Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: openen terminal veroorzaakt herstart xserver  (gelezen 1394 keer)

openen terminal veroorzaakt herstart xserver
« Gepost op: 2007/10/21, 13:52:38 »
Hay,
Zoals in het onderwerp vermeld; als ik een terminal wil openen gebeurt er niks en de xserver herstart.
Wat gebeurt hier ??
(xubuntu 7.10)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

openen terminal veroorzaakt herstart xserver
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/21, 14:05:58 »
sorry, misschien wat weinig informatie. Even verwijzen naar m'n vorig berichtje.
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/16274
Ik heb die voodoo verwijderd en gebruik nu de graf. kaart alleen. Heb de xserver terug laten configureren. Alles werkt nu wel, alleen de terminal veroorzaakt blijkbaar een fatale fout.
Iemand een idee :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

openen terminal veroorzaakt herstart xserver
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/21, 17:53:29 »
Echt niemand een idee?
Heb ondertussen een herinstall gedaan met behoud van /home. Fout met terminal blijft. Blijkbaar zit het in m'n instellingen in /home, maar waar ??
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
openen terminal veroorzaakt herstart xserver
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/21, 18:26:00 »
Heb je toevallig iets in je terminal venster gebruikt als, doorschijnen of lettertype verandering. (als dat kan in xfce)

openen terminal veroorzaakt herstart xserver
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/21, 20:08:28 »
Citaat van: raggar
Heb je toevallig iets in je terminal venster gebruikt als, doorschijnen of lettertype verandering. (als dat kan in xfce)
ja; inderdaad. Heeft dat er iets mee te maken denk je ?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline visser

  • Lid
openen terminal veroorzaakt herstart xserver
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/21, 20:10:49 »
Ik heb gisteren xubuntu gutsy geinstalleerd, en ik had ook hetzelfde probleem met de terminal. Iedere keer moest ik terug aanmelden. Het is nu opgelost bij mij maar het probleem is dat ik de reden niet weet. 2 dingen heb ik gedaan maar ik weet niet welke verantwoordelijk was voor de oplossing. Na enkele malen terug te moeten aanmelden,verdween het panel van mijn bureaublad. Door gewoon Alt F2 (xfce4-panel) in te geven kreeg ik mijn panel en menu's terug. Om te voorkomen dat ik dit telkemale zou moeten doen, heb ik "xfce4-panel" automatisch laten opstarten. Hierna moest ik nog vanalles installeren via synaptic. Nu door tijdens iets te installeren in synaptic op "details" te klikken kreeg ik mijne terminal terug. Sindsdien kan ik de terminal gewoon gebruiken.
Eigenlijk is het bij mij door stom toeval opgelost geraakt.

openen terminal veroorzaakt herstart xserver
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/21, 20:34:02 »
Citaat van: visser
Ik heb gisteren xubuntu gutsy geinstalleerd, en ik had ook hetzelfde probleem met de terminal. Iedere keer moest ik terug aanmelden. Het is nu opgelost bij mij maar het probleem is dat ik de reden niet weet. 2 dingen heb ik gedaan maar ik weet niet welke verantwoordelijk was voor de oplossing. Na enkele malen terug te moeten aanmelden,verdween het panel van mijn bureaublad. Door gewoon Alt F2 (xfce4-panel) in te geven kreeg ik mijn panel en menu's terug. Om te voorkomen dat ik dit telkemale zou moeten doen, heb ik "xfce4-panel" automatisch laten opstarten. Hierna moest ik nog vanalles installeren via synaptic. Nu door tijdens iets te installeren in synaptic op "details" te klikken kreeg ik mijne terminal terug. Sindsdien kan ik de terminal gewoon gebruiken.
Eigenlijk is het bij mij door stom toeval opgelost geraakt.
das nu 't beste bewijs dat een beetje geluk altijd meespeelt :lol:
 Maar daarmee is mijn probleem nog niet opgelost. Heb die ouwe pc even aan de kant gezet. Zal morgen jouw strrategie eens proberen. Ondertussen iemand misschien nog andere oplossingen :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
openen terminal veroorzaakt herstart xserver
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/21, 20:54:26 »
in je home map staan allemaal verborgen bestanden, deze beginnen met een .  Je kunt die mappen zichtbaar maken (in Ubuntu) met ctrl + h Daarin staat jouw specifieke configuratie voor onder andere de terminal. Je kunt proberen een bepaalde map waarvan je denkt dat deze de xcfe config bevat even te hernoemen naar iets anders en dan opnieuw opstarten. Er wordt dan vanzelf een nieuwe map aangemaakt met de default configuratie.

