Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1  (gelezen 2699 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gisteren de "groot-nieuws-update" (?) van 8 april binnengehaald op Windows 8.1, op m'n proefbak.

Eerst natuurlijk de naargeestige routine van ongeveer vijf keer herstarten (nog steeds, na al die jaren nog, en het is nota bene al 2014!). Vervolgens kreeg ik eindelijk het "nieuwe" uiterlijk van Windows 8 onder ogen.

Maakt die Windows 8 ineens gebruikersvriendelijker? Mwah. Nah. Het voornaamste wat me opviel, is dat het nu wat minder onduidelijk is hoe je moet afsluiten (nieuw afsluitknopje bij de gebruikersnaam). OK, dat is winst, zullen we maar zeggen. <zucht>.

Vreemd hoe Microsoft weer een grote kans laat liggen. Nota bene op de magische datum van 8 april, hadden ze de uitgelezen kans om een Windows 7-achtige Startknop terug te brengen. Waardoor de overstappers van XP, er veel minder moeite mee zouden hebben.

Nou ja, voor ons is het winst, natuurlijk. Er is door deze update een drempel van een meter hoog, ongeveer een centimeter lager gemaakt. Ons alternatief blijft dus even aantrekkelijk als voorheen, voor de zoekende XP'ers.....  =D

Offline PKing

  • Lid
Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/10, 10:53:26 »
Zal er vanavond eens naar kijken, ik draai een dual boot 8.1 Ubuntu Unity, en ben nog niet verder gekomen dan een virusscanner installeren, dat is een gewoonte :-*

Voor de rest zoek ik mezelf ongans, en zal ik dan maar een andere weg moeten vinden om de W7 startknop terug te zetten.

Maar aangezien ik op dit moment alles met Ubuntu doe, zodat ik op mijn ouwe dag ook nog wat leer, is het 8.1 project een beetje naar de achtergrond verschoven.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/10, 11:03:36 »
Maar aangezien ik op dit moment alles met Ubuntu doe, zodat ik op mijn ouwe dag ook nog wat leer, is het 8.1 project een beetje naar de achtergrond verschoven.
Voor mij ook.... De laatste keer dat ik Windows 8 had opgestart op die proefbak, was al maanden geleden.  =D

Maar dit soort -kuch- "grote" updates met veranderingen in de gebruikersbeleving, pak ik altijd wel vrij tijdig mee. Ik wil altijd graag weten wat "de concurrentie" te bieden heeft; dat helpt bij het presenteren van Linux als alternatief.

Offline PKing

  • Lid
Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/10, 11:30:51 »
Had 8.1 er eigenlijk opgezet, om ergens op terug te kunnen vallen, als ik iets niet voor elkaar kreeg in Linux.
Nadat ik in elke geprobeerde Linux versie Grabit in Wine gebruikt had, en het in Ubuntu niet naar mijn zin werkte, heb ik de laatste horde maar genomen en een uurtje besteed aan het werkend krijgen van sabnzb.

Buiten het gamen wat in Linux gewoon slecht ondersteund is, heb ik geen doel voor 8.1, alleen wat dingetjes testen.

Daarbij komt dat windows software in Linux gebruiken zijn doel een beetje voorbijschiet.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/11, 10:45:58 »
Vreemd hoe Microsoft weer een grote kans laat liggen. Nota bene op de magische datum van 8 april, hadden ze de uitgelezen kans om een Windows 7-achtige Startknop terug te brengen. Waardoor de overstappers van XP, er veel minder moeite mee zouden hebben.

Nou ja, voor ons is het winst, natuurlijk. Er is door deze update een drempel van een meter hoog, ongeveer een centimeter lager gemaakt. Ons alternatief blijft dus even aantrekkelijk als voorheen, voor de zoekende XP'ers.

ik ben zeer benieuwd hoeveel er overstappen van Windows XP naar Linux (ongeacht welke distro). Iedereen roept hier maar kansen voor ons, kansen voor Linux, kansen...kansen...kansen... Je moet ze wel benutten en hier heb ik juist een hard hoofd in.

zag nog op nu.nl dat de pc verkoop nog steeds krimpt ondanks het einde van het XP tijdperk. wil nog niet zeggen dat ineens iedereen masaal overstapt op Linux. het lijkt me eerder dat de grootste gros pc gebruikers overgestapt zijn op tablets en  notebooks. vooral die eerste is lekker handig in gebruik uiteraard.

ik ben in ieder geval heel blij dat ik geen windows meer heb. windows 7 zag er goed uit, maar windows 8 maakte mijn pc net een smartphone of tablet met die tegels...spuuglelijk!
« Laatst bewerkt op: 2014/04/11, 10:48:03 door Daffy Duck »

FrSu

  • Gast
Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/11, 10:54:50 »
Zal er vanavond eens naar kijken, ik draai een dual boot 8.1 Ubuntu Unity, en ben nog niet verder gekomen dan een virusscanner installeren, dat is een gewoonte :-*

Voor de rest zoek ik mezelf ongans, en zal ik dan maar een andere weg moeten vinden om de W7 startknop terug te zetten.

