Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eigenschappen muziekbestand, tab Media  (gelezen 5539 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Gepost op: 2010/09/26, 22:30:47 »
In Ubuntu 10.04 staat op tabblad Audio van de Eigenschappen van een muziekbestand niet aangegeven hoe lang dat nummer duurt. Ja, er staat 0 seconden, maar da's niet juist. In 8.04 stond de lengte van een nummer daar wél. Heeft iemand enig idee hoe ik die vermelding te zien krijg?

En is het mogelijk om in één keer alle muziekbestanden een ander pictogram te geven?
« Laatst bewerkt op: 2010/09/26, 22:34:05 door Mikkel »

Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/27, 00:04:25 »
Bij mij staat zowel bij mp3 en wav de tijd vermeld.
Voor het veranderen moet je eerst weten welk thema je hebt, dan kan je opzoeken in welke directory het icoon staat.
Ik heb bijvoorbeeld een thema met Fender gitaren etc. Als ik het icoontje wil veranderen zet ik daar het nieuwe icoon neer, /home/gijs/Downloads/Instruments/scalable/mimetypes  De standaard Ubuntu icoon thema's staan onder usr/share
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline wowo

  • Lid
Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/27, 10:11:03 »
In Ubuntu 10.04 staat op tabblad Audio van de Eigenschappen van een muziekbestand niet aangegeven hoe lang dat nummer duurt. Ja, er staat 0 seconden, maar da's niet juist.
Hee Mikkel wat leuk. XD
Ik heb dit probleempje ook. (we hebben dus nu al 2 overeenkomende probleempjes  ;))
De lengte van de nummers van zowel mijn Flac als Mp3 bestanden worden in de audio eigenschappen als 0 seconden aangegeven.

Het was mij nog nooit opgevallen want in alle door mij gebruikte audioplayers/streamers wordt de lengte wel juist aangegeven.

@Mikkel en @Gijsbert welke Id3tag formaat gebruiken jullie.
Zelf gebruik ik voor mijn mp3-muziek "Id3v2.4" en voor Flac "Vorbis comments" (ook wel flac-tags genoemd)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/27, 12:07:29 »
Voor het veranderen moet je eerst weten welk thema je hebt, dan kan je opzoeken in welke directory het icoon staat.

In 8.04 gebruikte ik Human en als ik me niet vergis (hoe snel vergeet een mens zulke 'belangrijke' dingen toch :rolleyes: ) hadden muziekbestanden daarin een oranje/bruin muzieknotenpictogram. In 10.04 gebruik ik Clearlooks (aangepast) en is het oranje/bruine pictogram saaigrijs geworden.
Bedoel je met 'thema' eigenlijk het Ubuntu-thema of het thema van de standaard muziekspeler?

Met jouw manier heb je dus alle muziekbestanden op de harde schijf in één klap voorzien van hetzelfde pictogram, Gijsbert? Hoe werkt dat precies? Als ik via de Eigenschappen van een muziekbestand een ander pictogram uitkies, dan verandert alleen maar het pictogram van dat ene bestand.
Downloads/Instruments/scalable/mimetypes is een map die je zelf in /home/gijs hebt aangemaakt? Ik vind namelijk wel mappen met de naam mimetypes, maar niet in m'n /home.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/27, 12:29:49 »
Hee Mikkel wat leuk. XD
Ik heb dit probleempje ook. (we hebben dus nu al 2 overeenkomende probleempjes  ;))

@Mikkel en @Gijsbert welke Id3tag formaat gebruiken jullie.

Nou....... leuk.......? Eerder 'gedeelde smart is halve smart'. =D  En het vervelende is dat wij blijkbaar bijzondere 'probleempjes' hebben, want degenen die reageren herkennen die probleempjes niet. En degenen die ze misschien wél hebben, reageren niet. :D

Maar ook via Google kan ik de antwoorden niet vinden. Ik vraag me zo langzamerhand af of het iets te maken heeft met een bepaald thema (Clearlooks (aangepast) in mijn geval), of dat ik iets heb verwijderd waardoor een bepaalde standaard weergave niet meer standaard wordt weergegeven. XD  Maar ja, Google, hè? Geen probleem of iemand heeft het al eens op het internet gegooid, dus is het antwoord daar ook te vinden, dacht ik altijd, maar in deze gevallen gaat die vlieger blijkbaar niet op.

