2020/07/14, 21:07:55 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Reactie #13 Gepost op: 2020/07/14, 16:03:01 »
3de deel, het bewerken van de XPM

Nu ik door had hoe het XPM bestand was opgebouwd kon ik het ook voor elkaar krijgen om de hoeken en de randen van ons eigen Greybird-dark-thick vensterthema netjes te laten aansluiten.

Hiervoor opende ik het bestand voor de linker bovenhoek van een actief venster ~/.themes/Greybird-dark_thick/xfwm4/top-left-active.xpm met mousepad:
/* XPM */
static char * top_left_active_xpm[] = {
"8 24 4 1",
"    c None",
".   c #6C6C6C",
"+   c #000000",
"@   c #3B3E3F",
"     ...",
"   ..+++",
"  .@@@@@",
" .@@@@@@",
" .@@@@@@",
".@@@@@@@",
".@@@@@@@",
".@@@@@@@",
".@@@@@@@",
".@@@@@@@",
".@@@@@@@",
".@@@@@@@",
".@@@@@@@",
".@@@@@@@",
".@@@@@@@",
".@@@@@@@",
".@@@@@@@",
".@@@@@@@",
".@@@@@@@",
".@@@@@@@",
".@@@@@@@",
".@@@@@@@",
".@@@@@@@",
".@@@@@@@"};

De hoek is 8px breed en 24px hoog. De spaties in de eerste regel van de code geven mooi de ronding van de hoek van het venster weer. Maar voor ons is de onderste regel van belang, die moet gaan aansluiten bij de linkerrand. De secret code is ".@@@@@@@", waar de "." staat voor een iets lichtere kleur grijs dan de "@".

Het bestand van de actieve linker rand is
/* XPM */
static char * left_active_xpm[] = {
"5 24 5 1",
"    c None",
"+   c #E0E0FF s active_hilight_1",
"@   c #A0A0FF s active_shadow_1",
"$   c #B0B0B0 s active_mid_2",
"#   c #C0C0C0 s active_color_2",
"@+###",
"@+###",
"@+###",
"@+###",
"@+###",
"@+###",
"@+###",
"@+###",
"@+###",
"@+###",
"@+###",
"@+###",
"@+###",
"@+###",
"@+###",
"@+###",
"@+###",
"@+###",
"@+###",
"@+###",
"@+###",
"@+###",
"@+###",
"@+###"};

En nu is het wat verwarrend, want de kleurcodes komen totaal niet overeen en de breedte van de rand in de hoek (8px) lijkt anders dan de breedte van de rand (5px). Dat laatste maakt niet uit.

We moeten er voor zorgen dat de "@" nu de kleur krijgt van de "." uit ons Greybird-dark bestand en de "+"en de "#" de kleur van "@ " uit het Greybird bestand.

De kleurcodes moeten dan als volgt worden:
...
"    c None",
"+   c #3B3E3F",
"@   c #6C6C6C",
"$   c #B0B0B0 s active_mid_2",
"#   c #3B3E3F",
...

Deze aanpassing - die met "sed" te automatiseren is - is ook nodig voor de alle bestanden die we uit Daloa hebben gekopieerd:
bottom-inactive.xpm     
left-active.xpm   
left-inactive.xpm   
right-active.xpm   
right-inactive.xpm   
bottom-left-active.xpm
bottom-left-inactive.xpm   
bottom-right-active.xpm   
bottom-right-inactive.xpm


Dat was het, ik hoop dat ik wat duidelijkheid heb kunnen verschaffen. Mochten er vragen zijn dan zijn  die vanzelfsprekend welkom.




« Laatst bewerkt op: 2020/07/14, 16:25:46 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Reactie #14 Gepost op: 2020/07/14, 16:33:08 »
Heb je toevallig een schermfoto van je aangepaste vensters (in het kader van Een beeld zegt meer dan duizend woorden)?

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Reactie #15 Gepost op: 2020/07/14, 16:37:08 »
U vraagt, wij draaien ;) zie bijlage
« Laatst bewerkt op: 2020/07/14, 16:38:41 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

nahjo

  • Gast
Re: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Reactie #16 Gepost op: 2020/07/14, 18:52:47 »
Goed bezig :)
Als ik het goed begrijp dan gaat het om het verbreden/verhogen van die rand .xpm bestanden van 1px naar 5px waarmee je dan de randen beter kan pakken.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Reactie #17 Gepost op: 2020/07/14, 18:56:14 »
Ook de hoeken worden breder zodat je doe kunt pakken. Eigenlijk wordt het pakken hetzelfde als bij het thema Dalia.

Als ik tijd heb zal ik vanavond nog de sed commando's uitschrijven.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

nahjo

  • Gast
Re: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Reactie #18 Gepost op: 2020/07/14, 20:03:53 »
Ook de hoeken worden breder zodat je doe kunt pakken. Eigenlijk wordt het pakken hetzelfde als bij het thema Dalia.

Als ik tijd heb zal ik vanavond nog de sed commando's uitschrijven.

Heb de /usr/share/themes/Greybird map gekopieerd naar ~/.local/share/themes/Greybird-spec
vervolgens de benodigde .xpm bestanden uit /usr/share/themes/default/xfwm4 gekopieerd in een tijdelijke map
in die 9 10 .xpm bestanden de kleur voor @ gewijzigd naar #939393
de 9 10 bestanden in de map ~/.local/share/themes/Greybird-spec/xfwm4 geplaatst

Vensterbeheerder gestart en het thema Greybird-spec gekozen. En het werkt :)

edit:
correcte opmerking van poj het zijn er 10
« Laatst bewerkt op: 2020/07/14, 21:27:22 door nahjo »

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Reactie #19 Gepost op: 2020/07/14, 20:53:52 »
@nahjo: Fijn dat het jou ook gelukt is! Al schrijf je dat je 9 bestanden hebt aangepast, maar volgens mijn telling zouden het er 10 moeten zijn.

Voor de liefhebber die geen zin heeft om alles zelf te doorlopen, in de bijlage de 10 bestanden die je bij Greybird-dark zou moeten vervangen, geheel gereed.
In de tweede bijlage de gehele inhoud van de map /Greybird-dark/xfwm4  ;)
« Laatst bewerkt op: 2020/07/14, 20:59:17 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Reactie #20 Gepost op: 2020/07/14, 22:16:10 »
U vraagt, wij draaien ;) zie bijlage
Dank u. Niet te zien zijn de bredere gripranden, maar ik geloof graag dat die aanwezig zijn.

Ben zelf ook al meerdere keren - door de jaren heen - aan de slag geweest om die onhebbelijkheid van vensters te veranderen, waarbij ik me altijd afvroeg waarom makers zoiets afleveren. Een venster dat slechts met moeite is te herschalen, is gewoonweg geen goed venster(thema). Maar omdat dat geen evident verhaal was (zie je eigen verhaal, nogal gecompliceerd), heb ik het er maar (meermalen) bij laten zitten. Een minder mooi thema kiezen waar dat herschalen wel gewoon werkt, is natuurlijk ook een oplossing.

Maar goed, ik hou het voorlopig maar op de Alt+linker/rechtermuis-methode, werkt prima.

Complimenten dat je dat hele verhaal openbaar hebt gemaakt, dat helpt anderen die tegen hetzelfde probleem aanlopen richting oplossing. [duim-up!]

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: "grips" aanpassen bij Greybird venster - Xubuntu 20.04
« Reactie #21 Gepost op: 2020/07/14, 22:40:13 »
@Paul: verschil is inderdaad nauwelijks te zien. Alleen als je springt van van Greybird-dar naar Greybird-dark-thick zie je een kleine sprong. En als je bijvoorbeeld kijkt op het plaatje dan zie je links en recht van de balk met logo en vensterbeheer een strookje dat er bij het originele thema niet zit.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.