Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke USB adapter?  (gelezen 1299 keer)

dtech

  • Gast
Welke USB adapter?
« Gepost op: 2007/10/13, 13:13:52 »
Hallo,
ik ga binnenkort mijn draadloze netwerk upgraden naar 802.11n, omdat ik eigenlijk nooit tevreden ben geweest met g.
Hiervoor heb ik de Linksys WRT350N aangeschaft (gigabit, 802.11n draft 2 en storage link=usb poort voor HD), maar ik twijfel nog een beetje over de adapter.
Aangezien ik ook met linux experimenteer of dit in ieder geval wil doen, probeer ik hier toch rekening mee te houden. Ik klooi namelijk al sinds Suse 9.3 ermee, maar loop steeds vast op het draadloze netwerk. Ik heb tot nu toe al Suse 9.3, 10, 10.1; Ubuntu 5.04 en 6.06 en ook nog een versie van mandriva, maar het is me nooit echt goed gelukt. Ik liep ofwel steeds aan tegen sputterende (windows/linux) drivers, oftewel WPA (vooral Ubuntu, omdat die daar geen GUI voor heeft) aan.
Nou ik toch bezig ben wil ik het ook goed doen, daarom eindelijk mijn vraag:
Welke wireless n netwerk adapter kan ik kopen die met linux werkt?

Als dat niet kan: Welke wireless g adapter kan ik kopen, die onder linux werkt en waarmee WPA werkt?

Ik heb het liefst een USB adapter. Ik heb vooral onder windows nogal nare ervaringen met PCI adapters (al beginnend bij een 3com PCI->PCMCIA adapter + PCMCIA pre-b adapter voor €300, doorgaand tot een netgear WG311 v2 die constant de verbinding verloor).
Ik heb overigens op het moment een ASUS WL-167G. Mocht iemand een fool- en failproofe manier hebben om die aan de praat te krijgen dan durf ik het ook nog wel aan.

De adapters van linksys zelf (waar mijn voorkeur toch naar uit gaat om compatibaliteitsproblemen te voorkomen) zijn overigens deze:
USB en PCI

Offline rja

  • Lid
Welke USB adapter?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/13, 13:40:15 »
De best ondersteunde wireless kaarten onder Linux, zijn de Intels, omdat Intel zelf de open source drivers maakt.

Ik heb zelf een Linksys WUSB54GC, daar moest wel ik iets voor doen, voordat die werkte. Of jouw keuze onder Linux wordt ondersteund, geen idee.

dtech

  • Gast
Welke USB adapter?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/13, 14:30:50 »
Maakt intel ook USB-adapters of PCI adapters? Ik wist wel dat de ipw chipsets in centrino laptops goed ondersteund worden, maar daar heb ik niet zo veel aan.

Offline rja

  • Lid
Welke USB adapter?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/13, 15:28:13 »
Citaat van: dtech
Maakt intel ook USB-adapters of PCI adapters? Ik wist wel dat de ipw chipsets in centrino laptops goed ondersteund worden, maar daar heb ik niet zo veel aan.
Intel verkoopt wel een mini pci Wireless kaart,

Maar zo'n poort heb je meestal niet op je desktop.

Dit zijn de ondersteunde Wireless onder Ubuntu, op een ander forum in een Wiki.

https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WirelessCardsSupported

Welke USB adapter?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/13, 17:16:29 »
ik heb een intal 4965agn kaartje in men laptop...en deze doet het nog niet tegoei...in feisty helemaal niet en in gutsy ook nog maar zozo...

ik ben tot nu toe nog geen n-usb sticks tegengekomen, maar ik volg het dan ook niet echt...

dtech

  • Gast
Welke USB adapter?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/14, 21:23:23 »
N-usb adapters zijn er zeker. Sticks (nog) niet, maar dat komt omdat er voor goede snelheid (en daarvoor koop je het dure 11n) heb je 3 antennes nodig, het liefst een beetje grote ook nog.
Google leverde me dit artikel op linuxplanet op. Het lijkt er dus op dat het nog wel even kan duren.
Toch vind ik het wel raar. 80% van de wireless apparaatjes (routers, access points) zijn gebaseerd op linux. Zelfs al zijn het gesloten kernel modules, je zou toch verwachten dat dat geen dingen zijn die een goede decompiler, een pond interesse, een onsje enthousiasme en verbetenheid naar smaak niet zouden kunnen oplossen :)