Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Super tevreden met mijn Ubuntu installatie  (gelezen 993 keer)

Offline dcp

• Lid
    • decomputer.be
Super tevreden met mijn Ubuntu installatie
« Gepost op: 2025/04/13, 23:55:34 »
Beste forumleden,

Ik heb ongeveer een week geleden mijn Winxxx -laptop hardhandig naar de eeuwige rust begeleid. :evil:

Was het beu dat mijn bureaublad, browser en andere instellingen om de haverklap gewijzigd werden. Nog te zwijgen van de irritante reclame en zelfpromotie van Mxxxx.

Direct all-in gegaan en mezelf een goedkope laptop van 279 euro aangekocht. Ja, je leest het goed: 279 euro en dan werd hij nog geleverd met een versie van Winxxxx...

Direct alles gewist en Ubuntu geïnstalleerd.

Wat kan ik zeggen? Alles werkt meteen! Geluid, wifi, bluetooth en wat is alles intuïtief! Ik heb ondertussen LibreOffice, Pinta en Shotcut geïnstalleerd.

Een probleem met mijn printer-copier-scanner en webcam heb ik zelf kunnen oplossen.

En wat gaat dat allemaal snel! En dat op zo'n goedkope laptop. Ik speel zelfs vlot spelletjes. Ter informatie, de laptop heeft de volgende specs: Celeron N5095 processor, 16GB RAM-geheugen en 512GB SSD.

Ik dacht mijn positieve ervaringen eens te delen...

Groeten
« Laatst bewerkt op: 2025/04/13, 23:58:29 door dcp »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Super tevreden met mijn Ubuntu installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2025/04/14, 08:11:06 »
Leuk om te horen, dat je tevreden bent.
Het zit ook logischer in elkaar dan w***……….
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #2 Gepost op: 2025/04/15, 13:12:55 »
Denk nu niet dat Ubuntu / Linux (altijd) het ultieme paradijs is.  Je gaat heus wel ooit tegen dingen aanlopen, waar je bijvoorbeeld dit forum voor hebt, maar je hebt o.a. veel meer autonomie. Anderzijds: mijn ervaring is dat het oplossen van problemen in (K)ubuntu uiteindelijk best leuk is.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

« Reactie #3 Gepost op: 2025/04/15, 19:33:01 »
 ^-^
Xubuntu 24.04 LTS

Offline dcp

• Lid
    • decomputer.be
« Reactie #4 Gepost op: 2025/04/15, 22:06:42 »
Ik heb ondertussen al het een en ander moeten oplossen.

- Cheese liep vast, dus dat heb ik vervangen door Webcamoid.
- Scannen lukte eerst niet, maar na het installeren van Pixelyse en het uitvoeren van het commando snap connect pixelyse:raw-usb werkte het perfect.
- Gisteren heb ik fractional scaling geprobeerd en ik kreeg even paniek — de knoppen om het terug normaal te zetten stonden steeds off-screen.
- Een vastgelopen DOSbox-spel in full screen was ook een avontuur...

Ondertussen ken ik al een hele reeks terminalcommando’s uit mijn hoofd.

En ik ben ook begonnen met het schrijven van teksten voor mijn website.

Ik had vroeger een computerwinkel, dus ik heb wel wat ervaring met problem solving.

Mijn zoon — die informatica studeert — overweegt nu ook zijn Windows te vervangen.

Wat trouwens geweldig goed werkt, is de Bluetooth. Misschien heb ik gewoon geluk, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat al mijn Bluetooth-apparaten zo vlot connecteren.

Groeten

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2025/04/15, 23:34:49 »
Leuk om te horen! Zeker als je begint, is Linux net een gratis speelgoedwinkel.  :)

Ouwe rotten als ik (bijna 20 jaar geleden overgeschakeld) hebben hun wilde experimenteer-avonturen al achter de rug en blijven doorgaans hangen bij "makkelijk, betrouwbaar en vertrouwd".

Voor mij persoonlijk is dat trouwens Linux Mint. Maar Ubuntu is natuurlijk ook een prima keuze!

« Reactie #6 Gepost op: 2025/04/16, 12:40:14 »
Denk nu niet dat Ubuntu / Linux (altijd) het ultieme paradijs is.  Je gaat heus wel ooit tegen dingen aanlopen, waar je bijvoorbeeld dit forum voor hebt, maar je hebt o.a. veel meer autonomie. Anderzijds: mijn ervaring is dat het oplossen van problemen in (K)ubuntu uiteindelijk best leuk is.

Zo is het.   :)
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML) & TELLO drone (voor AI)

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #7 Gepost op: 2025/04/17, 16:20:03 »
Topic uiteindelijk verplaatst naar Algemeen, omdat het geen hulpvraag betreft. Voordeel is wel, dat het hier iets langer blijft staan  ;)

Mooi dat je tevreden bent. Wie weet ga je nog wat 'zwerven', 'distrohoppen' noemen we dat ook wel eens. Uiteindelijk landt je toch waar je je het meest op je gemak voelt, en wat past bij wat je graag wilt. Het mooie van GNU/Linux is, dat je dit gewoon kan, en je zelf je systeem aan kan passen aan je wensen.

Btw, een welgemeend advies is om je Windows niet 'weg te gooien' of whatever daarmee bedoeld wordt. Of je het regelmatig gebruikt is een tweede.
(Ik heb zelf de gewoonte om de W11 die ik ongevraagd op mijn laptops heb, gewoon te onderhouden (eens per 2 maanden of zo), updates draaien, even nalopen op meldingen. Je zal het eens een keer nodig moeten hebben, dan heb je geen urenlang gepruts. Het is maar een idee  :) )
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]