Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dapper Drake op CD: opnieuw installeren of upgrade gewoon behouden?  (gelezen 1319 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Collega's,

Heeft het zin om de Dapper CD te gebruiken om Ubuntu volledig opnieuw "clean" te installeren?

Ik verklaar mij nader.

Ik ben al sinds (ongeveer) februari van 2006 begonnen met Ubuntu. Dik tevreden.
Ergens een paar maanden geleden is dan de kernel ge-upgrade van Warty Warthog (5.10) naar Dapper Drake. Ook weer automatisch en zonder problemen.

Omdat ik Ubuntu zo goed vind, heb ik een vijftal CD'tjes via ship-it laten komen en die liggen nu knispervers te wachten op andere ge
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Dapper Drake op CD: opnieuw installeren of upgrade gewoon behouden?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/25, 20:59:09 »
Er is een wijs Engels linux gezegde dat als volgt gaat: "Don't fix it if it isn't broken", wat zoveel betekent als: "Je hoeft niets te herstellen/aanpassen als het nog werkt"

Dus ik zou zeggen; werk gewoon lekker verder als alles nog snel werkt :)

Ik heb bijna nog nooit linux geherinstalleerd... en draait op al mijn computers nog prima ;)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Dapper Drake op CD: opnieuw installeren of upgrade gewoon behouden?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/25, 21:05:00 »
Als je tevreden bent over je huidige snelheid en stabiliteit, idd gewoon doorwerken zo ;)

Maar als je denkt "Dit kan sneller": mijn ervaring is dat een frisse install op sommige punten (opstarten, bijv) sneller kan zijn dan een geupdate systeem.

Al je programmagegevens worden opgeslagen in je /home/*gebruiker* map, dus als je die backuped en terugplaatst, heb je bijna je oude systeem terug ;)

Citaat van: Jenske
Ergens een paar maanden geleden is dan de kernel ge-upgrade van Warty Warthog (5.10) naar Dapper Drake. Ook weer automatisch en zonder problemen.
Ik denk dat je Breezy Badger (5.10) bedoeld? :D Warthy Wartog was namelijk versie 4.10, de allereerste versie van Ubuntu ;)

Offline Dave

  • Lid
Dapper Drake op CD: opnieuw installeren of upgrade gewoon behouden?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/25, 21:23:05 »
Citaat
Al je programmagegevens worden opgeslagen in je /home/*gebruiker* map, dus als je die backuped en terugplaatst, heb je bijna je oude systeem terug wink
je bladwijzers van gFTP en mail zoals van evolution enz ook?
kreeg namelijk geen antwoord op hoe zoiets te backuppen maar das wel heel makkelijk dan eigenlijk.

Offline Jenske

  • Lid
Dapper Drake op CD: opnieuw installeren of upgrade gewoon behouden?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/25, 21:29:58 »
Citaat van: Sander50
Citaat van: Jenske
Ergens een paar maanden geleden is dan de kernel ge-upgrade van Warty Warthog (5.10) naar Dapper Drake. Ook weer automatisch en zonder problemen.
Ik denk dat je Breezy Badger (5.10) bedoeld? :D Warthy Wartog was namelijk versie 4.10, de allereerste versie van Ubuntu ;)
Klopt natuurlijk.
Ik haal de boel wat door elkaar. Grappig genoeg heb ik zelfs nooit Warty Warthog gebruikt, maar ben binnengevallen in Breezy Badger.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Dapper Drake op CD: opnieuw installeren of upgrade gewoon behouden?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/25, 21:35:50 »
Citaat van: Dave
Citaat
Al je programmagegevens worden opgeslagen in je /home/*gebruiker* map, dus als je die backuped en terugplaatst, heb je bijna je oude systeem terug wink
je bladwijzers van gFTP en mail zoals van evolution enz ook?
kreeg namelijk geen antwoord op hoe zoiets te backuppen maar das wel heel makkelijk dan eigenlijk.
Daar ben ik bijna zeker van. Ga maar eens in je home-map kijken en zet de verborgen bestanden aan. Dan zul je, zij het in een wat ingewikkelde mapstructuur, een overzicht krijgen van "jouw" favorieten enzovoort.
Het zou me verwonderen als het backuppen daarvan niet volstaat om nadien heel je Firefox weer terug hetzelfde te krijgen.

Ik moet trouwens zelf ook dag na dag constateren dat die mannen van Ubuntu echt wel een verdomd goed product afleveren. Heeeeeeeeeeeeel wat beter dan dat gekl.... met Windows, waar je zowat elke map, submap en register moet backuppen om zeker te zijn dat je nog maar een kans hebt om je instellingen bij een restore terug te kunnen herstellen.


Jens

P.S. Windows slaagt er trouwens in om zijn register niet "register" als bestandsnaam te geven, maar iets totaal anders. Moeilijk maken als het ook (iets) gemakkelijker kan.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Dapper Drake op CD: opnieuw installeren of upgrade gewoon behouden?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/25, 21:41:32 »
Idd, daar worden echt al je instellingen van de uit Synaptic geinstalleerde programma's opgeslagen. Heb al vaker zo een fresh install gedaan.

Dit is trouwens niet echt bedacht door de Ubuntumannen ( :D ) maar dit is gewoon een "linux-standaard".