Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Amateur Radio starten  (gelezen 2258 keer)

Quatroking

  • Gast
Amateur Radio starten
« Gepost op: 2007/12/29, 21:56:35 »
Ik heb vandaag T2 gekregen, en heb altijd al een eigen radio station willen draaien. Weet iemand een goed programma dat makkelijk is op te zetten, waarmee ik dan over eht internet kan uitzenden?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Amateur Radio starten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/29, 23:09:53 »
Om dat te doen, moet je volgens mij ook buma rechten betalen.
Helaas vrees ik, dat je anders een piraat bent, niet via de ether, maar via internet.
Illegale dingen kunnen/mogen/willen we niet steunen.

Mocht ik het verkeerd hebben, dan graag een reactie naar mij en naar het forum.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Quatroking

  • Gast
Amateur Radio starten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/30, 00:40:03 »
Volgens mij is het bij internet radio, draai wat je wilt, zolang de zender maar niet commercieel is.

en anders heb ik genoeg vrienden op de Newgrounds Audio Portal (bestaat uit freeware muziek) die wel wat nummers door mij laten uitzenden.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Amateur Radio starten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/30, 00:52:52 »
Volgens mij ben je buma-rechten verschuldigd, zodra je muziek te gehore brengt.
De enige uitzondering is muziek die met toestemming van de componist en uitvoeren mag (waar ken ik de term freeware ook al weer van ..)

Succes !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Quatroking

  • Gast
Amateur Radio starten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/30, 01:14:35 »
Freeware staat tot gratis software, maar het word ook we gebruikt voor muziek dat gratis is.

Dan star ik wel een zender gebaseerd op muziek die vrienden van mij hebben gemaakt. Maar m'n originele vraag was, welk programma moet ik hiervoor gebruiken?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Amateur Radio starten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/30, 02:13:33 »
Je zou IDJC kunnen gebruiken in combinatie met een Icecast2 server.. nadeel is wel dat IDJC alleen werkt in combinatie met JACK, en dus vervelend is om in te stellen.



Ik ben op dit moment toevallig bezig aan het implementeren van Icecast/Shoutcast-ondersteuning in het programma Mixxx. Ik hoop dat dat na één of twee weken min of meer werkend is. Mixxx is open source DJ software voor linux.

Screenshot van oudere versie met standaard skin:


...Er bestaat ook een shoutcast plug-in voor XMMS, ik heb er eentje gezien voor Amarok, en mpd heeft shoutcast/icecast onderseuning ingebouwd.. Als je gewoon een lijstje van liedjes wil sturen naar Shoutcast/Icecast, zal Ices2 ook wel volstaan. Maar Ices2 ondersteunt niet veel meer dan ogg vorbis en raw pcm, dus moet je misschien een beetje knoeien met wat pipes om een gewenst resultaat te krijgen met dat programma (een programma mp3/vorbis laten lezen en raw pcm laten outputten naar stdout, pipen naar Ices2 en de stdin optie activeren)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Quatroking

  • Gast
Amateur Radio starten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/30, 15:03:48 »
juist ja... ik heb hem geinstaleerd, maar ik krijg inderdaad een error met iets van JACK waar ik niet veel van snap. Is het soms een plugin die ik met synaptic moet binnenhalen?