Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Chrome wordt standaard in Ubuntu  (gelezen 11342 keer)

Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2011/06/16, 13:17:33 »
@asphyxia: Correctie: op Kubuntu zit Konqueror niet meer standaard sinds Rekonq erop is gekomen. Konqueror moet je nu handmatig installeren net als ieder ander stukje software dat er niet standaard op staat.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #26 Gepost op: 2011/06/16, 13:55:21 »
Bij MS mag je tenminste kiezen, waarom niet bij Ubuntu ???
Zoals je weet was dat geen keuze van MS zelf, maar is daartoe gedwongen door de EU, iets met misbruik van monopoliepositie en zo.

En een keuzescherm bij Ubuntu lijkt me een slecht idee. Ubuntu maakt, vind ik persoonlijk, zeer goede keuzes wat betreft de standaard apps. Het is ook zo dat áls Ubuntu (Canonical) besluit tot een andere app, men niet over één nacht ijs gaat en verwacht dat die app aan behoorlijk hoge eisen moet voldoen.

Dat zie je nu bv rondom Thunderbird die vanaf 11.10 ipv Evolution de standaard mail-client wordt. Er worden zeer veel aanpassingen gedaan zodanig dat die app goed past bij Ubuntu/GNOME/Unity: https://blueprints.launchpad.net/ubuntu/+spec/desktop-o-default-email-client

In die zin is het niet toevallig dat Chrome/Chromium de laatste tijd is gekomen met betere integratie met Unity: een globaal menu en voortgangsbalkjes in de Launcher, notificatie e.d.
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/06/chrome-12-brings-unity-global-menu-support-and-heres-how-to-enable-it/
http://www.webupd8.org/2011/02/chromify-osd-notifyosd-notifications.html
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/05/chromium-daily-adds-unity-progress-bar/

Edit. Laatste link toegevoegd over Chromium/Unity-integratie.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/16, 17:50:19 door markba »

Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #27 Gepost op: 2011/06/16, 14:02:47 »
Bij MS mag je tenminste kiezen, waarom niet bij Ubuntu ???
Zoals je weet was dat geen keuze van MS zelf, maar is daartoe gedwongen door de EU, iets met misbruik van monopoliepositie en zo.

En een keuzescherm bij Ubuntu lijkt me een slecht idee. Ubuntu maakt, vind ik persoonlijk, zeer goede keuzes wat betreft de standaard apps. Het is ook zo dat áls Ubuntu (Canonical) besluit tot een andere app, men niet over één nacht ijs gaat en verwacht dat die app aan behoorlijk hoge eisen moet voldoen.

Dat zie je nu bv rondom Thunderbird die vanaf 11.10 ipv Evolution de standaard mail-client wordt. Er worden zeer veel aanpassingen gedaan zodanig dat die app goed past bij Ubuntu/GNOME/Unity: https://blueprints.launchpad.net/ubuntu/+spec/desktop-o-default-email-client

In die zin is het niet toevallig dat Chrome/Chromium de laatste tijd is gekomen met betere integratie met Unity: een globaal menu en voortgangsbalkjes in de Launcher, notificatie e.d.
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/06/chrome-12-brings-unity-global-menu-support-and-heres-how-to-enable-it/
http://www.webupd8.org/2011/02/chromify-osd-notifyosd-notifications.html

Wel een interessante concurrentiestrijd, kan eigenlijk alleen maar in ons voordeel uitpakken :)

Offline EarthMind

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #28 Gepost op: 2011/06/16, 19:45:33 »
@EarthMind: Op browsergebied vind ik het anders een ander verhaal aangaande open source. Ik bedoel: Opera bijv. is een heerlijk browser en hij is closed source. En sowieso: welke van de tig browser wilde je dan in dat lijstjes zetten? Voor Linux zijn er meer browsers dan voor Windows. Om je even een voorbeeldlijstje te geven:

-Firefox
-Chrome/Chromium
-Konqueror
-Rekonq
-Midori
-Opera
-Links 2 (ja die heeft een GUI)
-Dillo
-Epiphany
-Netsurf
-Firefox Mobile (ja, die is er serieus)
-Eve

En dan zal ik er vast nog wat vergeten zijn. Natuurlijk zitten er een paar tussen die niet in dat keuzemenu hoeven gezien wat je ermee kan, maar het grootste gedeelte wat ik noemde is allemaal goed/bijna even goed qua features en comptabiliteit als Firefox en Chrome. De keuzelijst zou dan dus veel te lang worden.

