Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Commando om je resolutie aan te passen  (gelezen 1700 keer)

Offline Nico

  • Lid
Commando om je resolutie aan te passen
« Gepost op: 2007/02/10, 20:53:45 »
Hallo,

Zonet, na het installeren van een nieuw splash screen, kreeg mijn beeldscherm kuren. Ik kreeg een venstertje (van mijn scherm zelf) dat zei: "Resolution not fit for Samsung 710v TFT. Optimal resolution: 1280x1024". Als dat venster verdwijnt, springt de pc terug naar mijn aanmeldscherm.

Het rare is dat 1280x1024 mijn gewone resolutie is, dus ik heb niks veranderd. Maar het kan natuurlijk altijd, na dat splash screen.

Ik heb al ontdekt dat er een speciale commando-interface is voor als je niet meer normaal in Ubuntu geraakt. Kan iemand mij dus het commando geven om je resolutie te veranderen? Als dat bestaat? Of is er een andere oplossing?

Bedankt!

PS: ik heb Ubuntu 6.06 Dapper...
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Commando om je resolutie aan te passen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/10, 20:56:02 »
opstarten in herstelmodus
dan:
dpkg-reconfigure xserver-xorg

In de vragenriedel GEEN ENKELE eigen keuze maken, dat geeft beste gevolg (foutje in progje)
Na de vragenriedel:
reboot

Offline Nico

  • Lid
Commando om je resolutie aan te passen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/10, 21:53:43 »
Het helpt niet... Nu spring ik niet meer terug naar een aanmeldscherm, maar blijft die kader staan.

Nu ja, Ubuntu is maar pas geïnstalleerd, en ik heb er niet al teveel extra zooi opgezet. Is een clean install mss niet beter op zijn plaats?
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Commando om je resolutie aan te passen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/10, 21:55:53 »
Proberen waard. Blijft het behelpen, overweeg dan eens een versiewissel: 6.10 i.p.v. 6.06.
Hier kun je 6.10 halen: ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/edgy/ubuntu-6.10-desktop-i386.iso

Offline Nico

  • Lid
Commando om je resolutie aan te passen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/10, 22:09:06 »
Het probleem zal wel gwn ergens in deze Ubuntu-installatie zitten, want Windows heeft het probleem niet. Wss is een clean install wel genoeg. Wel drastisch, maar ik geef tenminste de hele Linux-zooi niet op na een paar problemen (die ik al meer dan genoeg heb gehad de laatste tijd ;)) en dat is ook al een positief punt :P

PS: is er een mogelijkheid om nog in de bestanden van Ubuntu te raken? Ik zou graag het GRUB-configuratiebestand bijhouden, want dat heb ik zonet volledig naar wens aangepast.
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Commando om je resolutie aan te passen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/10, 22:11:25 »
Citaat van: Snobke
Het probleem zal wel gwn ergens in deze Ubuntu-installatie zitten, want Windows heeft het probleem niet. Wss is een clean install wel genoeg. Wel drastisch, maar ik geef tenminste de hele Linux-zooi niet op na een paar problemen (die ik al meer dan genoeg heb gehad de laatste tijd ;)) en dat is ook al een positief punt :P
Goed zo! Gewoon ff doorzettenn, het is de moeite waard. Er is een steile "leercurve" van een paar weken. Daarna is het meeste gesneden koek. En kun je minzaam glimlachen wanneer mensen beginnen te pralen met hun nieuwe Vista....   :-)

Offline Nico

  • Lid
Commando om je resolutie aan te passen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/10, 22:28:47 »
En dan ga ik jullie niet meer voor het minste lastig vallen :D
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Commando om je resolutie aan te passen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/10, 22:55:18 »
Vraag gerust, we vinden het leuk om te helpen. Overigens: ik zag in je "posthistorie", dat je afgelopen zomer ook al eens aan Ubuntu hebt geroken. Doet me denken aan mijn eigen begin met Ubuntu: een korte kennismaking in oktober 2005, daarna ruim een half jaar niks (snel terug naar Windows), en toen pas de serieuze duik in Linux, eind juli 2006.

Offline Nico

  • Lid
Commando om je resolutie aan te passen
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/10, 23:12:00 »
De reden dat ik een hele tijd niks meer heb gedaan in Ubuntu, is omdat ik het eerst niet durfde te installeren op mijn goeie pc, dus het maar op een Pentium 3 gedaan. Maar daar kwam bij dat ik dan elke keer dat ik met Ubuntu wou werken, de pc moest afkoppelen en de Pentium 3 aankoppelen. Achteraf terug andersom natuurlijk. Daar kwam bij dat je dan ook niet ten volle gebruik kunt maken van Ubuntu, een Pentium 3 is nl. te traag deze tijd ;)

Maar na wat researcb gedaan te hebben blijkt een dual boot totaal geen kwaad te kunnen, en begon ik het zaakje meer en meer te vertrouwen :P zeker toen ik las dat het stabieler was, en dat je je NTFS-partities nog steeds kunt benaderen. En dat is handig voor als Windows nog eens kuren krijgt (wat geregeld gebeurt, maar dat weet je ook wel :)).

Ook volg ik Informaticabeheer en gaan we mss binnenkort met Linux werken (maar dat zal dan Mandriva zijn). Maar ik ben iemand die altijd alles op voorhand al wilt weten :P

Citaat van: pjotr123
En kun je minzaam glimlachen wanneer mensen beginnen te pralen met hun nieuwe Vista....   :-)
Ach ja, dat zal de eeuwige oorlog blijven hé... Het probleem is dat Microsoft de monopolie in handen heeft, en dus de meeste gebruikers niet anders kunnen dan Windows te gebruiken om software op te installeren. Gelukkig maar dat Linux stilaan aan het groeien is. Vorige week nog heb ik een artikel gelezen dat in België het gebruikersaantal van Linux is gestegen van 3% naar 7%. Maar zelfs een doorgewinterde Linux-er houdt meestal nog steeds een Windows-installatie achter de hand. Net als ik...
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Offline Soul-Sing

  • Lid
Commando om je resolutie aan te passen
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/11, 09:59:02 »
Citaat
Gelukkig maar dat Linux stilaan aan het groeien is. Vorige week nog heb ik een artikel gelezen dat in België het gebruikersaantal van Linux is gestegen van 3% naar 7%.
hoi , is het voor u nog na te gaan welk artikel/bron met deze cijfers komt?
ik zou dat erg graag willen weten.:)

gr leon

Offline Nico

  • Lid
Commando om je resolutie aan te passen
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/11, 11:06:10 »
Spijtig genoeg heb ik dat bij een vriend gelezen, en heb ik zelf het boekje niet meer bij mij liggen :(
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum