Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Prullenbak root / trash van root - Legen  (gelezen 6742 keer)

Prullenbak root / trash van root - Legen
« Gepost op: 2010/01/30, 20:35:41 »
Beste mensen, even gekeken op het forum, maar kom na wat gepruts niet verder. Het volgende: Vanwege intern netwerk komen er wel eens wat bestanden op een andere machine waarbij de rechten van de normale gebruiker niet toereikend zijn om ze te verwijderen. Ik deed dan even 'gksudo nautilus' en verwijderde de bestanden. naar nu blijkt kom de benodigde ruimte niet vrij door als gewone gebruiker de prullenbak te legen en begrijp ik dat root een aparte prullenbak heeft. Ik mag daar echter niet in kijken.

Hoe kan ik (in 9.10) de prullenbak van de root leegkrijgen. Als ik als sudo nautilus inlog mag ik toch de trash niet zien.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Prullenbak root / trash van root - Legen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/30, 20:54:18 »
Je zal /root/.local/share/Trash/files moeten legen.

Re: Prullenbak root / trash van root - Legen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/30, 20:59:09 »
Je zal /root/.local/share/Trash/files moeten legen.
Hallo Thijsg - He inderdaad, daar zie ik die bestanden. maar als ik ze verwijder komen ze terug met een 2 erachter. Als dat bestand verwijder verwijder komt er 2.2 achter etc. Hoe krijg ik /root/.local/share/Trash/files leeg?

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Prullenbak root / trash van root - Legen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/30, 21:05:18 »
Ik verwijder zelf altijd de hele map Trash. Nooit problemen mee gehad. Ik weet niet of dit de voorgeschreven manier is, maar het werkt.

Offline timosha

  • Lid
Re: Prullenbak root / trash van root - Legen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/30, 21:11:24 »
in een terminal:
sudo passwd
tweemaal een paswoord ingeven

Inloggen als root met ingegeven paswoord en de prullenbak leegmaken.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Thijsg

  • Lid
Re: Prullenbak root / trash van root - Legen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/30, 21:20:25 »
in een terminal:
sudo passwd
tweemaal een paswoord ingeven

Inloggen als root met ingegeven paswoord en de prullenbak leegmaken.
Inloggen als root is niet aan te bevelen. Dit is een van de redenen waarom Windows zo gevoelig is voor virussen.

De manier van Schredders (gksu nautilus, bestanden verwijderen, nautilus afsluiten) is veiliger dan als root inloggen.

Offline timosha

  • Lid
Re: Prullenbak root / trash van root - Legen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/30, 21:28:07 »
in een terminal:
sudo passwd
tweemaal een paswoord ingeven

Inloggen als root met ingegeven paswoord en de prullenbak leegmaken.
Inloggen als root is niet aan te bevelen. Dit is een van de redenen waarom Windows zo gevoelig is voor virussen.

De manier van Schredders (gksu nautilus, bestanden verwijderen, nautilus afsluiten) is veiliger dan als root inloggen.

Leg het verschil eens uit ?
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Thijsg

  • Lid
Re: Prullenbak root / trash van root - Legen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/30, 21:36:06 »
in een terminal:
sudo passwd
tweemaal een paswoord ingeven

Inloggen als root met ingegeven paswoord en de prullenbak leegmaken.
Inloggen als root is niet aan te bevelen. Dit is een van de redenen waarom Windows zo gevoelig is voor virussen.

De manier van Schredders (gksu nautilus, bestanden verwijderen, nautilus afsluiten) is veiliger dan als root inloggen.

Leg het verschil eens uit ?
De root is de baas van de hele computer en kan dus ook alles veranderen of verwijderen. Alle mappen behalve /home zijn het terrein van "de computer". De gebruiker hoeft daar bij normaal gebruik nooit in te graven. Inloggen als root is dus bijna overbodig.

Mocht het ooit een keer nodig zijn: je logt in als root, waardoor je opeens alles kan. Dit kan eigenlijk alleen maar slecht aflopen. Bij de verwijdering van welk teksbestandje dan ook ligt het systeem in de soep. De veiligste manier is om één taak uit te voeren als root. Zo blijf je op andere gebieden een gewone gebruiker, waardoor je niets engs kan doen. Dit is een probleem dat vooral bij nieuwelingen belangrijk is, maar "sudo ..." of "gksu ..." is zo handig, waardoor het voor ervaren gebruikers bijna nooit nodig is om als root in te loggen.

Offline timosha

  • Lid
Re: Prullenbak root / trash van root - Legen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/30, 21:40:05 »
En als de originele poster "gksu nautilus" gebruikt kan hij toch evenveel verwijderen als bij het inloggen als root. Hij kan dan toch ook elk tekstbestandje verwijderen.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Thijsg

  • Lid
Re: Prullenbak root / trash van root - Legen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/30, 21:49:18 »
En als de originele poster "gksu nautilus" gebruikt kan hij toch evenveel verwijderen als bij het inloggen als root. Hij kan dan toch ook elk tekstbestandje verwijderen.
Inderdaad, maar Schredders kan niet bestandjes verwijderen en tegelijk onbewust kwaadaardige software installeren. Bij inloggen als root gebeurt dit in het ergste geval allemaal tegelijk.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Prullenbak root / trash van root - Legen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/30, 22:05:54 »
Probeer dit eens:
sudo rm -rf ~/.local/share/Trash/files/*

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Prullenbak root / trash van root - Legen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/30, 22:13:16 »
Probeer dit eens:
sudo rm -rf ~/.local/share/Trash/files/*
Dit pas als alles wat je ervoor geprobeerd hebt gefaald heeft. De combinatie "rm -rf" is zeer gevaarlijk. Link Laten we even wachten tot Schredders terugkomt om te melden of het is gelukt.

