Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup procedure in terminal window.  (gelezen 1229 keer)

Offline Kurt DM

  • Lid
Backup procedure in terminal window.
« Gepost op: 2017/04/25, 15:33:20 »
Ik heb reeds een 4-tal jaar een backup procedure lopen rond rsync , die met anacrontab wekelijks opgestart wordt en die vraagt om een usb stick in te steken waarna de backup loopt. Dit werkt goed op Ubuntu 12.04. De procedure had ik ook achter een zelfgemaakt icoon gestoken op mijn bureaublad. Dubbelklikken op dat icoon gaf een popup met de vragen "editeren" (in mijn geval met gedit) of "run". Dit was erg makkelijk om even de procedure te testen of aan te passen. Wanneer ik nu (na installatie van Ubuntu 16.04) op het backup icoon dubbeklik kom ik automatisch in gedit. De optie "run" is er blijkbaar niet meer en ik kom dus onmiddellijk in de editor . Weten jullie of en hoe ik dit gedrag terug kan aanpassen naar de vroegere keuzemogelijkheden?

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Backup procedure in terminal window.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/25, 15:41:21 »
Oeps om volledig te zijn : de "run" was "run in terminal window" wat erg handig was om te zien wat er gebeurt als men "handmatig" de procedure startte.

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Backup procedure in terminal window.
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/25, 16:14:34 »
Heb de oplossing gevonden. Je moet bij nautilus in "bewerken"  "voorkeuren" "uitvoerbare bestanden" aanklikken dat hij moet vragen vooraleer een uitvoerbaar bestand te starten.