Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: clonezilla vraag  (gelezen 1542 keer)

Offline bad65

  • Lid
clonezilla vraag
« Gepost op: 2012/03/12, 11:54:50 »
Wilde net een image maken van ubuntu en plaatsen op een aparte partitie waar ik ook de backup van windows heb staan (49 gig vrij). Alles ging goed totdat ie vroeg of het goed was dat alle gegevens overschreven zouden worden. Heb het voor de zekerheid maar afgebroken.
Heeft clonezilla een eigen partitie partitie nodig of ben ik paniek aan het zaaien???

Offline koos4401

  • Lid
Re: clonezilla vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/12, 12:12:33 »
Mijn eerste vraag: weet je zeker dat je "de goede kant op ging schrijven"?.
Uit ervaring weet ik dat Clonezilla tijdens het instellen níet echt fijn (=prettig) duidelijk maakt, wat er gebeurt: Back-up maken of Back-up terugzetten.
De vraag:
Citaat
of het goed was dat alle gegevens overschreven zouden worden.
ken ik alleen van terugzetten van een back-up. Afbreken was dus een goede actie.

Mijn tweede vraag: waarom een aparte partitie? Je suggereert dat je de back-up gaat wegzetten op dezelfde schijf als waar de bron staat. Nooit doen (Clonezilla waarschuwt daar ook tegen) altijd op een externe schijf wegschrijven. Reden: als je schijf klapt, kan je ook niet meer bij je image. Mocht ik je verkeerd begrepen hebben, dan heb ik de tweede vraag natuurlijk nooit gesteld! :rolleyes:
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline bad65

  • Lid
Re: clonezilla vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/12, 15:34:51 »
Na wat uitproberen is het toch gelukt. Vind het programma vrij onduidelijk vergeleken met acronis of ghost...
Je hebt gelijk, een partitie is niet de ideale manier om een backup neer te zetten.
Ik ben nieuw met ubuntu en wil vanalles uitproberen. Daarom is het makkelijk om, als het weer eens nodig is, een image terug te zetten.

Offline koos4401

  • Lid
Re: clonezilla vraag
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/12, 16:51:41 »
Citaat
Daarom is het makkelijk om, als het weer eens nodig is, een image terug te zetten
Dat klopt; zo heb je geen echt hartzeer als je eens wat naar de filistijnen hebt geholpen. Zo doe ik het zelf ook (Niet vergeten: éérst een image maken, dan pas donderen in je systeem, en niet omgekeerd, zo sprak de ervaringsdeskundige. =D Aú!)
Mocht je ooit een back-up terug moeten zetten, dan dezelfde schijf/partitie aanwijzen om te ontkoppelen als die je aangewezen hebt toen de image werd gemaakt (Verdraaid onlogisch in mijn ogen) Dán kom je langs de beruchte vraag:
Citaat
of het goed was dat alle gegevens overschreven zouden worden.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: clonezilla vraag
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/12, 19:41:56 »
Een ander Image programma is "Redo Backup"

Het is beschikbaar als Live CD (op basis van xPUD (linux) en partclone), een
ISO-bestand. Met een brandprogramma brandt je het ISO-bestand naar cd.
Met Unetbootin kun je het ook op een usb-stick zetten.

http://redobackup.org/

download versie 1.02 http://sourceforge.net/projects/redobackup/


Offline bad65

  • Lid
Re: clonezilla vraag
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/12, 20:44:19 »
Net ff gekeken op die pagina van Redo. Ziet er makkelijker en beter uit dan clonezilla. Ben em nu aan het downloaden. Bedankt voor de tip...

Offline koos4401

  • Lid
Re: clonezilla vraag
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/13, 09:19:55 »
@bad65: You'll be back!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline bad65

  • Lid
Re: clonezilla vraag
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/13, 09:26:47 »
Net een backup gemaakt met Redo. Is een stuk duidelijker, makkelijker en sneller dan clonezilla...

Offline yJi

  • Lid
Re: clonezilla vraag
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/20, 18:19:33 »
Net een backup gemaakt met Redo. Is een stuk duidelijker, makkelijker en sneller dan clonezilla...

Werken de muis of het touchpad wel in jouw Redo versie?
Bij mij werken juist die niet immers. En de tab en de pijltjes toetsen maar heel beperkt.
Wel kan ik een schijf kiezen maar CANCEL of NEXT kiezen gaat niet eens bij mij onder Redo.
Hoe dus deed jij dat dan...
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline koos4401

  • Lid
Re: clonezilla vraag
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/20, 20:38:26 »
Citaat
....Werken de muis of het touchpad wel.....
In ieder geval wel op de Dell/Windows7-machine (desktop-uitvoering) van mijn vrouw: alleen muis & pijltjes, machine heeft geen touchpad. Zij háát Clonezilla! (Om bovengenoemde redenen van onduidelijkheid wat je aan  't doen bent)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline yJi

  • Lid
Re: clonezilla vraag
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/20, 22:44:13 »
Citaat
....Werken de muis of het touchpad wel.....
In ieder geval wel op de Dell/Windows7-machine (desktop-uitvoering) van mijn vrouw: alleen muis & pijltjes, machine heeft geen touchpad. Zij háát Clonezilla! (Om bovengenoemde redenen van onduidelijkheid wat je aan  't doen bent)

Ik heb Redo op een CD gebrand en daarmee wil ik een backup van Windows XP & Linux  maken, alleen werkt het touchpad dus niet bij mij in Redo en ik vraag me af waar dat aan ligt bij Redo.
Ik werk dus duidelijk niet met Clonezilla maar met Redo 1.0.4, met Redo krijg je dan een Live ISO van XP op een externe schijf, makkelijker dan wanneer je weer alles moet terugzetten, want dat hoef je alles niet meer van voren af aan te installeren wat ik nu wel moest nadat ik een grotere schijf in mijn Joybook had geplaatst.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Ramana

  • Lid
Re: clonezilla vraag
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/21, 07:38:45 »
Toch even wat +1 voor Clonezilla. Het is een geweldig werkpaard voor het maken en terugzetten van een imagekopie van een partitie. 

Clonezilla oogt inderdaad niet duidelijk, maar bij de meeste keuzemogelijkheden is het een kwestie van doorklikken.  Het zijn eigenlijk maar drie keuzen:
- image maken of terugzetten?
- waar imagekopie op te slaan of te vinden?
- van welke partitie een copy of welke herschreven?

Groot voordeel van Clonezilla is dat ook grub opnieuw wordt teruggezet.   
« Laatst bewerkt op: 2013/04/21, 07:41:19 door Ramana »

Offline jan11000

  • Lid
Re: clonezilla vraag
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/21, 07:51:31 »
Toch even wat +1 voor Clonezilla. Het is een geweldig werkpaard voor het maken en terugzetten van een imagekopie van een partitie. 

Clonezilla oogt inderdaad niet duidelijk, maar bij de meeste keuzemogelijkheden is het een kwestie van doorklikken.  Het zijn eigenlijk maar drie keuzen:
- image maken of terugzetten?
- waar imagekopie op te slaan of te vinden?
- van welke partitie een copy of welke herschreven?

Groot voordeel van Clonezilla is dat ook grub opnieuw wordt teruggezet.
En er is een verschil met partitie of de hele schijf.

Maar clonezilla is gewoon vaker gebruiken.
Zelf gebruik ik parted magic, hier zit clonezilla en gparted in, en parted magic start ook vlug op met een pc met weinig geheugen(dit tav van de ubuntu livecd cd).