Uiteraard de populairste browsers die meest geschikt zijn voor dagelijks gebruik laten opvallen door ze bijvoorbeeld bovenaan (of links) te plaatsen. Maar men hoeft niet per se het browserkeuzescherm van Microsoft na te apen. Men zou dit op een betere en misschien openbron-vriendelijke manier doen.
Geen Dropbox maar Wuala!

Offline EarthMind

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #29 Gepost op: 2011/06/16, 19:50:36 »
Bij MS mag je tenminste kiezen, waarom niet bij Ubuntu ???
Zoals je weet was dat geen keuze van MS zelf, maar is daartoe gedwongen door de EU, iets met misbruik van monopoliepositie en zo.

En een keuzescherm bij Ubuntu lijkt me een slecht idee. Ubuntu maakt, vind ik persoonlijk, zeer goede keuzes wat betreft de standaard apps. Het is ook zo dat áls Ubuntu (Canonical) besluit tot een andere app, men niet over één nacht ijs gaat en verwacht dat die app aan behoorlijk hoge eisen moet voldoen.

Dat zie je nu bv rondom Thunderbird die vanaf 11.10 ipv Evolution de standaard mail-client wordt. Er worden zeer veel aanpassingen gedaan zodanig dat die app goed past bij Ubuntu/GNOME/Unity: https://blueprints.launchpad.net/ubuntu/+spec/desktop-o-default-email-client

In die zin is het niet toevallig dat Chrome/Chromium de laatste tijd is gekomen met betere integratie met Unity: een globaal menu en voortgangsbalkjes in de Launcher, notificatie e.d.
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/06/chrome-12-brings-unity-global-menu-support-and-heres-how-to-enable-it/
http://www.webupd8.org/2011/02/chromify-osd-notifyosd-notifications.html
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/05/chromium-daily-adds-unity-progress-bar/

Edit. Laatste link toegevoegd over Chromium/Unity-integratie.

Linux gaat om de vrijheid van keuze, dus het is wat ironisch dat het initiatief van browser keuze niet van die kant komt. Hun keuze draait nog altijd om hun persoonlijk verkeur, niet die van de gebruiker. Terwijl ik liever Firefox en Opera gebruik, gebruiken andere liever Chrome. Het is dan ook gemakkelijker om vanaf het begin de keuze aan de gebruiker te geven.
Geen Dropbox maar Wuala!

Offline Tom

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #30 Gepost op: 2011/06/16, 20:04:46 »
Chromium = rechtsklik totaal verwijderen.
Firefox = rechtsklik installeren.
Dus keuze heb je genoeg vindt ik zelf.
Goed dan nog wat rommelen in je verborgen bestanden (mapjes) om de rest Chromium op te ruimen maar dat gaat ook snel.
Dan kun je toch niet verlangen dat ze nog zo een keuze scherm gaan inbouwen.
Ze hebben nog genoeg werk met Exodus. :D
« Laatst bewerkt op: 2011/06/16, 21:21:36 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #31 Gepost op: 2011/06/16, 20:54:33 »
ff herinneren; http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/re-software-must-have-welke-programma%27s-raad-jij-aan-voor-10-04-en-10-10/

er was toen geen rekening gehouden met de constante evolutie van browsers in het algemeen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #32 Gepost op: 2011/06/16, 21:08:40 »
Wanda je draait het om, je moet FF verwijderen en Chrome installeren. XD ;)

Offline Tom

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #33 Gepost op: 2011/06/16, 21:20:25 »
Heb het net nog eens na gelezen was best grappig ,waarom velen zich zo druk maakte in feite om niets.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Tom

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #34 Gepost op: 2011/06/16, 21:21:17 »
Wanda je draait het om, je moet FF verwijderen en Chrome installeren. XD ;)

Niks daarvan het ging daarom dat als Chromium standaard zou zijn ,en dat verchroomde ding mot ik niet. :D :D
« Laatst bewerkt op: 2011/06/16, 21:23:16 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #35 Gepost op: 2011/06/16, 22:21:26 »
Fijn hè Wanda dat we kunnen kiezen en we er niet aan vast zitten.


Offline Tom

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #36 Gepost op: 2011/06/16, 22:32:14 »
Zeker weten. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #37 Gepost op: 2011/06/16, 22:48:04 »
Een installatie MOET je de keuze laten van browser, in die zin blijf ik erbij dat Mint/Ubuntu/...., een gelijkaardige fout maken als Microsoft met hun IE.
Niet iedereen is meteen capabel om een standaardbrowser  te verwijderen en een nieuwe te installeren.

