Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wifi usb adapter installeren met Ubuntu 22.04  (gelezen 867 keer)

Wifi usb adapter installeren met Ubuntu 22.04
« Gepost op: 2024/01/28, 16:13:23 »
Hallo, ik ben Pascal en nieuw op dit forum.
Ik werk reeds sinds 1998 met Mac OS en heb zeer weinig ervaring met Linux.

Momenteel ben ik gestart met het testen van Ubuntu 22.04 op een oude Intel Macbook air 2013 waarvoor Apple geen ondersteuning meer biedt.
Het leek me een leuk experiment, maar soms is het wel moeilijk.
Het installeren is na lang zoeken gelukt. Een probleem dat ik echter heb is dat Ubuntu de interne Wifi van de Apple laptop niet ondersteunt.
Daarom kocht ik een Wifi usb adapter: TP-LINK AC 600 Nano wireless
Ik weet echter niet hoe ik deze moet installeren.

Op internet vond ik wel wat informatie met codes voor de terminal en de Wifi adapter verscheen daar ook ergens in dus Ubuntu herkent het apparaat wel, maar ik weet niet wat ik nu verder moet doen. Ik ken niets van die codes.

Bestaat er een andere manier dan de terminal om de Wifi adapter te installeren?

Offline bart85

  • Lid
Re: Wifi usb adapter installeren met Ubuntu 22.04
« Reactie #1 Gepost op: 2024/01/28, 16:28:24 »
Het probleem bij Apple is dat ze broadcom gebruiken. Als je het voor elkaar krijgt om de juiste firmware te downloaden kan het zijn dat het werkt. Dat betekent zoeken op GitHub.

Het zou kunnen dat er nvidia grafische chip word gebruikt. Als het systeem regelmatig bevriest dan zul je een andere driver moeten installeren.
« Laatst bewerkt op: 2024/01/28, 16:30:19 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: Wifi usb adapter installeren met Ubuntu 22.04
« Reactie #2 Gepost op: 2024/01/28, 16:47:14 »
Beste bart85
Ik heb zeer weinig ervaring met Linux en begrijp vorige post niet.
Kan je misschien wat duidelijker uitleggen wat je bedoelt?
Ik ken niets van codes of programmeren. Ik wil enkel mijn Wifi adapter installeren, maar weet niet hoe?

Re: Wifi usb adapter installeren met Ubuntu 22.04
« Reactie #3 Gepost op: 2024/01/28, 20:41:10 »
De Macbook air heeft geen nvidia grafische chip.
Hij gebruikt Intel HD Graphics 5000

Ik heb wat informatie gevonden op volgende link:
https://ostechnix.com/install-tp-link-ac600-archer-t2u-nano-wifi-usb-adapter-in-linux/

Maar dit lukt niet. Na het eerste commando

$ sudo apt install dkms git build-essential libelf-dev linux-headers-$ (uname - r)

Krijg ik het volgende:

Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
E: Kan pakket dkms niet vinden
E: Kan pakket git niet vinden
E: Kan pakket build-essential niet vinden
E: Kan pakket libelf-dev niet vinden

Ik weet niet wat paketten zijn of waar ik mee bezig ben, maar het lijkt me iets belangrijk om mijn Wifi in werking te krijgen.
Wat kan ik nu best doen?

Re: Wifi usb adapter installeren met Ubuntu 22.04
« Reactie #4 Gepost op: 2024/01/28, 20:53:15 »
Ik heb een tijd terug Xubuntu 22.04 geïnstalleerd op een MacBook Pro mid 2010. As ik mij goed herinner, ging het zo:

Na installatie via kabel het internet op dan Software & Updates starten, daarin tabblad Additional Drivers openen. Bij mij werden toen de drivers voor de Broadcom Wifi kaart geïnstalleerd en had  ik dus geen externe USB wifi-adapter nodig.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline EvC

  • Lid
Re: Wifi usb adapter installeren met Ubuntu 22.04
« Reactie #5 Gepost op: 2024/01/28, 21:17:12 »
Wellicht is Linux Mint voor een starter iets eenvoudiger.

Hier wordt ook een TP-LINK usb-adapter gebruikt (voor als er geen kabelaansluiting aanwezig is).

First look: Linux Mint 21 beta, on a 10 year old Mac!
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Re: Wifi usb adapter installeren met Ubuntu 22.04
« Reactie #6 Gepost op: 2024/01/29, 06:54:14 »
Ik heb een tijd terug Xubuntu 22.04 geïnstalleerd op een MacBook Pro mid 2010. As ik mij goed herinner, ging het zo:

Na installatie via kabel het internet op dan Software & Updates starten, daarin tabblad Additional Drivers openen. Bij mij werden toen de drivers voor de Broadcom Wifi kaart geïnstalleerd en had  ik dus geen externe USB wifi-adapter nodig.

Ok, dus moet ik eerst een bekabeld internetverbinding hebben om de Wifi drivers te downloaden. En pas daarna kan ik de Wifi laten werken.
Ik heb nu een Ethernet naar usb 3 kabel besteld omdat de Macbook air geen ethernet aansluiting heeft. Ik hoop echt dat het werkt.

@EvC : Ik heb van 2017 tot 2019 met Linux Mint gewerkt met de bedoeling dit als mijn hoofdsysteem te maken. Dit lukte niet vanwege allerlei technische problemen en daarna ging ik terug naar Mac OS.
Nu probeer ik Ubuntu, maar dan meer om een oude computer nieuw leven in te blazen.
Het is vooral de Terminal die me soms afschrikt. Maar dat heb je bij alle Linux distro's.

Re: Wifi usb adapter installeren met Ubuntu 22.04
« Reactie #7 Gepost op: 2024/01/30, 15:52:14 »
Ja, het is me nu gelukt met een usb-naar ethernet adapter samen met een youtube filmpje.
Ik kan nu de interne Wifi van de Macbook Air gebruiken en heb de usb Wifi adapter niet nodig.
Probleem opgelost en zeer blij :)

De verschillende stappen om Wifi met Ubuntu op een Macbook te laten werken worden in dit filmpje uitgelegd vanaf 8:30

https://www.youtube.com/watch?v=Fpqh6DNj4wA

Offline EvC

  • Lid
Re: Wifi usb adapter installeren met Ubuntu 22.04
« Reactie #8 Gepost op: 2024/01/30, 19:20:03 »
Prima uitgelegd in de video. 8-)

Ook netjes ingedeeld met hoofdstukken.

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline Oesje

  • Lid
Re: Wifi usb adapter installeren met Ubuntu 22.04
« Reactie #9 Gepost op: 2024/01/30, 22:55:46 »
Citaat
Nu probeer ik Ubuntu, maar dan meer om een oude computer nieuw leven in te blazen.

Op een oudere PC zou ik dan toch voor Xubuntu gaan i.p.v. Ubuntu

https://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/jammy/release/

Citaat
Ik werk reeds sinds 1998 met Mac OS en heb zeer weinig ervaring met Linux.

Beiden behoren tot de UNIX achtigen .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Unix

Lees onderaan
GNU en Linux
« Laatst bewerkt op: 2024/01/30, 22:59:34 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: Wifi usb adapter installeren met Ubuntu 22.04
« Reactie #10 Gepost op: 2024/01/31, 11:37:28 »
Dankjewel voor alle reacties.