Maar aangezien ik op dit moment alles met Ubuntu doe, zodat ik op mijn ouwe dag ook nog wat leer, is het 8.1 project een beetje naar de achtergrond verschoven.

Installeer Classic Menu en je kunt weer je normale (Win 7) desktop met startknop gebruiken. Je kunt zelfs voor het "good old" XP startmenu kiezen. Werkt bij mij prima. Ik ben er blij mee.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/11, 10:56:37 door FrSu »

Offline PKing

  • Lid
Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/11, 11:24:41 »
lol ik weet wel hoe ik een klassiek menu in 8.1 krijg, maar dan had ik net zo goed W7 ernaast kunnen houden.
Tot nu toe kan ik niet vinden waarin W8 nu zoveel beter is dan W7.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/11, 11:30:54 »
Tot nu toe kan ik niet vinden waarin W8 nu zoveel beter is dan W7.
W8 is beter in mensen in verwarring brengen dan W7  =D =D (kom op! je hebt 2 configuratieschermen! sommige opties staan in de een, sommige in de ander en sommige in beide)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/11, 12:06:34 »
zag nog op nu.nl dat de pc verkoop nog steeds krimpt ondanks het einde van het XP tijdperk. wil nog niet zeggen dat ineens iedereen masaal overstapt op Linux. het lijkt me eerder dat de grootste gros pc gebruikers overgestapt zijn op tablets en  notebooks. vooral die eerste is lekker handig in gebruik uiteraard.
Denk eerder dat de meesten al een tablet hebben en daarmee de PC steeds minder gebruiken. En dan nu XP niet meer ondersteund wordt, ze het niet de moeite vinden deze te upgraden of te voorzien van een ander OS (zoals Linux).

FrSu

  • Gast
Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/11, 12:31:31 »
lol ik weet wel hoe ik een klassiek menu in 8.1 krijg, maar dan had ik net zo goed W7 ernaast kunnen houden.
Tot nu toe kan ik niet vinden waarin W8 nu zoveel beter is dan W7.

Je maakte deze opmerking: "Voor de rest zoek ik mezelf ongans, en zal ik dan maar een andere weg moeten vinden om de W7 startknop terug te zetten." Maar goed, het was geen vraag. Ik wou je alleen maar een tip aan de hand doen.

Verder zie ik behalve de tegels weinig verschil met Win 7. Tegels gebruik ik dus niet, Win zo nu en dan.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/11, 12:34:45 door FrSu »

Offline PKing

  • Lid
Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/11, 13:06:59 »
In Ubuntu zoek ik me ook ongans, maar niet in de grafische schil, die is namelijk duidelijk genoeg.
Daar zoek ik naar terminal commando's of vage drivers.

In W8 ben ik de weg kwijt in de grafische schil zelf, wat natuurlijk erg slecht is, gezien van de MS ontwikkelingskant lijkt me.
Dus daarom zou ik eerder genegen zijn om weer terug te gaan naar de oude situatie, maar daar leer ik niks van.

in Ubuntu heb ik ook een extra dockje geplaatst, zodat ik wat makkelijker kan zien wat ik allemaal open heb.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/12, 12:13:10 »
Wat is er nu toch moeilijk aan Windows 8  :o ; natuurlijk wisten velen niet dat dit besturingssysteem wel degelijk een testfase is voor Windows 9 .......  :rolleyes:

Maar ontopic: is de beste update voor W8 niet gewoon Ubuntu 14.04 LTS erover gooien ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/17, 17:02:45 »
Eerst natuurlijk de naargeestige routine van ongeveer vijf keer herstarten
Dan had je zeker pech, vandaag de update ook geïnstalleerd maar 1x herstarten was voldoende.  :)
"grote" updates met veranderingen in de gebruikersbeleving, pak ik altijd wel vrij tijdig mee.
In dit geval heel verstandig, vanaf volgende maand ondersteund Microsoft de originele Windows 8.1 niet meer.
"Het is een verplichte update om Windows 8.1 actueel te houden", aldus Microsoft.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline bwman

  • Lid
Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/25, 14:18:39 »
mijn vader heeft een nieuwe pc gekocht met gratis upgrade naar 8.1. maar het werkt niet. hij update netjes en op het allerlaatste;  moment zegt de pc mooi niet naar 8.1 er is een probleem met deze pc, geeft ook niet aan welk probleem gaat gewoon terug naar zijn vorige windows versie 8. pffffff wat is ubuntu toch gemakkelijk. Vaders wil nu windows van de pc en ubuntu of mint er terug op veeeeel minder problemen zegt hij dus 1 van de dagen +Ubuntu er op zetten.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #14 Gepost op: 2014/04/25, 14:31:52 »
mijn vader heeft een nieuwe pc gekocht met gratis upgrade naar 8.1. maar het werkt niet. hij update netjes en op het allerlaatste;  moment zegt de pc mooi niet naar 8.1 er is een probleem met deze pc, geeft ook niet aan welk probleem gaat gewoon terug naar zijn vorige windows versie 8. pffffff wat is ubuntu toch gemakkelijk. Vaders wil nu windows van de pc en ubuntu of mint er terug op veeeeel minder problemen zegt hij dus 1 van de dagen +Ubuntu er op zetten.

Verstandige vader.  ^-^

Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #15 Gepost op: 2014/04/25, 14:37:07 »
mijn vader heeft een nieuwe pc gekocht met gratis upgrade naar 8.1. maar het werkt niet. hij update netjes en op het allerlaatste;  moment zegt de pc mooi niet naar 8.1 er is een probleem met deze pc, geeft ook niet aan welk probleem gaat gewoon terug naar zijn vorige windows versie 8. pffffff wat is ubuntu toch gemakkelijk. Vaders wil nu windows van de pc en ubuntu of mint er terug op veeeeel minder problemen zegt hij dus 1 van de dagen +Ubuntu er op zetten.

Ubuntu makkelijker met upgrades? Sorry, ik moest toch even lachen. Je weet dat er een reden is dat Pjotr altijd schone installatie adviseert i.p.v. upgrades? Juist, omdat upgrades bij Ubuntu ook niet altijd goed gaan.

Maar in het algemene gebruik is Ubuntu wel een stuk beter dan die tegeltjes van Windows 8. Dus alsnog een verstandige beslissing van je vader :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #16 Gepost op: 2014/04/25, 14:48:05 »
mijn vader heeft een nieuwe pc gekocht met gratis upgrade naar 8.1. maar het werkt niet. hij update netjes en op het allerlaatste;  moment zegt de pc mooi niet naar 8.1 er is een probleem met deze pc, geeft ook niet aan welk probleem gaat gewoon terug naar zijn vorige windows versie 8. pffffff wat is ubuntu toch gemakkelijk. Vaders wil nu windows van de pc en ubuntu of mint er terug op veeeeel minder problemen zegt hij dus 1 van de dagen +Ubuntu er op zetten.

Ubuntu makkelijker met upgrades? Sorry, ik moest toch even lachen. ...
Het gaat hier op updates en niet om een upgrade. Dat upgrades niet altijd vlekkeloos verlopen (de meningen hierover verschillen nogal op dit forum),  a la, maar updates? Ben bang dat je wat dingen door elkaar haalt...

Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #17 Gepost op: 2014/04/25, 15:01:17 »
mijn vader heeft een nieuwe pc gekocht met gratis upgrade naar 8.1. maar het werkt niet. hij update netjes en op het allerlaatste;  moment zegt de pc mooi niet naar 8.1 er is een probleem met deze pc, geeft ook niet aan welk probleem gaat gewoon terug naar zijn vorige windows versie 8. pffffff wat is ubuntu toch gemakkelijk. Vaders wil nu windows van de pc en ubuntu of mint er terug op veeeeel minder problemen zegt hij dus 1 van de dagen +Ubuntu er op zetten.

