Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op smartphone en tablet  (gelezen 377 keer)

Ubuntu op smartphone en tablet
« Gepost op: 2014/04/08, 17:08:36 »
Ik heb wat vragen over Ubuntu op de smartphone en tablet. Ik heb me wat verdiept in deze materie (bv https://tweakers.net/nieuws/93347/canonical-kondigt-ubuntu-touch-dualboot-met-android-aan.html). Ik begrijp overigens dat concrete antwoorden eigenlijk (nog) niet mogelijk zijn, maar ik ben benieuwd naar wat meningen. De vragen dan :

1) Is het waarschijnlijk dat in de nabije toekomst de mogelijkheid bestaat om helemaal zelf het mobiele os van Ubuntu (Touch) op een smartphone/tablet te installeren. Dus geen dualboot met Android meer, maar bv je smartphone/tablet aan je pc koppelen en vanaf daar het mobiele os installeren, zodat je alles volledig naar je hand kunt zetten.

2) Indien voornoemde ooit mogelijk mocht blijken te zijn, zou dit dan voor de meeste smartphones/tablets gelden en niet voor slechts enkele specifieke exemplaren?

3) Zou het mogelijk kunnen zijn bij een mislukte installatie weer gewoon van voren af aan te kunnen beginnen, zonder dat je smartphone/tablet naar de knoppen is?

Tipje(?) : het zou m.i. mooi zijn wanneer er op de Releaseparty van 10 mei a.s. in Apeldoorn (ook) een presentatie over Ubuntu Touch zou worden gegeven. Kan me voorstellen dat meerdere Ubuntu-fans er vragen over hebben.

Ik begrijp dat er misschien wat glazen bollen aan te pas moeten komen, maar toch alvast bedankt ;)!
Een boek doet het altijd...

Re: Ubuntu op smartphone en tablet
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/08, 20:14:01 »
1 Op sommige toestellen wel.

2 Nee, alleen voor sommige toestellen, zoals de Nexus-serie of andere toestellen die opener zijn. Nuja, op minder open toestellen zal het ook kunnen maar dan kost het wel wat meer technische moeite en is het onofficieel.

3 Als je een officieel ondersteund toestel zoals de Nexus-serie gebruikt, dan wel.

Aangaande je tip: dat was de bedoeling ook. Zie het Release Party-topic in Promotie.

Re: Ubuntu op smartphone en tablet
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/09, 16:12:21 »
Waarom is het aantal devices eigenlijk zo beperkt? (Ik gok dat het weer eens met geld te maken heeft  =D)
Een boek doet het altijd...

Re: Ubuntu op smartphone en tablet
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/09, 20:16:46 »
Omdat het aantal voldoende open devices niet zo hoog is (hoewel dat deels opgelost wordt met libhybris van Jolla) en omdat ze een referentie willen hebben, om te demo'en en om ontwikkelaars op gang te helpen.

Er komen wel 2 Ubuntu-toestellen aan met Ubuntu dus voorgeïnstalleerd. Al weet ik niet wanneer die naar Nederland komen, dat is nog niet bekend.