Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aanlog alleen op het verkeerde scherm mogelijk  (gelezen 971 keer)

Offline zdkdick

  • Lid
Aanlog alleen op het verkeerde scherm mogelijk
« Gepost op: 2019/02/09, 16:40:33 »
Ik heb een DVI naar HDMI kabel maar mijn smartTV en een VGA naar mijn gewone scherm.
Bij eerdere installaties kon ik met de muis te zoeken toch het inlogscherm krijgen.

Nu Bionic Beaver geinstalleerd en aanlog moet via de smart TV, heel irritant.
Ook al heb ik een enkel scherm gekozen in schermen als beeldschermmodus,
dan moet je toch eerst de smartTV aan zetten en na aanlog wordt het beeld uitgeschakeld.
Voor gebruikerswissel moet toch weer op de smartTV zijn.

Hoe kom ik bij de master grafische instelling van het inlogscherm?
Vroeger en nu ook opnieuw gezocht naar hoe het opstart proces werkt en gekeken naar: X11,  init, rc en xdg
Wie kan mij daar verder mee helpen?

In gpu-manager.log vond ik:

Found "/dev/dri/card0", driven by "i915"
output 0:
   card0-HDMI-A-1
output 1:
   card0-VGA-1
Number of connected outputs for /dev/dri/card0: 2
Does it require offloading? yes
last cards number = 1

b.v.d. Dick

Offline vanadium

  • Lid
Re: Aanlog alleen op het verkeerde scherm mogelijk
« Reactie #1 Gepost op: 2019/02/12, 09:39:32 »
In een ander draadje is al een gelijkaardig probleem voorgekomen. Het lijkt niet evident dit eenvoudig aan te passen. In de "oplossing" waar in dat andere draadje werd gelinkt, wordt eerst een aanpassing doorgevoerd in je persoonlijke monitorconfiguratie,  ~/.config/monitors.xml. Het komt erop neer " <primary>no</primary>" aan te passen naar "<primary>yes</primary>" voor die monitor waar je het inlogscherm wil, en er dan elders in bet bestand voor je TV "<primary>no</primary>" van te maken. Daarna kopieer je dat bestand naar "/var/lib/gdm/.config" (als beheerder, want dat is een systeemfolder). Op mijn Ubuntu 18.10 bestaat /var/lib/gdm niet. Er is wel een /var/lib/gdm3/.config folder. Welke Ubuntu versie jij gebruikt, is me niet duidelijk, maar de aanpak zou alvast hebben gewerkt op 17.10.

Offline zdkdick

  • Lid
Re: Aanlog alleen op het verkeerde scherm mogelijk
« Reactie #2 Gepost op: 2019/02/12, 23:06:22 »
Mooi is mij gelukt, heb ik ook de functie als administrator kunnen benutten. Fijn.

Heel erg bedankt,

Dick