Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Installatie / Re: geen kde na upgrade
« Laatste bericht door erik1984 Gepost op Gisteren om 22:23:43 »
Het lijkt toch sterk op gebruik LVM als /dev/vgkubuntu al bestond. Heb zelf helaas nooit met LVM gewerkt maar volgens deze handleiding https://nl.linux-console.net/?p=20029 komt zo'n volumegroep (vg in vgkubuntu staat denk ik voor volumegroep) ook terug als /dev/naamvolumegroep. Mijn vermoeden is dat de bewerkingen falen op /dev/vgkubuntu omdat het geen 'fysieke' partitie is maar een verzameling van partities. Misschien kan iemand met meer verstand van LVM daar zijn/haar licht over laten schijnen?

Het moet toch mogelijk zijn om met een live USB (zoals waar je nu de installatie mee draait) in ieder geval de data op de schijven te benaderen / veilig te stellen.
2
« Laatste bericht door hbakker Gepost op Gisteren om 20:43:44 »
Wat LVM is weet ik niet. Ik bemn me niet bewust dat ik ooit is met encryptie heb gedaan.

Ik heb je suggesties opgevolgd, maar kom niet veel verder. Na de samenvatting Install aangeklikt en al snel de foutmelding van de foto.

Ik begin te vrezen dat ik mijn machine niet weer aan de praat krijg. Dat is toch eigenlijk te gek: een nog niet zo'n oud apparaat waar tijdens de upgrade iets mis is gegaan, maar waar (zoals het nu lijkt) geen leven meer in is te krijgen.
Kan ik nog bij een bedrijf mijn schijven laten formatteren of heeft dat ook geen zin meer?

3
Installatie / Re: Let op voor grote problemen bij het upgraden van Kubuntu 24.10 naar 25.04
« Laatste bericht door aartje Gepost op Gisteren om 17:18:43 »
Als je van Kubuntu (let op: Kubuntu, dus niet Ubuntu) upgrade naar Kubuntu 25.04, loopt het helemaal mis en krijg je een scherm te zien waarmee je geen meter verder kan. Eén van de makers geeft het zelf aan. Zie https://www.gamingonlinux.com/2025/04/ubuntu-25-04-upgrades-halted-due-to-kubuntu-users-getting-a-broken-desktop/

(Soms zou ik wel heel dat Linux-boeltje willen weg kieperern: één keer per jaar moet ik mijn installatie van nul terug opzetten en dat probleem heb je toch niet bij Windows)[/i]
Maar uiteindelijk ben ik wel tevreden met het hele Linux / Kubuntu concept.
Als je nu gewoon alleen stabiele releases neemt (eens in de 2 of 4 jaar) zul je die problemen hoogstwaarschijnlijk niet tegenkomen.
Dan moet je natuurlijk wel een verse installatie doen en niet een upgrade en ik gebruik nooit snap/flatpak oid !
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit (op deze manier) een probleem ben tegengekomen op een fout in de intel graphics driver (i845)
na bij release 10.04.
Bij Windows doe je ook geen upgrade ieder half jaar, maar doe je ook maar eens in de zoveel (?, 10 ?) jaar een verse install neem
ik aan.
4
« Laatste bericht door vanadium Gepost op Gisteren om 14:26:04 »
Ik heb de indruk dat je met LVM werkt, wellicht wegens het kiezen van encryptie in je vorige installatie?. Daar heb ik niet veel (= geen) kaas van gegeten. Probeer toch eens de manuele partitionering: (manual partitioning). Verander niets aan de partitionering, maar duid vgkubuntu/root aan als / (use as: "Ext4 journaling file system") en vgkubuntu/swap_1 als swap (use as: swap). Duid als EFI partitie een bestaande EFI partitie aan (die op een andere device zal staan), zonder herformatteren. Laat dan de installer zijn werk doen.
5
Installatie / Re: Let op voor grote problemen bij het upgraden van Kubuntu 24.10 naar 25.04
« Laatste bericht door vanadium Gepost op Gisteren om 14:06:11 »
👍 om de Kubuntugebruikers hier te waarschuwen.

(Soms zou ik wel heel dat Linux-boeltje willen weg kieperern: één keer per jaar moet ik mijn installatie van nul terug opzetten en dat probleem heb je toch niet bij Windows)

Dat is mijn ervaring niet. Ik heb nu voor het eerst sinds vijf jaar eens een verse installatie gedaan (omdat ik dat zelf wou). Wel heb ik het eens gehad met Antergos (6 maanden), maar dat was dan ook een distributie gebaseerd op Arch  =D (eigen schuld, dikke bult, maar wel is het zo dat Ubuntu datzelfde najaar omwille van die bug een installatie-ISO heeft moeten intrekken)).
6
Installatie / Let op voor grote problemen bij het upgraden van Kubuntu 24.10 naar 25.04
« Laatste bericht door Jenske Gepost op Gisteren om 10:14:40 »
Als je van Kubuntu (let op: Kubuntu, dus niet Ubuntu) upgrade naar Kubuntu 25.04, loopt het helemaal mis en krijg je een scherm te zien waarmee je geen meter verder kan. Eén van de makers geeft het zelf aan. Zie https://www.gamingonlinux.com/2025/04/ubuntu-25-04-upgrades-halted-due-to-kubuntu-users-getting-a-broken-desktop/

De oplossing, voor wie de klos is vind je o.a. hier: https://www.reddit.com/r/Kubuntu/comments/1k1ncaf/how_to_recover_a_kubuntu_2504_failed_update/
  • herstart en zorg dat je in de root-mode terecht komt met alleen tekst. Dat doe je door na herstart ESC in te klikken, waardoor je in een menu terecht komt met enkele keuzes. Door dan te kiezen voor het menu waarin je commando's kan invoeren kom je op een command-line terecht.
  • Doe dan
  •   sudo autoremove --> er zullen heel wat bestanden worden verwijderd, maar da's oké
  •   sudo apt install kubuntu-desktop
  •   sudo reboot
Ik raad dit maar aan, omdat ik zelf al dacht om opnieuw te moeten beginnen met een usb-stick, schijf formatteren en weer een uur of drie herstellen.
Gelukkig kreeg ik tijdig de tip te lezen.

Dit geldt vermoedelijk NIET voor wie nu zelf een nieuwe upgrade doet, want ik vermoed dat de maker de fout er zal hebben uit gehaald. Maar ik kan dat niet controleren.

(Soms zou ik wel heel dat Linux-boeltje willen weg kieperern: één keer per jaar moet ik mijn installatie van nul terug opzetten en dat probleem heb je toch niet bij Windows)

7
Software en configuratie / Re: Lubuntu wil updates niet installeren
« Laatste bericht door lionheart910 Gepost op Gisteren om 10:02:39 »
Bedankt voor je reactie. Ja, klopt; een ander proces is dan bezig volgens de foutmelding. Dat begreep ik ook. Ik had het gisteren een paar keer geprobeerd. Ik zal vandaag het nogmaals proberen en dan post ik weer daarover.
8
« Laatste bericht door hbakker Gepost op Gisteren om 09:30:36 »
Het zou toch moeten lukken, maar het lukt niet!
Van de drie devices kan ik alleen bij de derde op [next] klikken. (zonder manuele partitionering).  Dat lijkt dan ook goed te gaan. Gekozen voor Erase. disk.
 Samenvatting lijkt mij ook ok. (Ik interpreteer dit onder andere dat er een nieuwe patitietabel zal worden gemaakt.)
Maar dan strandt de zaak: de Installer kan geen partitietabel maken.:

The installer failed to create a partition table on vgkubuntu
Create a new partition table (type gpt) on '/dev/vgkubuntu'
Job: Create new partition table on device '/dev/vgkubuntu'

Dat zal ik zelf moeten doen. MAAR HOE DOE IK DAT?

Ik wordt een beetje wanhopig. Hoe krijg ik uberhaupt weer een systeem op mijn machine???
9
Foto-, video- en audiobewerking / Re: Krita actiemenu
« Laatste bericht door ZijneBalorigheid Gepost op 2025/04/18, 22:31:51 »
Update: En opgelost, blijkbaar had ik onbedoeld er wel om gevraagd.

Als je in Kubuntu een paneel in je scherm wil zetten, kun je kiezen tussen meerdere opties. Ik wilde gewoon een leeg paneel maar blijkbaar heb ik per ongeluk "menubalk toepassingen" gekozen...tja...

Dit bracht me op het idee: https://www.reddit.com/r/kde/comments/1gen0p7/how_to_get_menu_bar_back/?rdt=41508
10
Foto-, video- en audiobewerking / Re: Krita actiemenu
« Laatste bericht door ZijneBalorigheid Gepost op 2025/04/18, 22:13:57 »
Update,

Inkscape mist het menu ook maar daar is iets raars aan de hand. Het menu dat ik wil staat in een paneel dat ik bovenin mijn "main screen" gemaakt heb voor de iconen van mijn meest gebruikte programma's.
Bij patience gebeurt hetzelfde evenals bij bijvoorbeeld KDenLIve. Bij Krita niet en dat komt waarschijnlijk omdat ik Krita open in mijn tablet en die andere applicaties opende ik in de monitor waar dat paneel zit. Een programma geopend in monitor 2 heeft dus gewoon geen toegang tot het actiemenu.
Ik heb hier niet om gevraagd noch iets ingesteld, hamvraag: hoe krijg ik het actiemenu weer gewoon op de bekende plek, namelijk IN het programma zelf?

Het betreft een Kubuntu 24.04 installatie.
Pagina's: [1] 2 3 ... 10