Ubuntu makkelijker met upgrades? Sorry, ik moest toch even lachen. ...
Het gaat hier op updates en niet om een upgrade. Dat upgrades niet altijd vlekkeloos verlopen (de meningen hierover verschillen nogal op dit forum),  a la, maar updates? Ben bang dat je wat dingen door elkaar haalt...

bwman schreef "upGRADE" naar 8.1

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #18 Gepost op: 2014/04/25, 15:03:47 »
mijn vader heeft een nieuwe pc gekocht met gratis upgrade naar 8.1. maar het werkt niet. hij update netjes en op het allerlaatste;  moment zegt de pc mooi niet naar 8.1 er is een probleem met deze pc, geeft ook niet aan welk probleem gaat gewoon terug naar zijn vorige windows versie 8. pffffff wat is ubuntu toch gemakkelijk. Vaders wil nu windows van de pc en ubuntu of mint er terug op veeeeel minder problemen zegt hij dus 1 van de dagen +Ubuntu er op zetten.

Ubuntu makkelijker met upgrades? Sorry, ik moest toch even lachen. ...
Het gaat hier op updates en niet om een upgrade. Dat upgrades niet altijd vlekkeloos verlopen (de meningen hierover verschillen nogal op dit forum),  a la, maar updates? Ben bang dat je wat dingen door elkaar haalt...

bwman schreef "upGRADE" naar 8.1
Ah, zie het nu ook. Update wordt later genoemd, vandaar mijn (eigen) verwarring....

Offline bwman

  • Lid
Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #19 Gepost op: 2014/04/25, 19:12:05 »
op de pc stond de 8.0 dus ik vermoed dat het een ugrade naar 8.1 is of moet ikdit zien als een update van de "kernel" van windows. en by the way ik heb in ubuntu of mint nooit problemen gehad met een upgrade, daarom zei ik dat het in ubuntu makkelijker is. blijkbaar geldt dit niet voor iedereen
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #20 Gepost op: 2014/04/25, 23:42:50 »
Mijn naam is Gijsbert, ik ben nu al 14 jaar Windows vrij. Toch blijf ik altijd benieuwt wat MS weer voor een mooie producten levert. Heeft iemand al de Windows tegelversie met een touch screen uitgeprobeerd? Schijnt wonderbaarlijke gebruikerservaringen op te leveren naar ik heb vernomen. http://www.computoredge.com/images/3044/CupHolderCartoon.jpg
« Laatst bewerkt op: 2014/04/25, 23:45:48 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #21 Gepost op: 2014/04/26, 00:17:10 »
Ik heb dat een tijdje uitgeprobeerd met touch screen. Werkt wel lekker met touch screen. D.w.z.: je merkt dat het ervoor gemaakt is. Maar Linux en AmigaOS zijn vele, vele malen beter. De werkwijze van GNOME Shell op een touch screen is sowieso veel fijner, naar mijn mening. Het werkt echt heerlijk. In het algemeen gebruik werkt GNOME Shell (en AmigaOS) ook echt heerlijk. Neen, geen tegeltjes meer voor mij, was leuk om even mee te spelen maar daar is dan ook alles mee gezegd =D

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #22 Gepost op: 2014/05/02, 13:37:18 »
op de pc stond de 8.0 dus ik vermoed dat het een ugrade naar 8.1 is of moet ikdit zien als een update van de "kernel" van windows. en by the way ik heb in ubuntu of mint nooit problemen gehad met een upgrade, daarom zei ik dat het in ubuntu makkelijker is. blijkbaar geldt dit niet voor iedereen

mijn pc heeft nog wel eens de gewoonte om tijdens de upgrade X11 te laten crashen, waardoor ik niet weet hoe ver hij met de upgrade is en als hij zo'n debconf-pakket raakt dan stopt de upgrade totdat ik heb aangegeven of ik mijn configuratiefile wil behouden, wat ik niet meer kan doen omdat x11 is gecrasht....
oplossing is meestal, 1: wachten totdat je geen schijf-activiteit meer ziet, 2: stekker eruit, 3: opstarten in recovery-mode, en 4: kiezen voor dpkg, daarna gewoon wachten totdat hij de upgrade heeft afgerond.
dit is de afgelopen 4 upgrades bij 1 van de 2 computers gebeurt, ik heb nog nooit een re-install hoeven doen, dit werkt op zich prima, maar ik vind t toch wat krakkemikkig dat dat zo moet gaan....  :( :(

Offline bwman

  • Lid
Re: Microsoft laat opnieuw kans liggen met update voor Windows 8.1
« Reactie #23 Gepost op: 2014/05/02, 18:34:25 »
hmm rare dingen die windows pc s maar kga het eens proberen 1 van de dagen. eerst eens uit hospitaal geraken, hopelijk maandag
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast