Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 'Installatie grub-pc mislukt'  (gelezen 2795 keer)

Vince

  • Gast
'Installatie grub-pc mislukt'
« Gepost op: 2009/11/01, 02:29:43 »
Ik heb zojuist getracht 9.10 te installeren.
Verliep vlekkeloos tot pakweg 94 %, toen volgde mededeling:
 'installatie grub-pc is mislukt' en  'Systeem zal nu niet kunnen opstarten'
Ik kreeg vervolgens wel 9.10 op m'n scherm en kon er mee werken, maar veelal vanaf de cd, kreeg ik de indruk
 sudo update-grub
geprobeerd, maar die gaf een foutmelding

na afsluiten 9.10 en reboot kreeg ik keurig m'n oude grub-menu met Windows en oude Ubuntuversies, maar 9.10 stond er dus niet bij
Ik denk dat 9.10 in feite biijna compleet op m'n harde schijf staat.
Hoe krijg ik die nu ook in het startmenu?

 

Re: 'Installatie grub-pc mislukt'
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/01, 09:43:41 »
Hoe heb je dit geïnstalleerd? Als triple boot op een aparte partitie? Dan kán je proberen je menu.lst handmatig aan te passen. Maar let wel héél goed op wat je doet, want fouten maken in menu.lst kan het opstarten onmogelijk maken (al kan je dat natuurlijk ook wel weer fixen met SuperGrubDisk).

De aanpassingen zijn op zich niet zo moeilijk:

1. Start je oude Ubuntu (9.04, neem ik aan...) op.
2. Laad menu.lst in een met gksudo gestarte teksteditor (Alt+F2, gksudo gedit /boot/grub/menu.lst).
3. Ga naar het gedeelte direct onder ## ## End Default Options ##.
4. Kopiëer de bovenste twee blokken (van de eerste title tot en met de tweede initrd.
5. Pas in de kopieën overal de naam van de kernel aan: 2.6.28-* wordt 2.6.31-14.
6. Verander in deze twee blokken ook 9.04 in 9.10 om ze herkenbaar te maken.
7. Neem ook de juiste UUID voor deze partitie over (kan je terugvinden met blkid).
8. Sla het gewijzigde bestand op en herstart.

Alles volledig voor eigen risico en zonder enige garantie. Begin er niet aan als je bepaalde dingen in het bovenstaande niet kunt volgen (vraag zonodig eerst na).

Overigens vind ik 94% nou niet direct 'bijna compleet'. Ik heb geen idee wat je allemaal kunt verwachten als je deze installatie opstart. Gebruik eventueel sudo dpkg --configure -a en sudo apt-get install -f om mogelijke (herstelbare) configuratie- en installatiefouten op te lossen.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/01, 09:45:23 door grizzler »

Vince

  • Gast
Re: 'Installatie grub-pc mislukt'
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/02, 00:15:55 »
Hai Grizzler
Dank voor je advies.
Ik heb een lekker ingewikkelde HD: ben inmiddel aan partities 10 en 11 toe.
5 Partities voor Windows: Win Xp, swap, programma's, data en video
6 Partities voor Ubuntu: 7.04 ext3 + swap, 8.10 ext3 + swap en nu 9.10 ext4 + swap
Met de UUID die ik moet invullen bedoel jij denk ik partitie 10 (sda10) ? Dat kreeg ik bij de installatie van 9.10 in ieder geval als ext4-partitie opgegeven.

Het resultaat zal zijn, lijkt me dat ik dan werk met een menu.lst die staat op de partitie bij 7.04 (want die heb ik na een probleem met grub onlangs opnieuw van een cd geïnstalleerd, waardoor grub weer op orde kwam.)
Dat zou dan betekenen dat ik die partitie niet kan verwijderen, wat ik eigenlijk wel wil, net als die van 8.10.

