Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Teamviewer maar dan voor Ubuntu  (gelezen 2107 keer)

Offline Noidem

  • Lid
Teamviewer maar dan voor Ubuntu
« Gepost op: 2019/09/11, 16:03:55 »
Hallo,

Ik ben op zoek naar software waarmee ik op afstand de Ubuntu-pc van een vriend kan overnemen in geval van problemen aan zijn kant. Ik werk zelf ook met Ubuntu (18.04).
Nou ken ik Teamviewer en ik weet dat die er ook in Linux-variant is, maar die is niet open-source. Voor mij geen optie. Ik kwam TigerVNC tegen, maar daar snap ik weinig van : https://www.cyberciti.biz/faq/install-and-configure-tigervnc-server-on-ubuntu-18-04/

Weet iemand of er goede open-source software is waarmee ik mijn doel kan bereiken. Deze software moet zeer simpel in gebruik zijn (installatie en configuratie), aangezien ik een newbie op dit gbied ben. Een duidelijke (youtube)tutorial wordt zeer gewaardeerd.
 

Re: Teamviewer maar dan voor Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2019/09/11, 16:42:26 »
Je vraagt wel veel...  ;)
Open Source, simpel, Linux, en waarschijnlijk wil je ook geen sckokkend scherm...

https://alternativeto.net/software/teamviewer/?platform=linux
Anydesk is geen OS, maar wel simpel en snel. Eigenlijk het enige goede alternatief.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Teamviewer maar dan voor Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2019/09/11, 16:44:04 »
Op een Ubuntu wordt standaard de app Remmina meegegeven speciaal daarvoor.

Ik had al eens een vraag gesteld op dit Forum, maar niemand had erop geantwoord hoe je het moet gebruiken.
Echter staat er op AskUbuntu een kleine howto ; valt allemaal best mee blijkbaar.

Hopelijk heb je er wat aan.

Re: Teamviewer maar dan voor Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2019/09/11, 19:45:23 »
Op een Ubuntu wordt standaard de app Remmina meegegeven speciaal daarvoor.

Ik had al eens een vraag gesteld op dit Forum, maar niemand had erop geantwoord hoe je het moet gebruiken.
Echter staat er op AskUbuntu een kleine howto ; valt allemaal best mee blijkbaar.

Hopelijk heb je er wat aan.

Hetzelfde als de win Extern bureaublad. Ik zou me weer even moeten verdiepen in de exacte instellingen.

In elk geval moet je de target-pc benaderen, en vooral kunnen benaderen.
Dit betekend dat in de router toegang verleend moet worden. En hoogstwaarschijnlijk ook in de firewall op de pc.
Dan dien je een benaderingswijze te bepalen. Dit kan bijvoorbeeld IP zijn.
Benader je een pc in een thuisnetwerk dan zul je ook nog daarbinnen die pc moeten zien te bereiken. Dit kan met instellen ingewikkelder worden met werkgroepen, computernaam binnen netwerk e.d.
En als alles open staat kun je 'simpelweg' met het juiste gebruikersnaam en wachtwoord in de account op DIE pc inloggen en krijg je het bureaublad van DIE account op je scherm zoals je het op de pc zelf ook zou krijgen.

Werkt op zich best prima. Maar ik liep er vaak tegenaan dat bepaalde hardware niet goed liep door ontbreken van de juiste drivers, en soms ook ging rommelen in instellingen.
Dan logde ik bijvoorbeeld in met pc-A op pc-B, maar kon A niet het geluid afspelen van B. Later had dan B geen geluid meer want toch gepoogd zich in te stellen voor A (wat dus ook niet goed ging).

Het is te doen en als het eenmaal werkt kan het erg handig werken, maar het kan een hoop gepuzzel zijn voor je de juiste pc en account te pakken hebt en alles werkend krijgt. Je zult allerhande instellingen aan twee kanten juist moeten hebben. (router, target-pc, jouw pc, remminia)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Noidem

  • Lid
Re: Teamviewer maar dan voor Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2019/09/12, 20:00:14 »
Het is te doen en als het eenmaal werkt kan het erg handig werken, maar het kan een hoop gepuzzel zijn voor je de juiste pc en account te pakken hebt en alles werkend krijgt. Je zult allerhande instellingen aan twee kanten juist moeten hebben. (router, target-pc, jouw pc, remminia)

En dat is nou net wat ik niet wil ;). Complex, hoop gedoe en uitzoekwerk...

Anydesk lijkt me dan een stuk eenvoudiger in gebruik. Echter, ik geloof niet dat dat open source is. Ik zie op de website 'proprietary' software staan. Nou is niet alle proprietary software per definitie onbetrouwbaar, maar er gaat dan bij mij wel altijd een rood vlaggetje omhoog.
Heeft iemand ervaring met Anyware qua veiligheid?

Offline MKe

  • Lid
Re: Teamviewer maar dan voor Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2019/09/12, 20:12:05 »
SSH?

Re: Teamviewer maar dan voor Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2019/09/13, 10:05:26 »
Hallo, ik krijg hier Remmina en Vinagre (een soortgelijk programma) ook niet aan de gang om een andere Linux-pc in mijn lokale netwerk te benaderen, iets met authenticatieperikelen. Terwijl ik wel gewoon een ssh- of sftp-verbinding kan opzetten. Een aantal jaren geleden (met een andere router) werkten deze programma's hier wel naar behoren, dwz. zonder allerlei uitzoekwerk.

Omdat ik deze programma's niet echt nodig heb (voornaamste gebruik was mijn huisgenoten te pesten door de muis over te nemen ;) ) heb ik er verder geen tijd meer ingestopt om ze wel aan de gang te krijgen.

Teamviewer heb ik wel eens gebruikt om iemand hier op dit forum te helpen. Werkt goed, maar inderdaad geen opensource.

Re: Teamviewer maar dan voor Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2019/09/13, 12:29:46 »
En dat is nou net wat ik niet wil ;). Complex, hoop gedoe en uitzoekwerk...

Complex is het niet. Als je eenmaal door hebt hoe het werkt is het op zich niet eens moeilijk.
Uitzoekwerk. Tjah alles wat nieuw voor je is moet je even uitzoeken. Zou ik hebben met teamviewer.
Hoop gedoe. Dat is een persoonlijk iets en valt niet over te twisten.

Ik denk ook dat het niet veel meer gedoe is dan met teamviewer, want in beide gevallen zul je door twee routers heen moeten om verbinding te maken en dus komt dat op hetzelfde neer.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Teamviewer maar dan voor Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2019/09/13, 12:55:01 »
Beroepsmatig en privé  werk ik regelmatig met teamviewer maar ik heb nog nooit iets hoeven te wijzigen met de betreffende routers.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline MKe

  • Lid
Re: Teamviewer maar dan voor Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2019/09/13, 14:19:45 »
Gaat het om pc's binnen je locale netwerk over te nemen of om pc's over het internet?

Omdat ik goed ben met de commandline doe ik binnen mijn netwerk alles over ssh, eventueel met x-forewarding als ik grafische programma's wil starten. Dit is ook een van de meest veilige methodes. Je zou ook nomachine kunnen gebruiken, maar ik denk niet dat dat volledig opensource is. Wel gemakkelijk in gebruik voor de muisklikkers onder ons.

SSH werkt ook wel over het internet, maar dan moet je de juiste poorten openzetten op de router (onveilig) en moet je het ip adres weten. Overigens zijn alle methoden om over het internet computers over te nemen enigszins onveilig Denk maar eens aan de problemen die TeamViewer een paar jaar geleden had. Niemand kan garanderen dat dat niet weer gebeurt.

Ik gebruik over het internet ook wel anydesk. Werkt prima, al is het niet opensource. Ik gebruik het om een vriend van mij (echte digibeet) van afstand te laten zien hoe bepaalde dingen gedaan moeten worden.

Chrome remote desktop bestaat ook nog als jullie allebei Chrome gebruiken. Heb ik geen goede ervaringen mee.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/13, 14:23:14 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Teamviewer maar dan voor Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2019/09/13, 14:42:51 »
Beroepsmatig en privé  werk ik regelmatig met teamviewer maar ik heb nog nooit iets hoeven te wijzigen met de betreffende routers.
Idem hier, de forumbezoeker die ik eens heb geholpen met Teamviewer hoefde alleen maar TV op te starten en permissie te geven om de desktop over te laten nemen.

Offline roeland

  • Lid
Re: Teamviewer maar dan voor Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2019/09/16, 11:03:26 »
Goede ervaringen met Teamviewer.  Veel gebruikt en nog steeds voor hulp vanaf mijn Xubuntu laptop naar een Windows 10 laptop.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Teamviewer maar dan voor Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2019/09/16, 11:16:40 »
Daarvoor is echter ook wine geïnstalleerd, waarmee je PC (ook) open staat voor allerlei ellende.

Dat was tenminste 2 jaar geleden zo..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Teamviewer maar dan voor Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2019/09/16, 11:47:34 »
Daarvoor is echter ook wine geïnstalleerd, waarmee je PC (ook) open staat voor allerlei ellende.
Bedoel je voor Teamviewer? Nee hoor, niks Wine.

Offline MKe

  • Lid
Re: Teamviewer maar dan voor Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2019/09/16, 13:08:22 »
Daarvoor is echter ook wine geïnstalleerd, waarmee je PC (ook) open staat voor allerlei ellende.
Bedoel je voor Teamviewer? Nee hoor, niks Wine.
Dit kan ik bevestigen. De client is native Linux.
Verder denk ik dat de kans dat iemand via een hack in dergelijke 3e partij services je systeem binnenkomt veel groter dan het risico dat wine toevoegd aan je Linux. Bij mij start de clientsoftware van Anydesk of Teamviewer alleen maar aan als ik dat bewust doe omdat ik het wil gaan gebruiken.

Enige probleem wat ik heb met Teamviewer en de reden dat ik ermee gestopt ben is dat de sessies in de onbetaalde versie zeer kort zijn. M.a.w. nadat je verbinding hebt gemaakt kun je maar heel kort wat doen voor je verbinding weer wordt verbroken. Ik gebruik het te weinig (1 a 2x per jaar) om een betaalde account te kunnen verantwoorden. Ben daarom op zoek gegaan naar andere oplossingen, maar dat betekent wel dat je wat gebruikersgemak verliest. Anydesk lijkt wel een goed alternatief voor mijn doeleinden.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/16, 13:11:44 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Teamviewer maar dan voor Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2019/09/16, 13:36:23 »
Daarvoor is echter ook wine geïnstalleerd, waarmee je PC (ook) open staat voor allerlei ellende.

Dat was tenminste 2 jaar geleden zo..........

Nee hoor  ;)

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Noidem

  • Lid
Re: Teamviewer maar dan voor Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2019/09/16, 14:01:38 »
Bedankt voor alle reacties. Veel mogelijkheden. Ik ga eerst maar eens aan de slag met Anydesk.

Offline rico70

  • Lid
Re: Teamviewer maar dan voor Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2019/09/16, 16:39:30 »
Vroeger zat wine er embedded bij. Sinds versie 13 schijnt het native Linux te zijn
https://www.linuxquestions.org/questions/linux-software-2/team-viewer-using-wine-4175607397/