Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] traag als dikke str . . . . .  (gelezen 4429 keer)

Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #25 Gepost op: 2012/04/17, 23:44:42 »
Met grub opstarten komt error 15 (file missing), press key to continue, lijstje met oudere kernels 2 stapjes terug geeft error 16 (inconsistant file structure) en nog een stapje terug start wel op maar bere traag. Ik denk dus niet dat het iets te maken heeft met profiel instellingen

ubuntu 11.10
2 GB geheugen
cpu 2,66 GHz x 2 32 bit

Als ik via DE LIVE cd WERK, DAN DRAAIT ALLES LEKKER SOEPEL.

Bij schijfgereedschap probeer ik " bestands systeem controleren"  , maar dan treed een fout op omdat het apparaat bezet is. (device is mounted). Moet ik m eerst ontkoppelen ? . . .maar mn bestands systeem draait er op, dus kan dat wel ?


Het controleren van het bestandssysteem op je rootpartitie moet via de live-cd (of evt. een Linux-OS op een andere partitie). Je kan niet een partitie ontkoppelen waar je tegelijkertijd in werkt. Maar je hebt deze controle (fsck) toch al uitgevoerd? Tenminste dat maak ik op uit een eerder bericht in dit topic.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #26 Gepost op: 2012/04/17, 23:49:35 »
Er wordt niet voor niets aangegeven bij opstarten, dat er een error is. Er is waarschijnlijk een bestand beschadigd.
We kunnen nu lang en breed gaan zoeken, maar ik denk dat je sneller klaar bent als je de methode volgt, zoals aangegeven door DeBaas in antwoord #19. Met een kleine 2 uur is zoiets gefixt, en je pc loopt weer als een zonnetje.

Wellicht een tikkeltje onbevredigend, maar zoiets komt wel eens voor...
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #27 Gepost op: 2012/04/19, 09:48:24 »
Als ik bijvoorbeeld ook wat MP3 af speel, dan hapert de muziek soms als ik in ff naar een andere pagina klik.

Als door klik naar een andere site, dan duurt het vaak even voordat de links op die nieuwe pagina ook aanklikbaar worden

Als ik een bericht probeer te typen, dan is mijn typen vele malen sneller, dan wat er op het scherm verschijnt (en ik type niet snel)

Mijn home is behoorlijk groot en heb even geen oplossing om die elders op te slaan en een nieuwe installatie te doen, dus in 1e instantie wil ik voor  andere oplossingen gaan.

het bevreemd mij dat ik oudere kenrels gewist, heb op de 2 meest recente na, en er bij opstart toch een enorme keuze aan kernels is.

Er staat een rood 3hoekje rechts bovenin en als ik daar op klik geeft hij aan dat de updateinfo verouderd is en ik moet klikken op "updates controleren". Dat gedaan krijg ik de melding softwarebron info downloaden mislukt, controleer internet verbinding (dtails: W:Failed to fetch http://ppa.launchpad.net/prodoomman/qmlsaver/ubuntu/dists/oneiric/main/source/Sources  404  Not Found
, W:Failed to fetch http://ppa.launchpad.net/prodoomman/qmlsaver/ubuntu/dists/oneiric/main/binary-i386/Packages  404  Not Found
, E:Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used instead.
) . . .echter mn mail op halen gaat uitstekend en dit forum gaat ook nog steeds geweldig.

kan ik niet vanuit zoń oudere kernel een update doen of zo ?

« Laatst bewerkt op: 2012/04/19, 13:28:00 door rkerklaan »

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #28 Gepost op: 2012/04/20, 20:55:37 »
gparted plaatje voor Gijsbert #2

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #29 Gepost op: 2012/04/20, 20:56:07 »
Gparted plaatje voor Gijsbert #1

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #30 Gepost op: 2012/04/20, 21:11:16 »
softwarebronnen voor Gijsbert

Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #31 Gepost op: 2012/04/20, 22:21:48 »
Om maar met de laatste post te beginnen, tot hier klopt het http://ppa.launchpad.net/prodoomman/qmlsaver/ubuntu/dists/ maar dan is er geen map oneric. Op deze site http://ubuntu-tweak.com/source/prodoomman-qmlsaver/ staat het nog eens benadrukt Ubuntu Maverick and Natty only! Ik zou eerst deze twee regels verwijderen.
Je Ubuntu installatie beslaat een partitie, zou je Ubuntu opnieuw willen installeren, dan een back-up maken van de gegevens die je niet kwijt wilt.
Ook een mogelijkheid is om de partitie met Gparted in tweeën te delen, je home directory te verplaatsen naar  het grootste deel en vervolgens over de bestaande partitie te installeren.
BTW, heb je de recovery mode ook al uitgeprobeerd? Daarmee kan je de diverse zaken ook herstellen.

« Laatst bewerkt op: 2012/04/20, 22:30:55 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #32 Gepost op: 2012/04/23, 09:36:02 »
ubuntu@ubuntu:~$ sudo e2fsck -C0 -p -f -v /dev/sda1
Error reading block 85852602 (Attempt to read block from filesystem resulted in short read) while getting next inode from scan. 

/dev/sda1: UNEXPECTED INCONSISTENCY; RUN fsck MANUALLY.
   (i.e., without -a or -p options)
ubuntu@ubuntu:~$ sudo e2fsck -C0 -f -v /dev/sda1
e2fsck 1.41.14 (22-Dec-2010)
e2fsck: Attempt to read block from filesystem resulted in short read while trying to open /dev/sda1
Could this be a zero-length partition?
ubuntu@ubuntu:~$

Offline vanadium

  • Lid
Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #33 Gepost op: 2012/04/23, 13:17:47 »
Zelf ben ik bang dat mn hard disc het aan het begeven is of mn moederboard.
Dat eerste zou dus wel eens het geval kunnen zijn.
Bij je tweede commando lijkt hij zelfs de partitie niet te openen.

Het lijkt mij zo ernstig, dat een herformattering en herinstallatie aangewezen lijkt. Als het probleem dan na enige tijd opnieuw opduikt, dan is er wellicht inderdaad sprake van een hardwareprobleem.