Ik ga je advies nu opvolgen, maar het is denk ik op den duur handig als ik grub-pc gewoon vanuit 9.10 een menu.lst kan laten samenstellen. In synaptic heb ik al geprobeerd grub-pc opnieuw te installeren, maar dat lukte niet..
Enig idee hoe hier verder te gaan?
Dank alvast,
Vincent


Offline heir4c

  • Lid
Re: 'Installatie grub-pc mislukt'
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/02, 00:57:14 »
Hou er rekening mee dat er in 9.10 geen /boot/grub/menu.lst bestaat.
Er is wel: /grub.cfg maar daar mag je schijnt niets in veranderen. Dit staat bovenaan in die grub.cfg:
#DO NOT EDIT THIS FILE
#
# It is automatically generated by /usr/sbin/grub-mkconfig using templates
# from /etc/grub.d and settings from /etc/default/grub
#

Dus je moet één van die andere bestanden bewerken. Hoe het juist werkt weet ik nog zelf niet. Je zal ofwel zelf even opzoek moeten gaan in het forum via de zoekfunctie (zie linksboven 'zoek') of nog wat wachten op anderen die al wat meer gewerkt hebben met de nieuwe grub: Grub2

« Laatst bewerkt op: 2009/11/02, 01:32:24 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: 'Installatie grub-pc mislukt'
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/02, 01:00:29 »
eh, Windows heeft geen swap partitie. Het virtueel geheugen gebruikt gewoon een bestand op de "C:/", het zogenoemde "pagefile". En verder heb je per linux distro een aparte swap gemaakt, wat volledig overbodig is. Eén swap partitie is voldoende, deze kun je dan in elke distro aankoppelen.

P.S.:

@heir4C: dat klopt niet i.g.v. een upgrade, geloof ik zo. Ik heb namelijk wel nog de oude GRUB behouden, zie schermafdrukje.

@Arie, bedankt voor je antwoord. Daar ga ik me zeker eens in verdiepen. Lijkt me wel praktisch. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/02, 01:05:33 door Peter »

Vince

  • Gast
Re: 'Installatie grub-pc mislukt'
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/02, 01:15:29 »
@ Arie: klopt, dat heb ik gedaan, zelf partitie voor aangemaakt.
en die swap partities bij Ubuntu werden automatisch aangemaakt bij de installatie...
Ook weer bij 9.10
Ik ga straks, als 9.10 goed functioneert, m'n oude Ubuntu's verwijderen, inclusief swaps, dus dan houdt ik slechts één swap over...

@ Grizzler:
Heb net in 7.04 getracht de UUID te vinden van sda10 en sda 11 (9.10 en swap)
maar helaas: blkid komt met slechts 10 UUID's: voor sda 0 - 9
dus denk ik dat 9.10 nog helemaal niet herkenbaar op een partitie staat.
Zal ik maar gewoon een nieuwe installatie van 9.10 doen en hopen dat het probleem zich niet meer voordoet?

@heir4c
gek dat 9.10 het zonder menu.lst kan doen.. hoe zet ik straks WinXP bovenaan in het startmenu dat verschijnt na aanzetten pc, en hoe zorg ik ervoor dat XP dan automatisch na een seconde of 10 start? Mijn vrouw in nog niet toe aan Ubuntu...
;-)

Offline heir4c

  • Lid
Re: 'Installatie grub-pc mislukt'
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/02, 01:29:31 »
Vince, dat zullen anderen je moeten vertellen, of zelf even op zoek gaan in het forum (zoekfunctie zie bovenaan links)
Heb zelf gewoon grub2 laten installeren tijdens de installatie van 9.10 maar heb nog niets aan veranderd. En weet ook niet direct hoe en wat en waar. Er zijn al veel topics erover hier en daar. Zeker in het Testforum. (Laatste categorie van dit forum).
Dat bestand staat wel nog in /boot/grub

Ter info:
Ook een xorg.conf is er niet meer. Maar het schijnt dat je dat wel kan aanmaken en in je gebruikersmap kan plaatsen maar dat heb ik dus nog niet uitgetest.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/02, 01:31:46 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: 'Installatie grub-pc mislukt'
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/02, 01:39:32 »
Onze Ubuntu-NL documentatie heeft een artikel over grub2:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2
Klik links bovenin op Documentatie

Offline heir4c

  • Lid
Re: 'Installatie grub-pc mislukt'
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/02, 01:45:02 »
P.S.:

@heir4C: dat klopt niet i.g.v. een upgrade, geloof ik zo. Ik heb namelijk wel nog de oude GRUB behouden, zie schermafdrukje.

Aha, maar dan heb je waarschijnlijk gekozen om de oude grub te laten staan. Ik heb wel een verse install gedaan. Dus ja,... :)
Dat weten we dan ook weeral.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: 'Installatie grub-pc mislukt'
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/02, 01:59:56 »
Ik werd al eens "gewaarschuwd" door Pjotr. En aangezien ik van openSUSE weet hoe onhandig een niet-standaard grub kan zijn als je iets wil aanpassen of iets moet fixen (je bent van tools afhankelijk en kunt niet fatsoenlijk handmatig aan de bak).

Re: 'Installatie grub-pc mislukt'
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/02, 12:30:57 »
Heb net in 7.04 getracht de UUID te vinden van sda10 en sda 11 (9.10 en swap)
maar helaas: blkid komt met slechts 10 UUID's: voor sda 0 - 9
Voor sda 1 - 10, bedoel je? De sda-nummers beginnen niet bij 0.

Citaat
dus denk ik dat 9.10 nog helemaal niet herkenbaar op een partitie staat.
Of er iets op een partitie staat, maakt volgens mij niet uit. Als hij bestaat, zou blkid hem moeten kunnen vinden. Vindt de blkid van die andere Ubuntu hem ook niet? Probeer anders eens:

ls -l /dev/disk/by-uuid

Citaat
Zal ik maar gewoon een nieuwe installatie van 9.10 doen en hopen dat het probleem zich niet meer voordoet?
Tja, dat kan je dan misschien beter doen. Ik heb zelf gisteren 9.10 geïnstalleerd en dat ging probleemloos (afgezien van een irritant Compiz-probleem, maar dat dook pas op na de installatie). Daarbij heb ik ergens - ik dacht in het laatste scherm voor de installatie begint - via de keuze 'geavanceerd' de installatie van een bootmanager uitgeschakeld, omdat ik de bestaande menu.lst op voorhand al had aangepast (kernelversie was bekend en UUID wist ik ook). Werkt perfect. Mijn methode kan je nu dus als 'getest' beschouwen.

Overigens vraag ik me af wat je met al die afzonderlijke swappartities moet. Je hebt er maar één nodig, tenzij je een manier hebt gevonden om op hetzelfde moment meer dan één distro te laten draaien.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/02, 12:34:13 door grizzler »

Vince

  • Gast
Re: 'Installatie grub-pc mislukt'
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/02, 20:31:53 »
@ Grizzler
Ja, sorry: sda 1-9 moest dat zijn.
Ik denk dat ik er gewoon nog maar een nieuwe install tegenaan gooi.

En al die aparte swaps voor Ubuntu zijn niet de bedoeling. Ik wil eigenlijk maar één versie van Ubuntu hebben, maar had dus vorige week grub-problemen (want, dom dom, in Windows partities willen managen met Partition Magic, waarna Grub het spoor bijster raakte. ik heb gparted, en wist van het probleem met PMagic, dus eigen schuld ...)
Om die grub problemenop te lossen heb ik simpelweg een installatie-cd van 7.04 uit de kast getrokken. Vandaar dat 7.04 nu even mijn 'actieve' Ubuntu-grub-versie is...

Maar als 9.10 straks draait, gaat alle het oude weg en heb ik dus alleen 9.10 met 1 swap over.