Overigens gaat het alléén om de tijdsduur van een muziekstuk. Alle andere gegevens in de tag staan wél op tabblad Audio. Dus waarom die wel en de tijdsduur niet? ???


Welk Id3tag-formaat gebruik ik.......... Waar kan ik het antwoord op die vraag vinden? =D


Edit: krijg nou wat............. :o :o :o  ??? ??? ???  Ik open Audacious (m'n standaard muziekspeler) om te kijken of ik dat Id3tag-formaat daar ergens in de Instellingen kan terugvinden, maar kan het daar niet vinden. Dus ik laat Audacious open staan en open een willekeurige map met muziekbestanden om er even een in Audacious te laden en te kijken of het tag-formaat dan wel te vinden is. Klik ik met de rechtermuisknop op 'zomaar' een muziekbestand, kijk bij de Eigenschappen op tabblad Audio, staat daar de tijdsduur netjes vermeld....... :o :o :o  Kijk ik bij een ander muziekbestand: geen tijdsduur. ???  Kijk ik nog eens bij het eerste: wég vermelding van de tijdsduur........... :o ??? :o ??? :o ???

Het spookt hier, dat kan niet anders. ??? 't Is net als met dat item 'Verwisselbare media' in menu Locaties. Vijf dagen onzichtbaar, dan opeens staat het er en even later is het weer verdwenen om voorgoed weg te blijven. :(  
« Laatst bewerkt op: 2010/09/27, 12:46:33 door Mikkel »

Offline wowo

  • Lid
Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/27, 13:11:03 »
Onze beide probleempjes hebben niks met elkaar te maken want op ik heb een pc en een laptop die prima "Verwisselbare media" weergeven maar niet de lengte van een mp3 bestand weergeven (nul dus).

Welk Id3tag-formaat gebruik ik.......... Waar kan ik het antwoord op die vraag vinden? =D

Zelf gebruik ik oa als tag-editor Mp3tag onder Wine.
Een native tag-editor die wel de versie van het gebruikte ID3tag formaat aangeeft is Kid3-qt (of Kid3 als je de KDE interface gebruikt). Dit programma is gewoon via Ubuntu software centrum te installeren.
Vermoedelijk gebruik je ID3v2.3 evt samen met ID3v1 want dat wordt nog steeds het meeste gebruikt. Waarschijnlijk heeft het tag-formaat er niets mee te maken omdat je je tijd toch even hebt gezien.

In Ubuntu gebruik ik meestal Rhythmbox en die laat bij eigenschappen details (maar ook via het hoofdscherm) gewoon de duur aan.

De trackduur wordt volgens mij meestal tijdens het inlezen bepaald, alhoewel je ook een apart veld aan kan maken voor trackduur in de ID3-tag zelf.

Ps Ik geloof niet in spoken. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/27, 13:18:35 »
Het volgende heb ik nu uitgeprobeerd:
- Eerst gewoon via Nautilus de audio eigenschappen van een muziekfile opzoek zie ik 0 seconden staan.
- Als ik vervolgens dat bestand ga afspelen in Rhythmbox en dan nog eens via Nautilus de audio eigenschappen opzoek: zag ik zowaar de lengteduur van de track.

Nog een keer geprobeerd en toen zag ik weer 0 staan.
Heel vreemd........
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/27, 15:01:56 »
Als je in bestandsbeheer (Nautilus) klikt op een muziekbestand en je bij de audio eigenschappen 0 ziet staan, moet je het gewoon nog 1 keer of meerdere keren proberen en dan verschijnt wel de tijdsduur.

Het lijkt erop dat (afhankelijk van je netwerk?) een muziekbestand niet altijd gelijk goed gescanned wordt om de tijdsduur te kunnen weergeven.  ???

Zelf vind ik dit wel een raar probleem maar wel overkomelijk omdat ik zelf eigenlijk nooit naar de audio eigenschappen in bestandsbeheer kijk.

Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/27, 15:45:17 »
...... ik heb een pc en een laptop die prima "Verwisselbare media" weergeven...

Mijn pc geeft in menu Locaties ook 'Verwisselbare media' aan. Alleen, elke partitie/usb-apparaat als apart item en niet, zoals in 8.04 en zoals ik in 10.04 ook graag wil, in een 'Verwisselbare media'-map-met-uitklapmenu-naar-rechts.

Zelf gebruik ik oa als tag-editor Mp3tag onder Wine.
Een native tag-editor die wel de versie van het gebruikte ID3tag formaat aangeeft is Kid3-qt ........... Dit programma is gewoon via Ubuntu software centrum te installeren.
Vermoedelijk gebruik je ID3v2.3 evt samen met ID3v1.........

Dat laatste komt me heel bekend voor, maar geen idee waar ik dat heb zien staan. 8)
Maar even voor de duidelijkheid: wat er in mijn muziekbestanden aan tag-info staat, heb ik daar eigenhandig (in Windows XP) in Winamp ingezet. Daar komt geen taginvulprogramma aan te pas.
Zo'n programma zal best makkelijk zijn, maar ik ben zo eigenwijs dat ik zelf wil bepalen wat ik wel/niet in die tag wil hebben. ;)

Audacious en andere muziekprogramma's geven in de playlist én in de tag gewoon de tijd van een track aan, het is alleen op dat tabblad Audio waar elk muziekbestand '0 seconden' duurt. Is natuurlijk geen groot probleem, maar ik wil niet elk muziekbestand in (bijvoorbeeld) Audacious moeten laden om te zien hoe lang het duurt.

En de reden waarom ik die tags in Windows/Winamp invul en niet in Ubuntu/Audacious (of welk ander muziekprogramma dan ook) is dat ik ooit in Audacious een enkel woordje heb aangepast in de tag-inhoud van een muziekbestand van een in Winamp ingevulde tag, en de compléte taginhoud vervolgens verdwenen bleek toen ik later in Winamp de Bestandsinfo van datzelfde muziekbestand opende. Vraag me niet hoe het kan, maar het kan blijkbaar. >:(  
Dus tag-info vul ik altijd in Windows/Winamp in en dat heeft in 8.04 nog nooit geleid tot het niet meer tonen van de lengte van een muziekbestand in Ubuntu.


Citaat
Ps Ik geloof niet in spoken. ;)

Ik ook niet, maar ik begin nu toch bijna te twijfelen. =D
« Laatst bewerkt op: 2010/09/27, 15:56:48 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/27, 16:07:01 »
Als je in bestandsbeheer (Nautilus) klikt op een muziekbestand en je bij de audio eigenschappen 0 ziet staan, moet je het gewoon nog 1 keer of meerdere keren proberen en dan verschijnt wel de tijdsduur.

Hier niet. Bij het eerste bestand dat ik probeerde stond zowaar de tijd, het tweede heb ik vijf keer geopend, maar vijf keer géén tijd. Derde bestand ook niet. Eerste bestand was spontaan de tijd weer kwijt toen ik het nog een keer opende.


Citaat
Het lijkt erop dat (afhankelijk van je netwerk?) een muziekbestand niet altijd gelijk goed gescanned wordt om de tijdsduur te kunnen weergeven.  ???


Alle muziekbestanden die ik laat afspelen staan op de eerste harde schijf, waarop ook Ubuntu (en Windows) geïnstalleerd staat. Dus Ubuntu hoeft niet via het netwerk een bestand op een andere pc te openen.
Het is inderdaad iets heel vreemds. Als het een eerste keer niet goed gescanned zou kunnen worden, dan zou die tijdsaanduiding er toch juist die eerste keer niet moeten staan en alle volgende keren wél? Hier is het precies andersom.

Offline wowo

  • Lid
Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/27, 16:19:40 »
Ik ga een borrel hierop drinken en laat het verder rusten. ;)
Wie weet of je ooit nog erachter komt.

ps met verwisselbare media bedoelde ik ook " 'Verwisselbare media'-map-met-uitklapmenu-naar-rechts."
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/27, 17:14:35 »
@Mikkel, Ik heb het instruments thema gedownload van de gnome site, op zich maakt het niet uit in welke map het staat omdat je vanuit Uiterlijk naar de map kan navigeren. De Ubuntu thema's zoals Human etc. staan op een vaste plek, als je alleen voor bijv mp3 of wav het icoontje wilt veranderen en dit gelijk voor alle muziekbestanden wilt doen, moet je dat icoontje dus in de thema map aanpassen die jij gebruikt.

Ik zit nu even op een andere laptop, als het niet duidelijk is zet ik er wel wat plaatjes bij. :)
« Laatst bewerkt op: 2010/09/27, 17:22:45 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/27, 19:53:56 »
Vermoedelijk gebruik je ID3v2.3 evt samen met ID3v1.........

Dat laatste komt me heel bekend voor, maar geen idee waar ik dat heb zien staan. 8)

Nou Mikkel, dat staat al die jaren dat je Winamp al gebruikt pal voor je neus als je de Bestandsinfo opent. :evil:

Ik weet niet of jij Winamp gebruikt(e), wowo, maar als je daarin in de playlist de Bestandsinfo van een track opent, krijg je een dubbel venster te zien. Links staat de ID3v1 tag en rechts de ID3v2 tag (hier kun je veel meer lettertekens per tekstvakje invullen dan bij de ID3v1 tag, en het heeft bovendien veel meer tekstvakjes dan de ID3v1.)
Normaal gesproken vul ik de gegevens in de linkerkant van dat venster in. De rechterkant alleen als ik die extra lettertekens nodig heb of in het 'Comment'-tekstvak iets meer wil invullen dan gewoonlijk.
Ergo: mijn mp3-bestanden hebben over het algemeen een ID3v1 tag.


Wie weet of je ooit nog erachter komt.

Ik houd het er maar op dat dit een bug is. Net zoals die niet terugkerende prompt in het terminalvenster na gksudo nautilus en het ontbreken van 'Verwisselbare media'-met-uitklapmenu-naar-rechts  =D  in menu Locaties. Geen van die drie is een echt probleem, maar het zijn wel allemaal 'rare' dingetjes. :|

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/27, 20:15:20 »
De Ubuntu thema's staan op een vaste plek, als je alleen voor bijv mp3 of wav het icoontje wilt veranderen en dit gelijk voor alle muziekbestanden wilt doen, moet je dat icoontje dus in de thema map aanpassen die jij gebruikt.

Ik zit nu even op een andere laptop, als het niet duidelijk is zet ik er wel wat plaatjes bij. :)

Ik vraag me af of het me met plaatjes wel duidelijker zal worden. XD 
Goed, het gaat dus om het Ubuntu-thema dat ik gebruik. Dat is Clearlooks. In /usr/share/themes staat o.a. een map Clearlooks, maar ik geloof dat jij dat niet bedoelt, hè?

Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/27, 20:50:14 »
Het Clearlooks thema bepaalt alleen de opmaak en maakt dan gebruik, middels een script, van de pictogrammen die jij kiest in het venster Uiterlijk.
Bijv  Humanity deze kan je hier terug vinden in de diverse formaten. Bijv. /usr/share/icons/Humanity/mimes/48/sound.svg

Even terzijde: Ik wilde een keer alles in zwart wit maken, ook de pictogrammen, nou dan ben je wel even bezig, ben er dan ook mee gestopt. :P
Dan kan je beter een kant en klaar thema van http://gnome-look.org downloaden en installeren.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/27, 23:38:05 »
Het Clearlooks thema bepaalt alleen de opmaak en maakt dan gebruik, middels een script, van de pictogrammen die jij kiest in het venster Uiterlijk.

Ik zie in Uiterlijk op tabblad Thema, knop Aanpassen, tabblad Pictogrammen, alleen maar map-pictogrammen om te kiezen. Waar komt het pictogram voor een bepaald bestand dan om de hoek kijken? (Ja, ik weet het, domme vragen bestaan niet, maar ik stel ze wel. =D =D =D )
'k Mag het niet zeggen, maar dit klusje is in Windows sneller gedaan dan in Ubuntu. Aangeven in je favoriete programma dat dat je standaard programma voor een bepaalde bestandssoort wordt en alle gelijksoortige bestanden krijgen in één keer hetzelfde pictogram.
Hoe moeilijk kan zoiets simpels als het wijzigen van een paar duizend pictogrammen zijn........... :rolleyes:

Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/27, 23:52:52 »
Nu mag ik een dom antwoord geven in de vorm van een nog dommere tegenvraag. Waarom denk je dat ik mijn pictogram map in mijn persoonlijke map heb staan ???
En je mag dat gewoon zeggen hoor, Windows is geen verboden woord en er zijn genoeg mensen op het forum die in dual boot draaien. Ik niet maar dat had je al begrepen, denk ik. XD
Hoe meer pictogrammen hoe beter, liever een paar miljoen veranderen dan 1. En het verwisselen van een pictogram is niet moeilijk, als je de weg maar weet.  :rolleyes:

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/28, 00:06:42 »
Nu mag ik een dom antwoord geven in de vorm van een nog dommere tegenvraag. Waarom denk je dat ik mijn pictogram map in mijn persoonlijke map heb staan ???

Vertel. =D


Citaat
En het verwisselen van een pictogram is niet moeilijk, als je de weg maar weet.  :rolleyes:

Die weg kan ik wel vinden als het om maar één pictogram gaat, maar ik ben hem kwijt als het om meer dan één gaat. 8)  In /usr/share/icons staat o.a. de map Humanity, zoals je zei. Er staat echter geen map Clearlooks, dus daarom denk ik dat ik óf ergens de verkeerde afslag heb genomen, óf het moeilijker maak dan het is en gewoon ergens een pictogrammetje moet uitkiezen om dat in die map Humanity te droppen. Maar dat laatste lijkt me dan weer wat ál te gemakkelijk dus dat zal ook wel weer een verkeerde afslag zijn. :rolleyes:

Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/28, 00:24:50 »
Clearlooks verzorgt alleen het uiterlijk van een thema, vensterkaders etc. Als je nu in Uiterlijk kiest voor Clearlooks, dan klikt op de knop Aanpassen, vervolgens het tabblad pictogrammen kiest , zie je welke iconen map gebruikt wordt. Ik heb dus mijn eigen map Instruments in gebruik, als jij bijv. Humanity gebruikt ga je naar die iconen map, gooit het icoontje weg wat je niet wilt en zet een icoontje van jou keuze daar neer met de zelfde naam en extensie als het bestandje wat je hebt weggegooid. Als je nu naar een van de tig audio bestandjes kijkt zal je zien dat het icoontje veranderd is. Misschien kan het allemaal makkelijker, maar zo doe ik het al een tijdje. Of ik zet err een pictogram thema in wat ik op dat moment leuk vind.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #19 Gepost op: 2010/09/28, 11:15:57 »
..........als jij bijv. Humanity gebruikt ga je naar die iconen map, gooit het icoontje weg wat je niet wilt en zet een icoontje van jou keuze daar neer met de zelfde naam en extensie als het bestandje wat je hebt weggegooid.

Met deze uitleg moet het lukken. Bedankt Gijsbert. ^-^


Nu alleen nog dat vreemde verschijnsel van het niet tonen van de lengte van een muziekbestand. Wie........?  :rolleyes:

Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #20 Gepost op: 2010/09/28, 16:22:29 »
Dat blijft inderdaad vreemd, bij mij staat de tijd er wel bij. Misschien iemand anders een idee? Anders ploeg ik het internet wel om. :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #21 Gepost op: 2010/09/28, 20:43:46 »
Anders ploeg ik het internet wel om. :rolleyes:

Daar ben ik al mee beziggeweest voordat ik de vraag hier stelde, maar ik zal de verkeerde zoekwoorden wel gebruikt hebben. 8) Het enige dat ik zeker weet is dat 'het' in 10.04 zit, want in 8.04 werd die tijd netjes vermeld.

Offline Tom

  • Lid
Re: Eigenschappen muziekbestand, tab Media
« Reactie #22 Gepost op: 2010/09/28, 20:51:38 »
Hier in 10.04.1 word het ook netjes getoond.
Waarom bij u niet tsja das een andere story zou het ook niet weten.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.