Maar ach, alles gaat zo snel tegenwoordig dat het uiteindelijk een nihil verhaal wordt; vandaag een hekel aan een lome FF, en morgen aan een crashende Chromium.

Ik herinner me aan de installatiediscs van Suse 9.0 dat je wél een keuze had, zelfs een keuze tussen Lilo en Grub. Het is per slot van rekening wel een haalbare kaart om de installeerder een vrije keuze te laten. (Zelfs voor een muziekspeler)

= Einde van het cd-rom tijdperk ? Ik hoop langzaam aan eigenlijk van wel; een DVD laat toch meer mogelijkheden.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #38 Gepost op: 2011/06/16, 23:50:49 »
Einde cd-rom. Denk dat dat nog niet zal gebeuren.
Wel zou keuze van het zelf samen stellen van je software pakket zeer mooi zijn.
Kun je nagaan als nieuwe gebruikers een lijst krijgen waaruit ze kunnen kiezen en ze zien dat het gratis is.
Nu zien ze Ubuntu maar wat het inhoud weten ze nog niet altijd.
Als ze software kunnen kiezen en de leveranciers moeten mensen motiveren om ze hun software te laten kiezen dan krijg je goede informatie met mooie software.

Al is het dat je het aan klikt en dat je na de installatie alles binnen krijgt via het software centrum.

Dat software centrum komt er trouwens strak uit te zien.
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/06/the-new-ubuntu-software-centre-mock-ups-hint-at-great-things-to-come/

Offline Tom

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #39 Gepost op: 2011/06/16, 23:58:41 »
Dat van Mint ziet er al strak uit inclusief beoordelingen. XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #40 Gepost op: 2011/06/16, 23:58:56 »
Gedwongen of niet, waar ik op doel , in MS hoef je niet eerst een browser te verwijderen om vervolgens  een andere browser te installeren, waarom kan dat bij open-software niet? Net zoals Evolution, zit ik niet op te wachten. Die keuze vrijheid die mis ik toch wel, bij Ubuntu, eerst verwideren wat je niet wilt, dan installeren wat je wel wilt. Maar ik stop er maar mee, dit is niet bedoeld om een discussie aan te gaan, wel om aan te geven dat het anders kan.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #41 Gepost op: 2011/06/17, 00:01:32 »
Gedwongen of niet, waar ik op doel , in MS hoef je niet eerst een browser te verwijderen om vervolgens  een andere browser te installeren, waarom kan dat bij open-software niet? Net zoals Evolution, zit ik niet op te wachten. Die keuze vrijheid die mis ik toch wel, bij Ubuntu, eerst verwideren wat je niet wilt, dan installeren wat je wel wilt. Maar ik stop er maar mee, dit is niet bedoeld om een discussie aan te gaan, wel om aan te geven dat het anders kan.
Wat is nu precies je probleem? Je kunt Firefox met een paar klikken verwijderen, hetzelfde geldt voor Evolution.

Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #42 Gepost op: 2011/06/17, 00:05:11 »
Ergens zit er wel wat in, maar veel meer keuze bij de installatie kan bij nieuwe gebruikers ook voor verwarring zorgen. FireFox of Chrome snappen ze nog wel maar OpenOffice vs LibreOffice bijvoorbeeld? Thunar vs Nautilus, Tilda vs Gnome-terminal etc. Je kan beter zorgen voor een goede set standaardprogramma's en dat doet Canonical best aardig vind ik.

Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #43 Gepost op: 2011/06/17, 00:12:19 »
Gedwongen of niet, waar ik op doel , in MS hoef je niet eerst een browser te verwijderen om vervolgens  een andere browser te installeren, waarom kan dat bij open-software niet? Net zoals Evolution, zit ik niet op te wachten. Die keuze vrijheid die mis ik toch wel, bij Ubuntu, eerst verwijderen wat je niet wilt, dan installeren wat je wel wilt. Maar ik stop er maar mee, dit is niet bedoeld om een discussie aan te gaan, wel om aan te geven dat het anders kan.
Wat is nu precies je probleem? Je kunt Firefox met een paar klikken verwijderen, hetzelfde geldt voor Evolution.
Met een paar klikken verwijderen, dat is mijn probleem. Zeker omdat MS netjes vraagt welke browser je wilt gebruiken, dat zouden meer OS'en moeten doen.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/17, 18:59:46 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #44 Gepost op: 2011/06/17, 00:23:25 »
Gedwongen of niet, waar ik op doel , in MS hoef je niet eerst een browser te verwijderen om vervolgens  een andere browser te installeren, waarom kan dat bij open-software niet?
Dat kan wel degelijk. Ik heb Firefox, Epiphany en Chromium gelijktijdig geïnstalleerd staan en kan met elk van hen surfen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #45 Gepost op: 2011/06/17, 04:50:59 »
Ergens zit er wel wat in, maar veel meer keuze bij de installatie kan bij nieuwe gebruikers ook voor verwarring zorgen. FireFox of Chrome snappen ze nog wel maar OpenOffice vs LibreOffice bijvoorbeeld? Thunar vs Nautilus, Tilda vs Gnome-terminal etc. Je kan beter zorgen voor een goede set standaardprogramma's en dat doet Canonical best aardig vind ik.

Hier heb je wel een heel goed punt.
Wij zijn wat beter bekend met wat er allemaal is en waaruit je kunt kiezen maar nieuwe gebruikers niet.
Browsers kennen ze van Windows maar de rest is meestal niet echt duidelijk.

Laat ze eerst maar de basis zien en dan hebben ze bij Ubuntu wel een goede basis.
Een andere Terminal of een ander office pakket kan altijd nog genomen worden maar met Libre office zitten ze eigenlijk al gelijk goed en de mail is zo aangepast.
Meestal doen ze die toch met Hotmail en zullen ze die eerst online bij houden.

Er is trouwens een Distro waarbij je een popup krijgt en waarbij je een browser kunt kiezen.
Ik denk dat, dat als keuze genoeg is en dat de andere dingen nou eenmaal bij de eerste installatie horen.
Als je de LTS draait dan hoef je eigenlijk om de 3 jaar dat maar aan te passen en al met al is het maar een paar minuten werk om Linux te installeren en aan te passen.


Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #46 Gepost op: 2011/06/17, 07:18:24 »
Einde cd-rom. Denk dat dat nog niet zal gebeuren.
Wel zou keuze van het zelf samen stellen van je software pakket zeer mooi zijn.
Kun je nagaan als nieuwe gebruikers een lijst krijgen waaruit ze kunnen kiezen en ze zien dat het gratis is.
Nu zien ze Ubuntu maar wat het inhoud weten ze nog niet altijd.
Als ze software kunnen kiezen en de leveranciers moeten mensen motiveren om ze hun software te laten kiezen dan krijg je goede informatie met mooie software.

Al is het dat je het aan klikt en dat je na de installatie alles binnen krijgt via het software centrum.

Dat software centrum komt er trouwens strak uit te zien.
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/06/the-new-ubuntu-software-centre-mock-ups-hint-at-great-things-to-come/


Mooi :o

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #47 Gepost op: 2011/06/17, 09:43:41 »
Ik heb gisteren voor iemand zijn nieuwe laptop voor een deel startklaar gemaakt: W7 draait nu, de recovery partity is geback-upped en binnenkort gaat Ubuntu ernaast gezet worden.

Gedurende het hele proces om W7 te installeren heb ik geen melding gezien die me de keuze geeft om een andere browser te installeren. Wil dat zeggen dat die laptop een jaar bij de levenrancier op de plank gelegen heeft of zo? (HP laptop).

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #48 Gepost op: 2011/06/17, 12:58:41 »
Gedurende het hele proces om W7 te installeren heb ik geen melding gezien die me de keuze geeft om een andere browser te installeren.

Vreemd. Want ook in Win7 zou dat schermpje moeten komen: http://windows.microsoft.com/en-gb/windows/what-is-the-browser-choice-update

Citaat
If you're using Windows XP, Windows Vista, or Windows 7, and you have your regional settings set to one of the following countries or regions, you’ll get the Browser Choice update through the Windows Update service:
Heb je ook alle updates binnengehaald? In XP krijg je dat schermpje pas bij het binnenhalen van de updates.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #49 Gepost op: 2011/06/17, 13:15:48 »
Hallo markba,

Ja, ik heb de updates binnen gehaald maar zowel na de installatie als na het ophalen van de updates heb ik geen keuzescherm gezien.
Op zich niet zo'n probleem, maar wel vreemd.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.