Re: Prullenbak root / trash van root - Legen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/30, 22:23:06 »
Probeer dit eens:
sudo rm -rf ~/.local/share/Trash/files/*

Kan het zijn dat dit commando zijn werk doet zonder dat er verder wat gemeld wordt? Ik voerde het in en daarna kwam de cursor weer in de terminal. (Het wachtwoord had ik eerder al ingevoerd)

Re: Prullenbak root / trash van root - Legen
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/30, 22:28:31 »
Probeer dit eens:
sudo rm -rf ~/.local/share/Trash/files/*
Dit pas als alles wat je ervoor geprobeerd hebt gefaald heeft. De combinatie "rm -rf" is zeer gevaarlijk. Link Laten we even wachten tot Schredders terugkomt om te melden of het is gelukt.

Op een machine heb ik eerst een accountwachtwoord voor root gemaakt en zo mijn prullenmand geleegd.
Op een tweede machine kon hij de  /root/.local/share/Trash/files niet vinden (???? is ook een 9.10) en deed ik sudo rm -rf ~/.local/share/Trash/files/*, maar daar kreeg ik dus verder geen melding over. (Was vergeten wat de oorspronkelijke schijfvulling was op die andere machine)


Offline Thijsg

  • Lid
Re: Prullenbak root / trash van root - Legen
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/30, 22:44:48 »
Bij verwijderen komt er geen boodschap in de terminal. Je komt meteen in de volgende regel.

Als de map /root/.local/share/Trash/files niet bestaat zal er vermoedelijk geen prullenbak van root zijn.

Re: Prullenbak root / trash van root - Legen
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/30, 22:51:26 »
Citaat
Bij verwijderen komt er geen boodschap in de terminal. Je komt meteen in de volgende regel.

Als men bij het rm-commando de -i optie gebruikt wordt er eerst om bevestiging gevraagd of je de verwijdering wel degelijk wil uitvoeren. Dat is omwille van de veiligheid aangeraden, zo kan je niet onnadenkend iets verwijderen omdat je eerst moet bevestigen. Dit wordt trouwens in veel handleidingen ook aangeraden.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline timosha

  • Lid
Re: Prullenbak root / trash van root - Legen
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/30, 23:14:07 »
Probeer dit eens:
sudo rm -rf ~/.local/share/Trash/files/*
Dit pas als alles wat je ervoor geprobeerd hebt gefaald heeft. De combinatie "rm -rf" is zeer gevaarlijk. Link Laten we even wachten tot Schredders terugkomt om te melden of het is gelukt.

Zullen we deze draad maar op slot doen? Het zou niet prettig zijn als er iemand in levensgevaar komt door een prullenbak te leggen  :o
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Thijsg

  • Lid
Re: Prullenbak root / trash van root - Legen
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/30, 23:19:12 »
Probeer dit eens:
sudo rm -rf ~/.local/share/Trash/files/*
Dit pas als alles wat je ervoor geprobeerd hebt gefaald heeft. De combinatie "rm -rf" is zeer gevaarlijk. Link Laten we even wachten tot Schredders terugkomt om te melden of het is gelukt.

Zullen we deze draad maar op slot doen? Het zou niet prettig zijn als er iemand in levensgevaar komt door een prullenbak te leggen  :o

Er staat duidelijk genoeg bij dat het gevaarlijk is. Verder moet iedereen hier zijn/haar zegje kunnen doen. Om die reden houd ik niet van slotjes.

Offline timosha

  • Lid
Re: Prullenbak root / trash van root - Legen
« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/30, 23:25:03 »
Probeer dit eens:
sudo rm -rf ~/.local/share/Trash/files/*
Dit pas als alles wat je ervoor geprobeerd hebt gefaald heeft. De combinatie "rm -rf" is zeer gevaarlijk. Link Laten we even wachten tot Schredders terugkomt om te melden of het is gelukt.

Zullen we deze draad maar op slot doen? Het zou niet prettig zijn als er iemand in levensgevaar komt door een prullenbak te leggen  :o

Er staat duidelijk genoeg bij dat het gevaarlijk is. Verder moet iedereen hier zijn/haar zegje kunnen doen. Om die reden houd ik niet van slotjes.

"Gij zult den armen mensch behoeden ende vrijwaeren van ongeluk ende calamiteyten" Timosha 1:1
« Laatst bewerkt op: 2010/01/30, 23:28:07 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Prullenbak root / trash van root - Legen
« Reactie #19 Gepost op: 2010/01/31, 12:18:05 »
Prullenbak “Root” legen.
Start Nautilus op met Root-rechten. Alt+F2, gksu nautilus
Zorg er voor dat de verborgen bestanden zichtbaar zijn, Ctrl+H.
Ga in het linker venster naar bestandssysteem, in het rechter venster naar home.
Als de prullenbak gevuld is staat daar “.trash-0/files”. Deze kan geleegd worden met de toetscombinatie shift+Del. De verwijderde bestanden komen dan niet weer in de prullenbak terecht.

Offline John K

  • Lid
Re: Prullenbak root / trash van root - Legen
« Reactie #20 Gepost op: 2013/02/22, 15:18:01 »
De enige manier, thx!