Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerk opzetten?  (gelezen 1656 keer)

Offline glupper68

  • Lid
netwerk opzetten?
« Gepost op: 2007/11/29, 15:08:58 »
Mijn laptop(Ubuntu) is draadloos verbonden op mijn linksys router.  Op de tweede verdieping staat de computer van de kids, met daarop XP en is tevens draadloos verbonden dmv een wireless USB stick.

Hoe bouw ik op een simpele manier een netwerkje op en met welke software?   Ik heb wel eens iets over samba hooren waaien?
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
netwerk opzetten?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/29, 15:14:48 »
Zoek maar eens een handleiding over samba dan ;)
Er zijn genoeg handleidingen te vinden (in het Engels). Ik heb vandaag of gisteren al meerdere keren linkjes daarnaar gegeven op het forum.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
netwerk opzetten?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/29, 15:26:49 »
Hier staat ook het één en ander: http://ubuntu-forums.nl/kb.php?mode=article&k=25

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline emargen

  • Lid
netwerk opzetten?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/29, 15:30:25 »
Mappen en printers delen is heel goed mogelijk eerst op de XP PC volgens de Windows-methode....en daarna op Ubuntu via de Ubuntu-methode (meest eenvoudige is rechtermuisknop en de optie map delen kiezen):

Op deze site kun je een video bekijken die een instructie geeft....is nog steeds de basis!!
http://ubuntastic.wordpress.com/2007/09/10/delen-van-bestanden-in-een-windows-netwerk-video/

Vergeet niet na het beschikbaar stellen van gedeelde mappen het commando:
sudo smbpasswd -a jouw-gebruikersnaam

Offline glupper68

  • Lid
netwerk opzetten?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/29, 18:07:23 »
Ok bedankt allemaal.  Ik ben al eens eerder met een netwerk bezig geweest wat niet helemaal lukte. vandaar.
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04