Zo kun je er achter komen welke map dit veroorzaakt.  Mocht je het terug willen, gewoon de oude map de oude naam geven en over de nieuwe map heen laten schrijven.

openen terminal veroorzaakt herstart xserver
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/22, 13:23:48 »
Bedankt.
Ga ik zo eens proberen :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

openen terminal veroorzaakt herstart xserver
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/22, 17:30:56 »
volledige herinstall en /home ook geformateerd. Probleem van terminal blijft.
Onverklaarbaar :( :(
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

openen terminal veroorzaakt herstart xserver
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/22, 19:22:01 »
Hay,
Blijkbaar is er niemand die mij hier vooruit kan helpen :)
Vermits / en /home geformateerd zijn en de terminal fout zich blijft herhalen kan ik maar 2 conclusies trekken :
- de cd bevat een fout en moet opnieuw geschreven worden.
- er is een bug geslopen in xubuntu 7.10
Hierdoor ben ik niet meer zo gebrand om gutsy op m'n andere systemen te installeren :(
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
openen terminal veroorzaakt herstart xserver
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/23, 00:26:34 »
kijk launchpad eens na op een vergelijkbare bug. Dan kom je meer te weten, misschien ook een oplossing.

Wat voor ene pc geld hoeft natuurlijk niet voor de andere te gelden ;)

Offline visser

  • Lid
openen terminal veroorzaakt herstart xserver
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/23, 08:49:58 »
Staat je kleurendiepte nog op 24? Zo ja zet dat eens op 16 daarna x herstarten, en probeer dan nog eens. Ik heb eens rondgegoogeld en blijkbaar kwam dit probleem in feisty in sommige gevallen ook al voor.
http://tillamookrage.blogspot.com/2007/09/xfce-terminal-crash-fix.html
Ik zelf heb ook mijn kleurendiepte veranderd en dit zou bij mij wel eens de reden kunnen geweest zijn dat het bij mij toen wel terug ging.


openen terminal veroorzaakt herstart xserver
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/23, 18:26:33 »
Citaat van: visser
Staat je kleurendiepte nog op 24? Zo ja zet dat eens op 16 daarna x herstarten, en probeer dan nog eens. Ik heb eens rondgegoogeld en blijkbaar kwam dit probleem in feisty in sommige gevallen ook al voor.
http://tillamookrage.blogspot.com/2007/09/xfce-terminal-crash-fix.html
Ik zelf heb ook mijn kleurendiepte veranderd en dit zou bij mij wel eens de reden kunnen geweest zijn dat het bij mij toen wel terug ging.
:lol:
okay, geslaagd. Heb xfce-terminal. Zoals in je link : colordepth veranderd naar 16 i.p.v. 24
Is dit nu een bug of ligt dit aan de tamelijke verouderde hardware ( graf.kaart) op dit systeem ?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

openen terminal veroorzaakt herstart xserver
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/23, 18:29:12 »
Nog een vraagje.
Komt dit probleem enkel bij xubuntu voor of zijn er ook meldingen van ubuntu 7.10
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline visser

  • Lid
openen terminal veroorzaakt herstart xserver
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/25, 10:27:50 »
Het is een bug van xfce-terminal in combinatie met oude hardware.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xfce4-terminal/+bug/114124

Dat dit in ubuntu ook voorkomt, denk ik niet omdat wanneer je de gnome terminal installeert in xubuntu het probleem ook opgelost is.

openen terminal veroorzaakt herstart xserver
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/25, 11:39:42 »
Ik begrijp het. In je link is er ook sprake van dezelfde bug in xubuntu feisty. Heb echter nooit feisty gedraaid op dat systeem, er stond Edgy op
Volgens jou is er dus in ubuntu geen gelijkaardige bug en kan je 't op 2 manieren oplossen :
-colordepth naar 16 (heb ik gedaan) of,
-gnome2 terminal installereen
Zou deze bug nog gecorrigeerd werden met een update in xubuntu  ?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk