Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Onoplosbare hardwarefout]Error boot cd??  (gelezen 3708 keer)

[Onoplosbare hardwarefout]Error boot cd??
« Gepost op: 2009/05/29, 13:13:23 »
Er is hier een pc-tje toegekomen met een welbekend besturingssysteem, waarin er nogal wat Oostblokkers zaten te kaarten. (Beeldspraak voor virusinfecties.  ;)) Dus dacht ik bij mezelf, ik ga die mensen een plezier doen en er Ubuntu 8.04 op installeren. Ze gebruiken toch maar 1/3 van hun 75 Gb harde schijf. Die mensen direct akkoord met mijn voorstel. Bootvolgorde verandert, Ubuntu cd-tje erin, opgestart in Ubuntu. Telefoontje gekregen, computer afgesloten en weggegaan. Nu wil ik terug opstarten met de cd, maar ik krijg een foutmelding dat er een foutje zit op de boot cd?? Mijn eigen pc start op met de boot cd. Mijn pc de cd op fouten laten checken, de integriteit van de cd is intact. De cd lijkt mij dus in orde te zijn. Waar loopt het mis? De Oostblokkers waren het kaarten wel beu en ik heb deze terug naar huis gezonden. Bijgevolg start de pc wel perfect op in Xp. Maar ik heb geen internet onder XP door een beveiligingsprogramma (ouderlijk toezicht) dat zich blijkbaar niet meer naar behoren gedraagt. Maar dit is een Xp probleem. Hoe krijg ik de pc terug opgestart in Ubuntu?
« Laatst bewerkt op: 2009/06/11, 22:54:16 door Pattattezak »

Re: Error boot cd??
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/29, 13:25:50 »
Is de cd-drive nog wel goed?

Re: Error boot cd??
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/29, 13:38:47 »
Hij speelt muziek cd's af onder Xp. Is er een beter controle mogelijk?

Re: Error boot cd??
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/29, 13:50:08 »
Een muziek CD inlezen moet minder precies gebeuren dan een UbuntuCD, waarbij elke bit in de precieze volgorde moet ingelezen worden.
Misschien kun je eens proberen om een andere CD-drive aan te sluiten, een waarvan je weet dat hij het doet. Als hij het dan wel doet ligt het inderdaad aan de CDdrive.

Re: Error boot cd??
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/07, 10:28:44 »
Misschien kun je eens proberen om een andere CD-drive aan te sluiten, een waarvan je weet dat hij het doet. Als hij het dan wel doet ligt het inderdaad aan de CDdrive.
Zojuist mijn goedwerkende dvd-writer aangesloten in deze pc en proberen op te starten; met helaas hetzelfde resultaat. Nog iemand suggesties?  8)

Offline Drummies

  • Lid
Re: Error boot cd??
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/07, 10:50:29 »
probeer het eens met de alternate installer cd.......
http://releases.ubuntu.com/releases/8.04/
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Error boot cd??
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/07, 10:53:47 »
mischien kan je eens een install doen met de alternate cd?

http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloadmirrors#alternate

/edit Drummies is me weer net voor =D

Re: Error boot cd??
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/08, 12:41:16 »
Hoe werkt zo'n installatie? Hij hangt nu al een uurtje vast op een scherm met een tabel die vermeld ERR 8?

Offline Drummies

  • Lid
Re: Error boot cd??
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/08, 12:56:42 »
error 8: Kernel must be loaded before booting

staat in je bios wel ingesteld te booten van cd/dvd drive

https://help.ubuntu.com/community/BootFromCD

edit nog wat aanvulling dual-boot installatie mbv alternate cd
http://members.iinet.net.au/~herman546/p3.html
« Laatst bewerkt op: 2009/06/08, 13:16:56 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Error boot cd??
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/08, 16:03:43 »
Misschien kun je eens proberen om een andere CD-drive aan te sluiten, een waarvan je weet dat hij het doet. Als hij het dan wel doet ligt het inderdaad aan de CDdrive.
Zojuist mijn goedwerkende dvd-writer aangesloten in deze pc en proberen op te starten; met helaas hetzelfde resultaat. Nog iemand suggesties?  8)
Is de misschien de boot volgorde gewijzigd? Lijkt inderdaad of er vuil/beschadiging op zit. Heb je ook al de alternate geprobeerd, of een andere iso/cd?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Error boot cd??
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/08, 18:40:32 »
Hoe is het mogelijk dat de boot volgorde zou zijn gewijzigd? Als ik opstart met de gewone installatie cd, kan ik de taal kiezen. Bij het laden van de kernel krijg ik een foutmelding. Bij de alternate versie krijg ik ERR 8 wat de foutmelding is voor het feit dat de kernel niet kan geladen worden. Mocht de pc te zwak zijn om de kernel te kunnen laden, dan zou hij toch de eerste keer niet opgestart zijn vanaf de bootcd? Ik vermoed dat er nog drie opties resten:
  * Een fout in de bios? Alhoewel ik niet begrijp wat dit te maken zou kunnen hebben met het laden van de kernel.
  * Of een slecht werkende geheugen module? Daar die klote memtest een eeuwigheid duurt, is er een
     mogelijkheid om het werkgeheugen te testen vanuit XP?
  * De derde mogelijkheid is degene die ik over het hoofd zie, ik ken nu eenmaal niet zoveel van pc's.  O0

Offline Drummies

  • Lid
Re: Error boot cd??
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/08, 19:31:19 »
onderstaande error 8: Kernel must be loaded before booting
    This error is returned if GRUB is told to execute the boot sequence without having a kernel to start.
http://www.gnu.org/software/grub/manual/grub.html#Stage1_002e5-errors


14.1 Errors reported by the Stage 1

The general way that the Stage 1 handles errors is to print an error string and then halt. Pressing <CTRL>-<ALT>-<DEL> will reboot.

The following is a comprehensive list of error messages for the Stage 1:

Hard Disk Error
    The stage2 or stage1.5 is being read from a hard disk, and the attempt to determine the size and geometry of the hard disk failed.
Floppy Error
    The stage2 or stage1.5 is being read from a floppy disk, and the attempt to determine the size and geometry of the floppy disk failed. It's listed as a separate error since the probe sequence is different than for hard disks.
Read Error
    A disk read error happened while trying to read the stage2 or stage1.5.
Geom Error
    The location of the stage2 or stage1.5 is not in the portion of the disk supported directly by the BIOS read calls. This could occur because the BIOS translated geometry has been changed by the user or the disk is moved to another machine or controller after installation, or GRUB was not installed using itself (if it was, the Stage 2 version of this error would have been seen during that process and it would not have completed the install).

probeer eens mbv de live-cd recovery mode te starten en dan grub bootloader te updaten
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Error boot cd??
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/09, 16:18:57 »
onderstaande error 8: Kernel must be loaded before booting
probeer eens mbv de live-cd recovery mode te starten en dan grub bootloader te updaten
Dan blijkt hij staan op (initramfs) _ Ik heb help getypt en enter aangeklikt voor meer uitleg, maar mijn scholingsgraad is veel te laag om deze uitleg te begrijpen ...  :'(

Offline Drummies

  • Lid
Re: Error boot cd??
« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/09, 17:45:30 »
is de laatste keer windows misschien niet netjes afgesloten:,dat zou je zelf het beste moeten weten  :) dit zou de oorzaak kunnen zijn voor dit euvel ..........niet te min start windows eens op laat deze helemaal uitbollen en sluit deze netjes af .....en probeer nog eens te installeren mbv de live-cd of evt alternate-cd

het lijkt erop dat een module blijft hangen ,misschien proberen op te starten met afgekoppelde hardware,en deze een voor een weer aan te sluiten
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Error boot cd??
« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/10, 12:02:02 »
Ik blijf altijd één van bovenstaande foutmeldingen krijgen. (Error boot cd, ERR8 of (initramfs)_) Windows meerdere keren heropgestart en altijd laten afsluiten zoals het hoort. Ik heb zelfs de wireless netwerkkaart verwijdert op het moederbord, maar nog moet hij van geen Linux weten. Wat kan ik nu nog meer van hardware afkoppelen? Scherm? Die éne harde schijf? Toetsenbord? Muis? DVD-writer? Dit is zowat alles wat er is aangekoppeld op het moederbord op de psu na. Maar ik vrees dat ik geen van die dingen kan missen ....  :'(

'k Zal maar eens mijn Windows pc verkoper ambeteren? Want momenteel lijkt het dus echt niet te lukken.  :-[

Offline Drummies

  • Lid
Re: Error boot cd??
« Reactie #15 Gepost op: 2009/06/10, 12:59:24 »

'k Zal maar eens mijn Windows pc verkoper ambeteren? Want momenteel lijkt het dus echt niet te lukken.  :-[

 ???.....oke dan even een aantal dingen op een rijtje.......volgens je eigen constatering is je live-cd in orde:,daaraan kan het dus niet liggen:,cd/dvd drive al een keer verwisseld dus dat is ook uitgesloten

in onderstaande link meegegeven in eerdere post :,staat een verwijzing *BIOS does not have the option of booting from CD/DVD drive *..........wat inhoud of een bios upgrade of gebruik mogelijk SmartBootManager

https://help.ubuntu.com/community/BootFromCD
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Error boot cd??
« Reactie #16 Gepost op: 2009/06/11, 23:02:38 »
Na meerdere aanpassingen in de bios en na het vervangen van de dvd-writer zijn we (=pcverkoper en mezelf) er toch in geslaagd om de pc terug op te starten onder Ubuntu 8.04. Gparted bleek echter geen schijfopsplitsing te kunnen maken. Na enkel testen bleek de harde schijf over slechte sectoren te beschikken. De memtest was wel OK. Bijgevolg zal de pc enkel nog onder XP draaien vooraleer hij een bijproduct wordt (wegens slechte HD & dvd drive) van onze wegwerpmaatschappij. Ik heb mijn best gedaan ...  :-[

Offline Drummies

  • Lid
Re: Error boot cd??
« Reactie #17 Gepost op: 2009/06/11, 23:16:02 »
Ik heb mijn best gedaan ...  :-[

dat heb je zeker  :)......is een geval van jammer maar helaas
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011