Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Overzichtwebsite compatibiliteit van hardware met Ubuntu  (gelezen 1903 keer)

Offline force317

  • Lid
Overzichtwebsite compatibiliteit van hardware met Ubuntu
« Gepost op: 2010/01/30, 15:18:33 »
Is er zoiets als een website waar je eigenlijk voor allerhande hardware (laptops, netbooks, laser- en
netwerkprinters, scanners, routers, nas schijven, enz, enz ) bvb. via een rating systeem kan gaan kijken in
hoeverre een bepaalde hardwareaankoop 'safe' is als je met een Ubuntu - of daarop gebaseerd - Linux
OS werkt ? Zou werkelijk nuttig zijn als je de aankoop van nieuwe hardware overweegt.

Wine bvb. evalueert aldus softwarepakketten op hun mate van integratie in Wine.

En als het nog niet bestaat ... misschien een uitstekende toevoeging voor deze website ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Overzichtwebsite compatibiliteit van hardware met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/30, 15:23:09 »
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport/
Zoiets bedoel je?

Er is ook een beginnetje gemaakt op onze wiki, zoek maar even.
Maar ik denk dat de internationale site wat uitgebreider is.


Re: Overzichtwebsite compatibiliteit van hardware met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/30, 19:58:07 »
Google eens op Ubuntu HCL, er zijn verschillende websites die zo'n database bijhouden.

Offline force317

  • Lid
Re: Overzichtwebsite compatibiliteit van hardware met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/30, 20:33:37 »
Bedankt voor de uitermate nuttige informatie !

Het is natuurlijk uitzonderlijk belangrijk voor wie hardware aankoopt dat hij zo zeker mogelijk is
over de mogelijkheden om er Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu of een derivaat zoals Linux Mint erop te draaien.

Wat bvb. printers betreft is de aanwezigheid van zo perfekt mogelijk werkende drivers een must. En zijn er dan fabrikanten van printers, scanners, routers of whatever andere hardware die Linux support duidelijk
niet interesseert, dan mag dat hier zeker vermeldt worden, vind ik !

Het zal héél in ieder geval heel wat potentiële Ubuntu/Linux gebruikers het nodige vertrouwen geven de overstap te wagen indien zij zich eerst degelijk kunnen informeren.

Ik kan er zelf van meespreken. Kijk maar naar mijn eerdere berichten over mijn midden november verleden jaar aangekochte Compaq 615. De enige Linux distro die er op geinstalleerd geraakt is Linux Mint 8 amd64, maar dan ook zonder enig probleem. Prima distro hoor ! Maar met Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu 9.10 lukt het niet !

Ik wacht op de komst van Ubuntu 10.04 ...
 
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.