Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub beginners vraag.  (gelezen 1040 keer)

bobelen1

  • Gast
Grub beginners vraag.
« Gepost op: 2008/11/13, 20:52:15 »
 Kan ik linex laten draaien tegelijk met windows

dit is de eerstekeer dat ik iets met liux ga proberen
« Laatst bewerkt op: 2008/11/13, 22:40:47 door Ron »

Re: nieuw
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/13, 21:14:51 »
Wat is linex ?
en wat is liux ?

Bedoel je soms Linux ?

In dat geval is het antwoord in principe NIET.
Is ook niet logisch om dit te doen want je gaat ook niet 2X tegelijk windows opstarten op je pc.

Het zijn namelijk besturings systemen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

bobelen1

  • Gast
Re: nieuw
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/13, 22:06:19 »
dat begrijp ik heb ubuntu  op een externeschijf staan en weet niet hoe ik moet opstarten

Offline ptb

  • Lid
Re: nieuw
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/13, 22:25:28 »
Als je opstart hoor je in een menu (grub geheten) te komen waar je of ubuntu of windows kunt kiezen om op te starten.Als je wat meer wil weten over ubuntu is dit een hele goede site om wat meer te weten te komen http://sites.google.com/site/computertip/

Re: nieuw
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/13, 22:26:45 »
Als je opstart hoor je in een menu (grub geheten) te komen waar je of ubuntu of windows kunt kiezen om op te starten.

Zal waarschijnlijk niet zo zijn omdat hij Ubuntu op een externe harde schijf heeft gezet. Dus zal Grub op die schijf staan, maar de interne harde schijf word als eerste opgestart, dus word Grub niet gestart.


bobelen1: Zou ge aub met leestekens kunnen schrijven? Dat gaat voor ons heel wat gemakkelijker.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Grub beginners vraag.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/13, 23:02:54 »
Kan ik linex laten draaien tegelijk met windows

dit is de eerstekeer dat ik iets met liux ga proberen

Er zijn verschillende manieren om ubuntu te draaien. Met ieder zijn voor en nadelen. Hier even een korte opsomming

Dualboot:
Ubuntu (Linux) en windows staan beide op een aparte partitie op de harde schijf. Bij het opstarten kun je kiezen welk besturingssyteem je wilt starten.
Voordeel:  Geen performance verlies
Nadeel:  Je moet een aparte partitie daarvoor maken (Zorgt de installer wel automatisch voor)

Wubi:
Hierbij zet je Ubuntu als file op een windows partitie. Bij het opstarten kun je kiezen tussen ubuntu en windows.
Voordeel:  In een paar klikken te installeren,gemakkelijk vanuit windows te verwijderen zonder de partities aan te passen
Nadeel:  Kleine performance verlies, ivm met het schrijven naar een NTFS partitie

Virtueel:
Hierbij draai je ubuntu in een virtuele omgeving in windows (of andersom al je wilt). Dit kan met virtualbox, vmware en vele andere programmas
Voordeel:  Je kunt hier windows en ubuntu tegelijk draaien en je hoeft niet te partitioneren
Nadeel:  Veel performance verlies, geen of matige 3D versnelling

Ik hoop dat hier het een en ander duidelijk is geworden.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar dualboot. Maar ik heb zelf ook Ubuntu virtueel in windows draaien.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Grub beginners vraag.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/13, 23:26:57 »
boblen1, het is niet verstandig om ongeacht welk besturing systeem op een externe schijf te zetten. Beter kan je ruimte maken op je interne schijf voor de besturing systemen en je gegevens zoals mp3's,tekstbestanden,video's etc op de externe schijf te zetten.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

bobelen1

  • Gast
Re: Grub beginners vraag.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/14, 09:02:15 »
hartelijk dank voor alle hulp, heb een partitie vrijgemaakt om ubuntu te installeren,

 het proces stopt met de vraag geef solid password  alles geprobeerd maar kom niet verder

Offline siegi

  • Lid
Re: Grub beginners vraag.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/14, 10:16:12 »
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopIntrepid

Zit je op stap 7? Je zal daar een voldoende sterk wachtwoord moeten geven langer dan 7 karakters en geen bekend woord.