Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vrije schijfruimte toekennen aan bestaande partitie  (gelezen 2643 keer)

turbodiesel13

  • Gast
Vrije schijfruimte toekennen aan bestaande partitie
« Gepost op: 2007/01/29, 13:05:42 »
Ik heb in eerste instantie verteld dat mijn ubuntu schijf 10 GB groot mocht zijn. Na goeie ervaringen wil ik deze groter maken en wil hem nu 30 GB maken.

Nu loop ik tegen het volgende probleem: Hoe geef ik de unallocated space aan een bestaande partitie.

Ik heb een Gparted livecd gemaakt waarmee ik opstart. Ik kan een schijf maken, verwijderen en kleiner maken. Groter maken dmv de vrije ruimte toekennen lukt niet.

ik heb het via de terminal parted --> (parted) en dan verplaatsen geprobeerd, hierdoor heb ik momenteel het volgende:

Vrije ruimte 10 GB | Swap ofzo 477 MB | partitie 1 20 GB

ook in deze volgorde. Nu wil ik dus die 10GB bij die 20GB krijgen, maar dat lukt me niet. iemand ideeen?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Vrije schijfruimte toekennen aan bestaande partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/29, 13:12:17 »
Citaat van: turbodiesel13
Ik heb in eerste instantie verteld dat mijn ubuntu schijf 10 GB groot mocht zijn. Na goeie ervaringen wil ik deze groter maken en wil hem nu 30 GB maken.

Nu loop ik tegen het volgende probleem: Hoe geef ik de unallocated space aan een bestaande partitie.

Ik heb een Gparted livecd gemaakt waarmee ik opstart. Ik kan een schijf maken, verwijderen en kleiner maken. Groter maken dmv de vrije ruimte toekennen lukt niet.

ik heb het via de terminal parted --> (parted) en dan verplaatsen geprobeerd, hierdoor heb ik momenteel het volgende:

Vrije ruimte 10 GB | Swap ofzo 477 MB | partitie 1 20 GB

ook in deze volgorde. Nu wil ik dus die 10GB bij die 20GB krijgen, maar dat lukt me niet. iemand ideeen?
via de live cd swap eerst ext3 maken. toevoegen aan een partitie. dan de partities resizen. en als laatste aan het eind van de schijf een swap van 1 gb aanmaken.
wacht nog even op andere tips, want ik ben er niet zeker van! :)

Vrije schijfruimte toekennen aan bestaande partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/29, 13:25:01 »
idd, vanaf de live cd de swap verwijderen, dan heb je 1 partitie en 1 groot stuk lege ruimte. Dan de eerste partitie resizen, van de rest swap partitie maken :)
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

turbodiesel13

  • Gast
Vrije schijfruimte toekennen aan bestaande partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/29, 13:36:37 »
Gaat hierbij geen data verloren want partitie 1 is namelijk mijn partitie waar alles opstaat..

Offline Soul-Sing

  • Lid
Vrije schijfruimte toekennen aan bestaande partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/29, 14:31:29 »
Citaat van: turbodiesel13
Gaat hierbij geen data verloren want partitie 1 is namelijk mijn partitie waar alles opstaat..
u voegt slechts ruimte toe.
maar geen enkele ingreep op uw schijf is zonder risico!

turbodiesel13

  • Gast
Vrije schijfruimte toekennen aan bestaande partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/29, 16:06:42 »
Dank voor de reacties als ik vanavond thuis ben zal ik even me printscreen erbij zetten zodat ik zeker ben dat ik het goed doe :)

turbodiesel13

  • Gast
Vrije schijfruimte toekennen aan bestaande partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/30, 15:49:49 »
het is gelukt :) Dank jullie wel, want ik me nu alleen wel afvraag is wat is die "swap" partitie, dat je deze gewoon kunt verwijderen en weer opnieuw aanmaken, ik dacht dat hier belangrijke gegevens op stonden ofzo

Offline Soul-Sing

  • Lid
Vrije schijfruimte toekennen aan bestaande partitie
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/30, 16:01:12 »
Citaat van: turbodiesel13
het is gelukt :) Dank jullie wel, want ik me nu alleen wel afvraag is wat is die "swap" partitie, dat je deze gewoon kunt verwijderen en weer opnieuw aanmaken, ik dacht dat hier belangrijke gegevens op stonden ofzo
Citaat
draadje: jgoor
"Ik heb er erecentelijk iets over geroepen: in het verleden was er nogal discussie over.
1,5 x RAM was normaal met als reden dat een evt coredump (ofwel: inhoud van RAM) bij crash weggeschreven kon worden voor latere analyse.

In de praktijk is dat echter niet super efficient omdat:
1) er slechts een fractie van de cache wordt gebruikt (is wel nodig maar niet zo veel)
2) een coredump bij veel linuxen niet wordt weggeschreven zonder expliciet zo te configureren
3) een coredump nooit wordt geanalyseerd, maar er gewoon een herstart wordt gedaan

Tegenwoordig is er een nieuwe reden om je swapspace tenminste de grootte van jouw RAM te maken: hybernate modus. Deze 'slaapstand' zit in de kernel gebakken en daarbij wordt je RAM weggezet naar cache om -na een wakeup- weer in RAM te laden.   Dit is alleen interessant bij een desktop omgeving, niet bij een server."

ps: goed dat het gelukt is! :)